Gallring

Gallringsmallarna överskattar verkligheten

34 inlägg 16667 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Gallringsmallarna överskattar verkligheten

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#532882
Torbjörn Johnsen skrev:Förklaringen är nog snarare i de flesta fall en bristfällig eller obefintlig röjning som ger för stamtäta bestånd och för mycket löv. Och i några fall även bristfällig plantetablering som ger för glesa bestånd.

När hörde ni Skogsstyrelsen prata bättre skogsvård och skogsproduktion senast?

Nog inte skett sedan slutet av 80-talet, vintern 86-87 gallrade vi igenom ett åt morbror till mamma , som han blivit ålagd av dåvarande Skogsvårdsstyrelsen att gallra, mamma fick även brev om ett område på vägkant som vi sparat till ved, vilket också blev svaret.

Malwa
Avatar Fallback

Re: Gallringsmallarna överskattar verkligheten

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#532885
Älgfoderodlare skrev:
Torbjörn Johnsen skrev:Lösningen på problemet med oröjda gallringsbestånd ligger ju egentligen längre tillbaka i tiden. Det gäller helt enkelt att göra ungskogsröjningen i rätt tid och till rätt stamantal. Här finns det stora brister idag och det finns inget fokus på de här frågorna hos Skogsstyrelsen idag. All form av förröjning är ju att "lindra symptomen" inte att "åtgärda sjukdomen".


Men här måste väl också målet med skogsutvecklingen tas med, beroende på vad jag som skogsägare vill ha för framtida bestånd. De höga spikraka kvistfria Tallar som jag får i mina täta bestånd, kommer ju att ha en hög stående volym den tag de ev. tas ner. Inte i min tid, men för de som kommer efter. Det jag kan ge mig själv i "bonus" är ju de få självgallrade träd som får bli brännved. En vinst i sig det med med de elpriser vi har o kommer att få. Sen kan man ju förhoppningsvis tro att den kvaliteten som de håller, kommer att ge något extra också i framtiden. För när tiden inte finns för mig o målet ligger på decennium->sekelperspektiv. Då kan ju jag bara vara här o nu o dana de som ändå växer som bäst inom varje bestånd. När man efter varje vinter kan gå ut o konstatera att inga toppbrott eller vindfällen i år heller. Det är ägartillfredställelse ! Och tillväxten lär ju ändå vara större med skogen kvar på marken än med ett fjuttigt netto på ett räntekonto. Och jag har en skog jag verkligen VILL gå i o kan det också !


Stamkvistning ger väl också kvistfria stammar, är det röjt så står de stadigt med.

Användarvisningsbild

Re: Gallringsmallarna överskattar verkligheten

Lars Lundqvist SLU  
#532919 För 40 år sen betraktades 25% uttag som normalt, 30-35% som en ganska hård gallring, 40% som en riktigt hård gallring och 60% uttag som en orealistisk och extremt hård gallringsstyrka, allt räknat på grundyta.

När det gäller stickvägsareal så innebär en 4 m bred väg att ni tagit bort EN plantrad om ni planterat 2500 pl/ha (2 m förband). Om det då är 16 m från stickvägskant till stickvägskant, 20 m från vägmitt till vägmitt, så är det alltså 9 trädrader mellan stickvägarna och ni har tagit bort EN, dvs var 10:e rad, 10% av träden. Fast om ni räknar 4/20 så blir det 20% uttag, vilket alltså egentligen är fel.

Men om ni först hugger stickvägar som är drygt 4 m breda så ryker antagligen 2 trädrader i genomsnitt. Och om ni sen gallrar ut vart tredje träd mellan vägarna så har ni vips tagit ut över 40% i första gallringen.

En sak att komma ihåg är att ju hårdare man gallrar, desto längre tar det för skogen att sluta sig och desto längre innan ni når full produktion, och i realiteten bör ni då förlänga omloppstiden.

Användarvisningsbild

Re: Gallringsmallarna överskattar verkligheten

Mellberg  
#543527
Mellberg skrev:Röjning är också gallring, men vi har då inget gagnvirkesuttag. Gallringsbestånd med stamantal >2000 st/ha måste normalt förröjas innan gallring. Förstagallring bör ske innan övre höjden är 15 m, vad gäller tall och gran..

När Öh < 15 m kan du välja gallringsform och uttagsprocent friare än vid en senare tidpunkt. Låggallring är nästan alltid det man ska ägna sig åt. Endast de som har tillräckliga kunskaper skall tillämpa andra gallringsformer.

Vid låggallring skall du bara ta vart 3:e träd vid en förstagallring. Att som i tråden förespråka uttag av 35 % av volymen torde innebära att uppemot hälften av stamantalet avverkas.

Stickvägsarealen är ofta den stora boven, när det gäller uttag.

När öh är över 15 m, måste antal utgallrade stammar sänkas för om möjligt undvika/begränsa stormskador och produktionsförluster.


Ibland är det bättre att bara röja och köra "gallringsfritt", detta innebär att omloppstiden normalt sänks, men produktionen hålls ändå uppe.

Inte mycket har skrivits om värdeproduktionen, som är väl så viktig. Om man väljer att förlänga omloppstiden i ett högkvalitativt bestånd och kanske gödslar också, kan värdetillväxten bli mycket god.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).