SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Gallring

Åtta myter om gallring

1371 inlägg 252406 visningar 45 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Åtta myter om gallring

ulf 1  
#507466
1523215456_01_tillvaext_25_ar_och_de_senaste_8_aren.jpg
när det gäller "mogna" träd, så är det ju så att det inte är samma sak som att den inte kan växa mer .. en grå gran kan ju börja växa om den friställs, det syns ju på den högra bilden, sen är det ju inte så bra att lyssna på fibermaffian när det gäller slutavverkningar, titta på den vänstra bilden, när jag köpte det här stället för 25 år sen skulle det slutavverkas, om man tittar på klaven så har ju trädet dubblat sin volym sen dess, och dessutom skapat ett betydligt värdefullare träd, där jag kan ta ut 30cm golvplank tex ... en skillnad på fem gånger mer betalt plus dubbla virkesmängden, tänk vad fattig man kan bli som gisslan hos virkestalibanerna ..

Malwa
Användarvisningsbild

Re: Åtta myter om gallring

ulf 1  
#507503
1523251420_01_vindanpassning.jpg
nää, det var ju den vänstra bilden som visade hur ett "moget" träd började växa igen när grannen tog bort sin skog .. en annan intressant iakttagelse man kan göra är hur snabba träden är att rusta sig för det blåsigare livet i hyggeskanten, det är bra att tänka på när du ska göra om din skog till flerskiktad så får du glesa ut skogen lite långsamt, ge den 7-8 år att bygga om rotsystemet för att stå emot den blåsigare tillvaron .. i bland undrar jag om inte träden kan tänka, hur dom dirigerar om cellbyggandet till de rätta ställena i stam och rotsystem ...grannkärringens kalhygge kostade mer än 20 fina granar livet på min mark, då de blåste omkull redan i första höststormen, okunskap/tanklöshet ser jag som hänsynslöst beteende, och det verkar vara en av svenskarnas paradgren ... kolla här vad kloka träden är när dom kompenserar för de blåsigare livet i hyggeskanten ..

Användarvisningsbild

Re: Åtta myter om gallring

Lars Lundqvist SLU  
#507504 Om du hade väntat ytterligare 25 år så hade volymen ökat ännu mer och du hade kunnat ta ut ännu bredare golvplank. Så varför väntade du inte ännu längre?

Avatar Fallback

Re: Åtta myter om gallring

isteskog  
#507507 Avverkningen var väl ett resultat av att Banverket ville dra en väg genom Ulfs marker, inte att Ulf skulle avverka just nu?

Användarvisningsbild

Re: Åtta myter om gallring

Lars Lundqvist SLU  
#507510
isteskog skrev:Avverkningen var väl ett resultat av att Banverket ville dra en väg genom Ulfs marker, inte att Ulf skulle avverka just nu?


Den var tydligen ett resultat av att dom ville dra en basväg någonstans.

ulf 1 skrev:jag fick en förfrågan för två år sen att upplåta skotarväg över min mark, för att grannarna vägrade, jag funderade ett par dar och kom sen på, att om jag bestämmer själv var vägen ska gå och drar den på ett vis som skulle underlätta att sköta min flerskiktade skog så får jag ju faktiskt gratis avverkning


ulf 1 skrev:grannens tråkiga kalhygge har jag utnyttjat maximalt genom att göra den 300 meter långa vägen 10 meter bred, och till största delen gränsande mot hygget


Så även i Ulf1s fall är det så att annat än skogens och trädens tillväxt och utseende för stunden väger tungt när en åtgärd ska göras. Fast man kan ju undra vad Skogsstyrelsen säger om avverkningen när den 10 m (!) breda skotarvägen vidgats ytterligare pga stormfällning så att ytan plötsligt överstiger 0,5 ha. Dessutom är det ju faktiskt så att kravet på återbeskogning gäller även om hygget är mindre än 0,5 ha. En basväg för skotare behöver inte vara 10 m bred så Ulf1 kan få svårt att övertyga Skogsstyrelsen om att avverkningen var beståndsvårdande och inte är att klassa juridiskt som föryngringsavverkning när det inte finns nåt bestånd kvar.

Användarvisningsbild

Re: Åtta myter om gallring

Bax  
#507515 Grannens hygge är i ena andetaget fult och hemskt och borde inte få finnas, men är i nästa andetag bra för ulf1:s träd för de får då ljus och plats (!?)
Logik i den högre skolan 😉

Avatar Fallback

Re: Åtta myter om gallring

isteskog  
#507518 Tittar man på bilden så kan jag förstå att man gör en liten bredare basväg i snelutet. ska man dit med en grävare och göra den åkbar så är det nog en fördel att ta till lite extra så att man inte skadar närstående granrötter. Tittar man på bilden så finns det föryngring på gång mellan hygget och basvägen och Ulf kör ju med grupper så inte är det någon fara med att det inte kommer naturlig föryngring i de ev luckor som kan bli av stormfällen. Har samråd skett med Skogsstyrelsen om basvägen så räknas den väl inte som föryngringsyta? Och då kan man väl inte räkna in ev ytterligare stormlucka i någon sådan areal? Låter lite som att måla fan på väggen innan man vet hur det blir! :???:

