SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Gallring

Åtta myter om gallring

1371 inlägg 252706 visningar 45 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Åtta myter om gallring

ulf 1  
#497633 jag läste någonstans att lars lundqvist i nästa projekt ska forska på att göra om enskiktad skog till flerskiktad, och att det kanske inte är så farligt att "gruppa" träden då det verkar som att näringen tas ända upp till 20 meter bort från ett större träd .. lars får rätta mig om jag har uppfattat det här fel .. men lars, det är ju precis det jag talat om ett tag nu, jag håller mina grupper på 20-25 meter i kvadrat och har öppet 5-6 meter mellan grupperna, grattis du börjar närma dig mina ideer till slut .. det fina med att ha mellanrum mellan grupperna är ju att man då kan styra de mer ljuskrävande till ytterkanterna och granarna och höga träd mot mitten .. vi får kanske köra ditt nya projekt tillsammans .. verkar som jag törs släppa in dig i min skog ..

Malwa
Användarvisningsbild

Re: Åtta myter om gallring

Andreas99  
#497643
ulf 1 skrev:andreas, det fanns en sida som heter kommunfakta, men jag hittar inte den nu, jag hittade bara de fast anställda och lite gamla siffror, 1700 står det där, men säsongsarbetena är inte med, sen ska man egentligen tänka på att det som verkligen ger jobben när turister kommer är alla butiker och matställen, och allt runt de direkta turistjobben .. http://kommun.herjedalen.se/naringsliva ... 01290.html .. hittar jag den så ska du få statistiken .. det är konstigt att vi fortfarande tror att vi är en industrination, när vi har varit ett tjänstesamhälle så länge och numera har 80% av jobben i tjänstesektorn ..


Du inser att det är en uträkning på hur många personer som på årsbasis kan ha heltidsjobb med alla pengar som turisterna spenderar där? Alltså att det är väldigt många som jobbar i turistbranchen när liftarna är igång men inte så många i september. Det är alltså inte antalet anställda som turistföretagen har året om.
Men jag är fortfarande väldigt nyfiken på dina ca 150 anställda i skogsnäringen och att du visar siffror på vad skogen i Härjedalen omsätter om året.

Användarvisningsbild

Re: Åtta myter om gallring

Lars Lundqvist SLU  
#497645
ulf 1 skrev:jag läste någonstans att lars lundqvist i nästa projekt ska forska på att göra om enskiktad skog till flerskiktad,


Nej, några planer på ett sådant projekt finns inte. Jag tror inte på idén att lägga upp en noggrann plan för 100 år framöver för hur man ska ändra strukturen från enskiktad till fullskiktad. Folk har generellt väldigt svårt att förstå dynamiken i fullskiktad skog, och det gäller även dig.

Grupper på 25x25 m med små luckor emellan skapar på sikt grupper med lite högre träd med små luckor emellan, eftersom träden växer på höjden. Men det blir inte en fullskiktad skog av det, såvida du inte vänder på steken. Små grupper om 5x5 m och öppet däremellan, och om/när det kommer föryngring så väntar du tills den hunnit upp ett par meter och då röjer du bort den fläckvis så det får börja om, och så fortsätter du så i ca 100 år.

Användarvisningsbild

Re: Åtta myter om gallring

ulf 1  
#497684 visst är det märkligt att det fungerar i alla andra länder utom sverige och finland, men i alla andra länder har dom ju inga som säger att det inte fungerar .. så dom förstår nog inte bättre, ungefär som jag då .. skönt att orka tänka själv, då fungerar livet så mycket bättre och inte behöver man känna sig lurad heller, för ingen jävel har fått tala om för en vad man ska göra ..

Användarvisningsbild

Re: Åtta myter om gallring

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#497688 I andra länder är det andra arter och ett annat klimat. Således helt andra förutsättningar.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Åtta myter om gallring

svampbob  
#497697
Niking skrev:I andra länder är det andra arter och ett annat klimat. Således helt andra förutsättningar.
/Niklas


I Ulfs fantasiskog så finns allt du kan önska dig. Bananstockarna mognar året om och i hans skogsgläntor lever giraffer och isbjörnar i en harmonisk samexistens.
Om du inte var så negativ och fördömande Nicklas så skulle din skog bli lika rik och fantastiskt och med tillräckligt mycket fantasi är allt möjligt.

Användarvisningsbild

Re: Åtta myter om gallring

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#497704
svampbob skrev:
Niking skrev:I andra länder är det andra arter och ett annat klimat. Således helt andra förutsättningar.
/Niklas


I Ulfs fantasiskog så finns allt du kan önska dig. Bananstockarna mognar året om och i hans skogsgläntor lever giraffer och isbjörnar i en harmonisk samexistens.
Om du inte var så negativ och fördömande Nicklas så skulle din skog bli lika rik och fantastiskt och med tillräckligt mycket fantasi är allt möjligt.

