Myt 1 – Gallring ökar tillväxten

Svara  23 inlägg  9466 visn.  5 följer
Användarvisningsbild

Re: Myt 1 – Gallring ökar tillväxten

#485691 Visst är stamkvistade bestånd snygga, men hur får ni det att svara sig ekonomiskt?

Malwa Gallring
Användarvisningsbild

Oleab skrev:Visst är stamkvistade bestånd snygga, men hur får ni det att svara sig ekonomiskt?

Det som jag upplever mig se är främst en ökad tillväxt både höjdmässigt o på diametern under kvistningen, på Tall märks det mest. Tätheten gör ju att de driver på varandra lite extra. På tallarna börjar jag när de är 5-7 år eller ca. 3-5 cm i diam. Den snabbare höjdtillväxten gör att de kommer snabbare ur beteshöjd för att inte få toppbrott av betning. Tätheten minskar risken för toppbrott av ex. snö. När självgallringen börjar så tar jag de till ved. Då ingen maskinell gallring görs, minskar ju även risken för rotskador o därmed rotröta som kan försämra virkeskvalitet o volymuttag. När det gäller gran, brukar jag släppa upp den till ca. 5 m höjd o tar då halva höjden i första stamkvistnings omgången. Stamkvistar därefter vart 3-4 år. Stamkvistningen ger ett ökat ljusinsläpp både till alla träd men även till marken. Så de kvistar som ligger på marken omsätts snabbare till ny näring via humusens omsättning. Bärris o underveg. gynnas o man får som oftast ett rikare djur o fågelliv. Då man som fritidsskogsägare inte räknar sin egen tid i pengar o minskar de totala utgifterna via att inte ta externa tjänster för röjning, gallring etc. Så blir det ju inte kostnader som skall räknas av mot rotnettot vid en slutavverkning. Jag planterar ju även i rel. täta förband o låter sen naturen sköta resten vad gäller vilket träd som har den optimala tillväxten. Det enda jag gör är ju att försöka skapa de bästa förutsättningarna för tillväxten innan självgallringen börjar. Men där blir det ju också ett naturligt urval. Samt att jag söker skapa så mycket av bete för viltet så att jag har minimala skador på gagnträden. Det är väl på det sätt jag söker skapa bästa eko.-utfall inför framtiden. Optimerad tillväxt / areal. Har ca. 65 ha tot. med ca. 6,5-8 ha nyplanterat/ung-gallringsskog. Mest blandskogar. Och om man inte får bet. för kvalitet idag, hoppas man ju det skall ge det i framtiden. Har även en del försöksodlingar på gång med bl.a. Sitka, Douglas, Serbisk gran samt sibirisk Lärk o Gran. Växtzoon 7, 450 möh. Allt med sikte på framtiden.

Användarvisningsbild

Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Älgfoderodlare skrev:Då man som fritidsskogsägare inte räknar sin egen tid i pengar o minskar de totala utgifterna via att inte ta externa tjänster för röjning, gallring etc. Så blir det ju inte kostnader som skall räknas av mot rotnettot vid en slutavverkning.

Håller med. Och dessutom sparar man ju in pengar på gym och andra fysiska aktiviteter som kostar pengar :grin:

P.S. Motorsågar räknas inte som en kostnad :mrgreen:

#486017 När och hur kvistar du gran?
Svärfar har kvistat lite på några ställen, och dom träden ser ut att ruttna.
Tall verkar däremot fungera här.

Användarvisningsbild

sveakatten skrev:När och hur kvistar du gran?
Svärfar har kvistat lite på några ställen, och dom träden ser ut att ruttna.
Tall verkar däremot fungera här.

Kvistar Gran helst på senvintern. Grenknopparna torkar då lite inför våren o det brukar bli bara en liten mängd kådrinning. Men ändå nog för att hålla röta o liknande borta. Behöver man ta på lite större granar med frisk kvist, lämnar jag 20-30 cm av kvisten från stammen. All död kvist tar jag vid stammen. Ju tidigare man börjar, desto mindre blir snitten som snabbare vallar över. Har haft 4-5 årig stamkvistning där inte ens kvistögat syns längre. Den första kvistningen gör jag med sekatör för att ej skada kvistögat onödigt mycket. Då tillväxten i diam. ser ut att öka, verkar kvistningen att valla över än fortare. Har inte haft problem med röta än där jag kvistat. Hoppas att det förblir så. Har några täta bestånd under Björkskärm som ser ut att växa mycket bra. 40-50 cm toppskott vilket borde indikera på rötfri stam. Då jag även kvistar Björkarna så ger det mer ljusinsläpp till Granarna o det verkar gynna båda sorterna. De har ju den mesta symbiosen i skogen sägs det.