Användarvisningsbild

Re: Åtta myter om gallring

ulf 1  
#507521 det är ju så här som skogsbruk ska bedrivas, att göra det minst dåliga av en uppkommen situation, eller ännu bättre, göra något riktigt bra, som jag gjorde i det här fallet .. lars säger att jag skulle kunnat vänta 25 år till, och visst, det hade ju kunnat bli så att jag som 90 åring, åkt runt i en liten kombinerad skördare/skotare och plockat i mina grupper .. nu blev det ju bättre, då jag faktiskt behöver fylla på i min lilla brädgård .. jag ska visa lite bilder från sågningen när jag börjar med den, så ska ni få se hur riktigt golvvirke borde se ut, och varför har man glömt bort granen som golvvirke tror ni .. den las på 1920talet i 95% av alla stugor .. jo, då blev det populärt att lacka golven, och om det är något som grangolven inte klarade var det den tidens lacl, dom blev vidrigt gula ock plötsligt så gick dom ur ett flerhundraårigt bruk... tallen klarade lacken på ett bättre sätt, men vill man ha fina ljusa golv så är det självklart att använda gran .. gran är också det självklara valet i all konstruktion, taksparrar, tak och golvbjälkar, den är seg som fan om den slipper kvistar (svårt med dagens skogsbruk) att jag hatar gran är ju beroende på att den planteras/släpps fram på marker där den inte ska vara .. och så här är ett riktigt skogsbruk, det finns alltid lika många undantag som situationer .. bara en sak är säker .. kalhyggesbruk är åt helvete .. och dess historia är makaber, tex lövslybekämningen, så sjukt att man ryser, i höstas hittade man en massa tunnor ett par mil från mig, gissa om det blev liv, folk med gasmasker och skyddsdräckter struttade omkring i veckor, run ladan, men va fan det var bara några decennier sen skogsbolagsfolk stod och drack det i tv ... man undrar bara när man ska börja se lika allvarligt på ett utrotat skogsekosystem, man får hoppas det ordnar sig .. https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/misstankt-1

Användarvisningsbild

Re: Åtta myter om gallring

ulf 1  
#507527
1523269507_hormoslyr.jpg
det där med skogsbolagens historia är ju väldigt intressant, att det är ifrån dom som vi får veta att dagens skogsbruk är helrätt, borde få vem som helst att rysa och börja tänka själv .. http://www.faktoider.nu/hormoslyr.html

Användarvisningsbild

Re: Åtta myter om gallring

ulf 1  
#507554 jag visade här ovan hur mina träd, i en 3 hektar stor skog fördubblat sin volym på de 25 åren, EFTER att jag blivit "erbjuden" en slutavverkning, dessutom håller många av träden en mycket bra kvalitet (vilket ni ska få se när jag sågar) som gör att även värdet mångdubblats sen skogsindustrin ville slutavverka .. nu kommer något som irriterar de flesta, men som måste sägas .. de 2% nyckelbiotoper som avsats och ofta tom betalats av skattebetalarna av någon konstig anledning (ska vi få betalt för att sköta skogen enligt lagen) dessa löjliga 2% är ju en piss i mississippi virkesmässigt, jämför med de 100 procent man försökte lugga mig på från skogsindustrin, som jag beskriver här ovan .. och så här låter hycklarna när dom vill åt ALL din skog ..
.. vi får börja göra rätt nu, och det är inte samma sak som kvartalsekonomer med krokodiltårar dillar om .. låt dom gå under .. min kompis avverkade 2300 kubik förra året, han fick betalt förra veckan, 430 000, varav tre lass gick till en fanerfabrik i tyskland, (de svenska fanerfabrikerna har snart alla lagts ner då det inte finns råvara till dom) man kan bara gissa vad tyskarna betalade, men det var inget som det stora skogsbolaget berättade för min kompis, det fick han höra på omvägar .. jag ställer frågan igen, vad är det för fel på svenska skogsägare, som låter sig behandlas så här .. har dom fått stockholmssyndromet hela högen ..

Användarvisningsbild

Re: Åtta myter om gallring

ulf 1  
#507560 ingen näring har fått så mycket statligt stöd som sveriges skogsindustri massor av miljarder har betalats ut under årens lopp för att skogsägare ska komma åt att skövla på alla platser i vår natur, (jämför tex norge där enorma vidder med 3-4-5 hundraåriga tallskogar finns kvar) stöden till skogsindustrin har varit rent produktionsinriktade som tex stöd för att plantera, stöd för att dika, stöd för att bygga vägar, stöd till att utveckla biobränslen och annan meningslös skit som inte har något med naturen att göra, men riktigt sjukt har det blivit när skogsägare och skogsindustri fått pengar för att INTE skövla, idiotin och galenskapen i denna "industri" saknar på något vis botten, numera med bara lite små tofsar av naturliga skogar kvar, så skriker skogsindustri och skogsägarna som stuckna grisar när någon nämner något som att "kanske skulle vi bevara en liten bit natur här" ... neil young hade helt rätt när han beskrev skövlingen av vår stackars jord redan 1970 i låten after the gold rush "Well, I dreamed I saw the knights In armor coming, Saying something about a queen. There were peasants singing and Drummers drumming And the archer split the tree There was a fanfare blowing To the sun That was floating on the breeze. Look at Mother Nature on the run In the nineteen seventies" låten slutar med att vi får söka oss en ny planet, men då lämnar vi väl skogsindustrin kvar här va ..