Du menar att min skog blir precis lika vacker med hjälp av vissa piller? ;-)
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Åtta myter om gallring

ulf 1  
#497706 I nästa studie vill Lars Lundqvist titta närmare på gallring i enskiktade bestånd för att bättre förstå vad trädens rumsliga fördelning betyder för tillväxten.

jag läste bara innantill, vi får väl sitta på en molntapp och kolla hur det gick för dig lars .. om 100 år .." Vi vill gallra enskiktade bestånd med målet att skogen ska bli ojämn istället för att – som i vanliga fall – skapa en så jämn skog som möjligt. Vi vill ta reda på hur mycket vi kan vi ”gruppa” ihop träden utan att tappa virkesproduktion?

Om det visar sig att det inte är viktigt för tillväxten att träden står jämnt fördelade över ytan går det att göra mycket mer vid avverkning som är positivt för skogens sociala värden och rennäringen, menar Lars Lundqvist.

‒ Med mer gruppställda träd uppstår luckor som gör det lättare för både människor och renar att ta sig fram även i en ungskog. I bestånd med luckor ges också större möjligheter att bevara markvegetationen under ungskogsfasen"

Användarvisningsbild

Re: Åtta myter om gallring

Lars Lundqvist SLU  
#497717 Du blandar ihop rumslig (spatial) fördelning med höjdskiktning. En gruppställd ungskog blir inte flerskiktad, den blir bara rumsligt ojämn. Frågan är hur ojämnt fördelade träden kan vara efter röjning och gallring utan att man förlorar produktion.

Det här är en av ”myterna” som Urban Nilsson tar upp. Problemet med de studier som hittills gjorts är att man ändrar väldigt lite i fördelningen av plantorna. Man ändrar egentligen bara formen på det tillgängliga växtutrymmet. Man varierar inte så att en del plantor står jättetätt och andra jätteglest och att det däremellan finns tomma luckor.

Användarvisningsbild

Re: Åtta myter om gallring

ulf 1  
#497758 vi säger väl så, det framgår allt mer att detta med ett försiktigt skogsbruk där skogen alltid finns kvar, har alla andra länder utom sverige och finland fattat .. och vi har att se framför oss med dagens forskarkår och de som lärs upp på slu, ett fortsatt skogsbruk för "dummies" i minst 100 år till .. om inte omvärlden ingriper, och jag är en i omvärlden ..

Användarvisningsbild

Re: Åtta myter om gallring

svampbob  
#497763 Hade Sverige och Finland inte fattat det kommersiellt framgångsrika i trakthyggesbruk så hade vi i princip varit kvar i 1800-talets fattigdom. Hade vi också helt upplåtit malmfälten till renbetesland och forsarna till turistande flugfiskare så hade Sveriges befolkning idag uppgått till några 100 tusen fattiga turistguider medan nord amerika och central Europa hade haft stora kolonier med utflyttade svenskar.

Avatar Fallback

Re: Åtta myter om gallring

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#497773
Lars Lundqvist SLU skrev:Du blandar ihop rumslig (spatial) fördelning med höjdskiktning. En gruppställd ungskog blir inte flerskiktad, den blir bara rumsligt ojämn. Frågan är hur ojämnt fördelade träden kan vara efter röjning och gallring utan att man förlorar produktion.

Det här är en av ”myterna” som Urban Nilsson tar upp. Problemet med de studier som hittills gjorts är att man ändrar väldigt lite i fördelningen av plantorna. Man ändrar egentligen bara formen på det tillgängliga växtutrymmet. Man varierar inte så att en del plantor står jättetätt och andra jätteglest och att det däremellan finns tomma luckor.


Dvs det som avhandlas i Myt 7 och betyder att vi ska fortsätta med låggallring även om det resulterar i luckor.

Avatar Fallback

Re: Åtta myter om gallring

källefall8  
#497774 Ulf1, du som utger dig för att tänka out of the box och vara så självständig. Har du någonsin tänkt tanken att det kan vara tvärt om, att Tyskland mfl på kontinenten är avundsjuka på vår effektiva och lönsamma skogsproduktion och därför försöker påverka....

Användarvisningsbild

Re: Åtta myter om gallring

ulf 1  
#497784 vad är det som säger att vi inte hålls kvar i fattigdom med kalhyggen, någon som knappt kan leva på ett kapital som för 500 hektar är minst 25 miljoner, för med kalhyggesbruk som säljs på rot ger det möjligtvis en normal lön per år, men försörjer inte en familj, det måste anses som fattigt .. och lite sjukt .. så mycket pengar jobbande och så lite tillbaka .. och se på industrin, södras sågindustri som ger 7 kr per kubik, obegripligt att försvara rådande tillstånd för svensk skogsnäring .. läs en gång till detta skrivet för en månad sen, och säg sen att jag har fel .. https://www.skogen.se/sites/skogen.se/f ... an2018.pdf

Användarvisningsbild

Re: Åtta myter om gallring

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#497795 Ulf! Den sammanställningen är fortfarande lika partisk mot skogsbruket som för en månad sedan.
/Niklas

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).