Användarvisningsbild

#487161 Eftersom jag stamkvistar alla träd, även Björk. Främst av skälet att de inte skall piska sönder andra träd som står på tillväxt under skärmen. Men också för att korrigera stammen under uppväxttiden o kunna gynna markfloran med både ris o ljus. Nu finns en rapport som säger att även virkeskvaliten ökar hos stamkvistade Björkar. Skam den som ger sig !
Bara att fortsätta med andra ord o att dokumentera att det är gjort kan ge mer klirr i kassan i framtiden.

#489618 Finns det någon möjlighet att läsa hela rapporten, vore intressant pga att (nästan) alla andra som gjort något liknande fått helt andra resultat.

Användarvisningsbild

sveakatten skrev:Finns det någon möjlighet att läsa hela rapporten, vore intressant pga att (nästan) alla andra som gjort något liknande fått helt andra resultat.

Jag läste en kortversion av rapporetn i nyhetsbrev från föreningen "Skogen". Den är skriven av Lars Rytter på Skogsforsk. Så hela rapporten kan man kanske söka där.
Jag kan ju inte annat än se bara positiva fördelar med att stamkvista, även Björk. Mest gynnar det ju trädets egen tillväxt, då inte en massa energi går åt till att sätta kvist. Oftast så är det ju den översta 3:dje delen av grenverket som också är mest aktiv i tillväxtens ämnesomsättning. Symbioseffekterna med Gran under Björkskärm där ljusinsläppet ökar, gynnar Granen dubbelt om Björken står kvar. Inte bara med mycorrihza tillväxten, utan även mängden blad som ökar näringstillgången i humusskiktet. Men får inga sönderpiskade toppar på träden under Björkskärmen. Då Björken har en kortare omloppstid, kan man ju så att säga få 2 skogar i en. Och om det nu visar sig bli högre kvalitet på Björken o högre tilväxt främst i längd. Kan man ju på så sätt tjäna mer på att inte röja bort Björkar, utan ge dem ett försprång som kan innebära ett bättre uttag ekonomiskt av enbart en Björkgallring. Och med stamkvistade stammar blir det inte heller lika svårt att utföra huggningen då de inte slår sönder så mycket på sin väg ner. Kvar står sen en Granskog eller blandskog som förmodligen kommer att öka sin tillväxt ytterligare. En annan effekt man får, är ju för klimatet. Det blir mer träd som växer längre med ökad CO2 inbindning. Flera insektsarter är knutna till lövträd som gynnar fågellivet.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar
TitelStatistikSenaste svaret
Tidigare vår ökar tillväxten och binder mer kol av Torbjörn Johnsen - ons 25 okt 2017, 13:39
i Skogsnyheter
0 svar
730 läst
av Torbjörn Johnsen     
ons 25 okt 2017, 13:39
Myt 2 – Gallring ger större (grövre) träd av Torbjörn Johnsen - fre 08 dec 2017, 20:09
i Gallring
2 svar
4046 läst
av bengt.a     
lör 09 dec 2017, 09:45
Myt 3 – Gallring ger livskraftigare bestånd av Torbjörn Johnsen - fre 08 dec 2017, 20:13
i Gallring
2 svar
3247 läst
av Torleif     
mån 11 dec 2017, 00:05
Myt 4 – Gallring ger högre inkomst vid slutavverkning av Torbjörn Johnsen - fre 08 dec 2017, 20:24
i Gallring
6 svar
4252 läst
av isteskog     
lör 09 dec 2017, 10:18
Myt 6 – Gallring är lönsamt för skogsägaren av Torbjörn Johnsen - fre 08 dec 2017, 20:39
i Gallring
12 svar
7191 läst
av loppan     
lör 20 jan 2018, 07:44
Annonser