SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Gallring

Åtta myter om gallring

1371 inlägg 252578 visningar 45 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Åtta myter om gallring

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#499073
ulf 1 skrev:ja visst blir det jobbigt när man inser hur förljuget hela sveriges skogsbruk blivit .. vi har en professor som ska försöka täta alla läckor i framgångssagan som är förfalskad från början till slutet .. sen vi började inse att det inte fungerar att både äta kakan och ha den kvar .. vi kan inte bedriva skogsbruk som jordbruk .,. framgångssagan med virkesförrådet tex är ju en otrolig förfalskning, medan andra länder verkligen har återbeskogat gammal skogsmark och rättat till gamla synder från 40 talet och framåt och dessutom mer än fördubblat sitt virkesförråd på sina produktiva skogsmarker och ändå lyckats avsätta enorma skogsytor till friluftsliv mm .. så har vi gjort tvärtom, vi har gått från ett virkesförråd på dryga 2 miljarder kubik 1950 till dryga 3 miljarder idag, men är det verkligen en ökning, det är mycket tveksamt tom om man tittar på kubiken och bortser från omvandlingen av "riktiga" skogar till planteringar .. två miljoner hektar åker, äng, hagmarker, ljunghedar och skogsbeten är numera planterade, vidare gör man något som inte många vet om, man räknar allt som virke sen 1971 .. stubbskott, avbrutna träd "restaureras" i skogstaxens statistik och blir hela träd igen, uppfinningsrikedomen har inga gränser för att visa upp en hollywood kuliss framför den soptipp som sveriges skogar blivit .. här kan ni läsa hur man ändrade sina rutiner på skogstaxen .. när de första skogstaxeringarna gjordes, var det 10cm i brösthöjd som gällde .. https://www.slu.se/globalassets/ew/org/ ... mplett.pdf .. varför låter vi en industri styra över vårt livsviktiga kretslopp .. med något så komplicerat, (att våra forskare är totalt oense om hur långt vi kan utnyttja det,) sitter nu några sketna baggbölande kvartalsekonomer och bestämmer vad vi kan göra och inte göra .. vad ska vi mer överlåta världens företagare att bestämma över, när får vi börja köpa ren luft och vatten och när blir det förbjudet att plocka svamp och bär .. vi alla skogsägare har ett stort ansvar för att människor får möjlighet att njuta av våra skogar, allt annat är bara för egoistiskt och början till det totala katastrofsamhället .. i norge är de privata skogsägarna de som möjliggör för oss svenskar att njuta av vår semester i fantastiska fyrahundraåriga skogar, fiska öring i orörd natur, vill vi att dom ska stänga den möjligheten för oss att ladda batterierna för att orka med vardagen .. fram till 1975 semestrade jag alltid i jämtlands skogar, sen flyttade jag över gränsen till norge och har aldrig återvänt med min semesterplånbok till jämtland eller sveriges skogar och vatten ...sorgligt men sant ..


Å det visar ju bara att dina påståenden om turistnäringens betydelse för t.ex
Härjedalen är fullständigt uppblåsta.

I vad mån det finns orörd natur i Norge, så beror det väl närmast på att det är att betrakta som tekniskt impediment. Och historiskt sett så var ju "kraven" på tekniska impediment något helt annat förr, när folket bokstavligt var tvungen att nyttja varenda åtkomlig kvadratmeter mark för sin överlevnad, än vad det är idag då skogsbruket baseras på skördare och skotare...
/Niklas

Malwa
Användarvisningsbild

Re: Åtta myter om gallring

Mellberg  
#499080 I Medelpad, Galtströms bruk, Njurunda. I drift 1673 - 1916. Välbevarad bruksmiljö, värd ett besök.
Åvike bruk, Timrå 1685 - 1901. Brändes ner av ryssarna 1721. Herrgårdsbyggnad flyttad till Murberget, Härnösand.

I Ångermanland, Graninge bruk 1673. Masugnen flyttades 1706 till Sollefteå och sedan till Bollstabruk 1741.
Gålsjö bruk, Undrom, ca 1700 - 1872. Herrgårdsbyggnad från 1776 och bostadshus som härrör från 1730-talet.

Har funnits minst 20 bruk i Västernorrlands län.

I Bollstabruk finns idag Bollsta sågverk. Kapacitet; såg 560.000 m3; hyvel 100.000 m3.

Användarvisningsbild

Re: Åtta myter om gallring

ulf 1  
#499085 i västmanland har det funnits 250 järnbruk och värmland 200, så lite marginell är väl norrlands järnhantering .. men visst prövade man i bland när det blev lite trångt här nere .. men de flaggspel du ser i skogarna vid kolbottnar från 1940 talet är bara larviga, ska verka som att skogsbruket bryr sig om vår kultur och historia, men man rodnar ju över okunnigheten, det är som att sätta ett flaggspel med kulturhänsyn vid en brevlåda eller skithus från 40 talet, medan finnhemman från början av 1600talet förvinner rakt in i evigheten i en ungskog med träd planterade en meter från trappan till ett hus som idag kan ha 20-30 tusen levande människor, vars förfäder traskat över gårdstunet och uppför den trappan .. man får lite ont i magen när man tänker på de förstörda möjligheterna att bevara sådan viktig historia och att kunna tjäna pengar på att hålla ett sånt ställe bevarat .. det borde vara en självklarhet att inte få göra skog av en gång upptagen mark .. här i mina trakter finns otaliga historier hur skogsbolagen på 50 talet bar ut folk från deras torp i skogarna och rev eller brände upp kåkarna .. det behövdes ju trälar till fabrikerna i stan också, så att gå och påta på åkrarna som man ville plantera gran på var ju otänkbart för både politik och industri .. numera nöjer man sig med att ockupera marken med sina gratis fiberodlingar ..

Användarvisningsbild

Re: Åtta myter om gallring

svampbob  
#499086 Här har vi en karta från början av 15-talet som tydligt visar på vilken skogsbrist det var på den tiden. Notera också vilka bra jaktmarker vi hade på den tiden trots den intensiva trafiken på sjö och land.

Ännu en gång blev Ulf överbevisad =))

Avatar Fallback

Re: Åtta myter om gallring

massa-ved  
#499104
isteskog skrev:De gånger jag har haft barkborreangrepp så har det drabbat självföryngrade gamla utväxta skogar både i beståndskanter och mitt i skogen. Någon enstaka gång även i växtlig självföryngrad skog.


Har 2 grannar en som har föryngrat nästan all sin skog i stort sett noll barkborreangrepp Den andra har knappt rört sin skog inget planterat massor med gamla självföryngrade granar 40-50cm i bh. Där har det varit ganska mycket barkborredöda träd. En tredje har en "stressad" åkerplantering söderläge inga angrepp 50 meter därifrån står några granar kvar efter en avverkning ( en bäck rinner några meter in på grannmarken så skördaren kom inte över ) alla döda efter att borren hittade dem. Avverkningen gjordes för 15-20 år sedan de står i kanten mot en kraftledningsgata som är drygt 50 år gammal angreppet skedde för 3 år sedan så de blev inte " chockade " av avverkningen. Stämmer ganska bra med dina erfarenheter isteskog

Användarvisningsbild

Re: Åtta myter om gallring

ulf 1  
#499129 men va skönt då för dina grannar, men med sina planterade skogar lever dom farligt .. nu behöver dom kanske bara vänta på nästa storm så är det dags att plantera nytt igen.. det är märkligt hur folk bär sig åt, de flesta som planterar brukar åka på en smäll av något slag, och när det gäller granborrarna så är det ju de planterade skogarna som har byggt upp stammarna av borrar .. det har dom gjort i de enorma vindfällen som vi fått ... läste om en gubbe som under hela sitt liv aldrig fått ett träd att bli äldre än 35 år ska vi säga att han givit kalhyggena ett ansikte efter "gudrun" så beskrevs hans skogsbrukande så här "Skogen som föll 1969 var tall, en trettiofem år gammal plantering som skulle varit avverkningsmogen i dag. När Ingvar återplanterade var det bara gran som gällde. Halland har blivit ett granområde och älgen hade ökat så att det var nästan omöjligt att få upp ett oskadat tallbestånd. - Men även den blev bara trettiofem år och" ja så här går ju historierna runt runt i sverige nuförtiden och inbilla er inte att det blir bättre framöver så mycket elände som man bäddar för i framtiden vill ingen veta ( och jag får alltid rätt, fråga min fru sen 45 år) och det här värdelösa skogsbruket skulle ju kunna vara så otroligt mycket bättre om vi bara förstod vad som väntade, och vad som skulle behöva göras, det är det jag vill hjälpa er alla med .. maria forsberg skrev i en avhandling 2012 "Av de ursprungliga naturskogarna i Sverige finns nu endast ett fåtal kvar. Trots att arealen bedöms som för liten för att på lång sikt kunna bevara hela den svenska floran och faunan fortsätter avverkningen av dessa skogar och i många fall med lagstiftarens goda minne" .. det är liksom ingen lek längre, det är allvar, redan 2004 skrev skogsstyrelsen ett meddelande som borde ligga på alla politikers nattduksbord och vara grunden till allt vi gör i våra skogar idag .. där står just om hur få artbevarande skogar vi har kvar .. https://shopcdn.textalk.se/shop/9098/ar ... 1553-1.pdf och läs gärna marias mycket tankeväckande avhandling http://www.diva-portal.org/smash/get/di ... TEXT01.pdf det är svårt att hylla svenska modellen, när så många är så kritiska och oroade .. tänk på att det inte hjälper er att jag får rätt, det hjälper bara mig och mina ungar, när lärde ni era ungar tälja en barkbåt senast, eller hemska tanke, ni har inte en sån tall ...

Användarvisningsbild

Re: Åtta myter om gallring

Mellberg  
#499149 Rätt Ulf 1, gran är inget att satsa på, blir med tiden bara mer röta, hjälper inte ens med kalhyggen. Det vet ju alla hur hårt angripen granunderväxten kan vara. Men det är klart, med tiden blir det fina holk-ämnen.

Med fler och allt starkare stormar, känns det intressant att satsa på ett gallringsfritt skogsbruk. Här i Mellan-norrland blir då Contortan riktigt intressant. Satsar vi på 3 m förband borde vi ha ca 1000 stammar /ha. Når vi en produktion på 8 m3/ha och år på en G20, skulle vi ha ett virkesförråd på 300 - 350 m3/ha efter 40 år. Östrand fördubblar nu sin massaproduktion, Obbola verkar göra det samma. Efterfrågan på fiber borde öka rejält.

Användarvisningsbild

Re: Åtta myter om gallring

Andreas99  
#499151 Fast Ulf 1 du ljuger ju och har fel hela tiden. Du har inte funderat på om din fru bara inte åka tjabba med dig för att du aldrig aldrig någonsin bryr dig om att presentera något bevis på att du har rätt. Du bara maler å maler å maler å maler å maler å maler å maler å maler å maler i evigheter.

Användarvisningsbild

Re: Åtta myter om gallring

Lars Lundqvist SLU  
#499162
Mellberg skrev:Med fler och allt starkare stormar, känns det intressant att satsa på ett gallringsfritt skogsbruk. Här i Mellan-norrland blir då Contortan riktigt intressant. Satsar vi på 3 m förband borde vi ha ca 1000 stammar /ha. Når vi en produktion på 8 m3/ha och år på en G20, skulle vi ha ett virkesförråd på 300 - 350 m3/ha efter 40 år.


Nej, 8 m3/ha&år når du när medeltillväxten kulminerar och det gör den inte förrän contortan är åtminstone 70-80 år. Dessutom får du inte ut 8 m3/ha&år om du mer än halverar stamantalet utan då kanske medeltillväxten kulminerar på 6 m3/ha&år eller nåt sånt.

Användarvisningsbild

Re: Åtta myter om gallring

Lars Lundqvist SLU  
#499163
ulf 1 skrev:( och jag får alltid rätt, fråga min fru sen 45 år)


Det är skillnad på att ha rätt och att rätt...

Användarvisningsbild

Re: Åtta myter om gallring

svampbob  
#499165
Mellberg skrev:Rätt Ulf 1, gran är inget att satsa på, blir med tiden bara mer röta, hjälper inte ens med kalhyggen. Det vet ju alla hur hårt angripen granunderväxten kan vara. Men det är klart, med tiden blir det fina holk-ämnen.

Med fler och allt starkare stormar, känns det intressant att satsa på ett gallringsfritt skogsbruk. Här i Mellan-norrland blir då Contortan riktigt intressant. Satsar vi på 3 m förband borde vi ha ca 1000 stammar /ha. Når vi en produktion på 8 m3/ha och år på en G20, skulle vi ha ett virkesförråd på 300 - 350 m3/ha efter 40 år. Östrand fördubblar nu sin massaproduktion, Obbola verkar göra det samma. Efterfrågan på fiber borde öka rejält.


Ja nog kommer Östrand att sukta efter Contortan. Är det som går snabbast genom renstrumman och går lika bra att koka som gran och tall. Jag röjde någon ha Contorta i somras och det var en fröjd att se hur det växte.

Användarvisningsbild

Re: Åtta myter om gallring

ulf 1  
#499169 vi har lite contorta i mina hemtrakter och det är ju rena skräckskogarna, så fula skogar får vi bara inte skapa, helt sterila och vilket skitvirke .. ni som planterar för att sälja massaved ska veta att priset på massa aldrig mer kommer att nå sitt tidigare högstapris, så hur tänker ni då .. för ett som är säkert är ju att alla kostnader kommer att öka framöver, inget kommer att bli billigare i själva produktionen och ni klagar redan i dag på de dåliga priserna .. jag ber om ursäkt att jag är så jäkla tråkig, men jag vill ju bara vara en motpol till den industri som inte vill något annat än att ni ska vara deras fattiga kusiner ... det är tur för er att jag inte har behov av att vara populär för då skulle ni aldrig få veta hur korkat ni beter er, nu har ni ju i allafall chansen att reflektera på om ni gör fel eller rätt med era dyrbara skogar .. naturskyddsföreningen tycker lika illa om mig som industrin, när jag hånar deras löjliga tofsar med gammelskog eller flaggspel runt kolbottnar från 40 talet eller dödveds tokerierna.. om det finns något som det är gott om på ett renrakat hygge, så är det död ved, ungefär 35% av hela skogen står kvar, det kallas stubbar om någon glömt det ..

Användarvisningsbild

Re: Åtta myter om gallring

Mellberg  
#499179 Bra Ulf 1, vi är helt överens, på kalhygget är det gott om död ved. Alltså är trakthyggesbruket en ganska god ide.
Däng du på mupparna, men dom brukar inte tolerera oliktänkande på sina sidor. Men bra att du närmar dig mig i skogstänket .

Användarvisningsbild

Re: Åtta myter om gallring

Mellberg  
#499184
Lars Lundqvist SLU skrev:
Mellberg skrev:Med fler och allt starkare stormar, känns det intressant att satsa på ett gallringsfritt skogsbruk. Här i Mellan-norrland blir då Contortan riktigt intressant. Satsar vi på 3 m förband borde vi ha ca 1000 stammar /ha. Når vi en produktion på 8 m3/ha och år på en G20, skulle vi ha ett virkesförråd på 300 - 350 m3/ha efter 40 år.


Nej, 8 m3/ha&år når du när medeltillväxten kulminerar och det gör den inte förrän contortan är åtminstone 70-80 år. Dessutom får du inte ut 8 m3/ha&år om du mer än halverar stamantalet utan då kanske medeltillväxten kulminerar på 6 m3/ha&år eller nåt sånt.


Googlat lite, vad gäller contorta och produktion. Alla jämförelser är mot tall. Elfving anger 1995 30% högre produktion. Skogsforsk säger 40% i närtid och bedömer att vi lätt når 50% i nära framtid. Försöksyta i Bispgården, Jämtland har producerat 450 m3sk på 40 år, löpande tillväxt 23 m3sk/ha och år, enligt en artikel i SkogsLand.

Contortan passar på tallmarker och friska marker, inte finkornsrika fuktigare granmarker som jag har mest av. Vilket förband skall vi ha gallringsfritt? Om jag räknar rätt, skulle 2,5 m förband ge ca 1500 stammar.

Vem tackar nej till 150% produktion bara genom att byta trädslag?

Avatar Fallback

Re: Åtta myter om gallring

sveakatten  
#499188 Har du granmarker så skulle väl du fixa en blädnings skog, det verkar ju vara toppen, 500-600m3 på 90-100 år och medel dia på ca 25cm. :-bd
https://www.slu.se/globalassets/ew/org/ ... adning.pdf

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).