Användarvisningsbild

Re: Åtta myter om gallring

ulf 1  
#507629
1523348850_skogsskoetselserien.jpg
lars refererar ofta till skogsskötselserien, men börjar den inte bli väldigt ålderstigen, och med de senaste årens kunskaper, så verkar det ibland helt felaktigt, och mest gjord för att storindustrin ska få sina råvaror .. ta det här med gallring och paragraf 10 tex .. vilket blaj .. och den där jämförelsen med ett rädisland är väl snudd på korkat .. när man sen skriver att det ger dig pengar "får skogsägaren en omedelbar nettointäkt" så börjar väl detta bli en osanning också .. att skogsstyrelsen, forskarna och politikerna, står och pissar i ring med storindustrin, betyder inte att vi som äger skogen ska vara med i den klubben, vi drar alltid det kortaste strået och dom skrattar hela vägen till banken .. jag glömmer aldrig när dom visade sin uppfinningsrikedom att plocka skattepengar, jag var nybliven ägare till det hus jag fortfarande bor i, jag hade inte råd att köpa loss mer än 10 hektar av skogen runt mitt hus, så resten ca 70 hektar, tog det stora skogsbolaget, givetvis skulle de träden ner så fort som möjligt .. men vägen till skogen var i bedrövligt skick, så jag fick bli bulvanen (utan att förstå det) en trevlig man kom in i köket till min fru och mig och tyckte vår väg var i bedrövligt skick, om vi bara skrev på några papper så skulle det bli gratis renovering av den 600 meter långa vägen, ja vi var ju glada att en sån hedersknyffel tänkte på oss fattiglappar där ute i skogen, det tog en vecka sen kom lass efter lass av grus och makadam, och snart såg den idylliska lilla vägen ut som ett motorvägsbygge .. tänk vad korkade vi var, det var ju skogsbolaget som behövde förstärka för att köra ut timmer natt och dag .. ja så här är det ju, vi är bara kanonmat åt skövlarna, lättlurade och baggbölade, men idag har ju vägen blivit trevligare efter 25 år, men det var ju ingen omtanke eller vänlighet som låg bakom "hjälpen" ..

Avatar Fallback

Re: Åtta myter om gallring

sveakatten  
#507669 Gallring en liten länk. http://areca.se/category/skogsskotsel/

Avatar Fallback

Re: Åtta myter om gallring

axwell  
#507682
sveakatten skrev:av sveakatten » Idag, 19:37
Gallring en liten länk. http://areca.se/category/skogsskotsel/


En "liten" nja, intressant man oj va lång den var.

Stämmer ju bra betr. stormskador om jag jämför mina grannars höggallrade mot min där jag sparar så mycket som möjligt i väntan på skäliga priser för massaved.

Användarvisningsbild

Re: Åtta myter om gallring

ulf 1  
#507717
1523431666_klentimmer_massa_s.jpg
då far du vänta axwell .. jag har läst carl henrik palmers tankar om skogsbruk i många år, och han törs säga sånt som är obehagligt för skogsindustrin, väldigt få gamla jägmästare (ni vet dom som pissar i ring) som orkar slita sig loss från det kollegiala banden .. att utbilda sig till jägmästare gör dig automatiskt till en maktfaktor, och det är en plattform för hur många karriärer som helst .. men det tragiska är att du också känner ett onödigt ansvar för att föra vidare de felaktigheter du lärt dig, vare sig du blir landshövding, politiker, höjdare på skogsstyrelse eller forskare så är du som har utbildat dig till jägmästare i en knivig situation när du blir klokare med åren .. ska du säga det som du lärt dig tidigare eller ska du bejaka verkligheten och de NYA kunskaperna .. vad du än gör, så trampar du folk på tårna och kanske tom förstör din egen karriär .. palmer bryr sig inte, och det ska hedra honom .. och visst är gallring för bättre tillväxt bara baggbölarnas hittepå ..om man ger fan i att gallra får man ju kanonvirke i en avlägsen framtid, men industrins kvartalsekonomer och deras hycklande svans har inte tid att vänta, dom vi ha din skog idag och om 25 år och sen 25 år senare och ......
och industrin vill inte ha annat än skitvirke, då dom tror att massa är framtiden, vilket givetvis är fel, de som producerar massa i sina skogar är totalt blåsta på några inkomster framöver, men slutar du gallra har du faktiskt redan där börjat med ett bättre skogsbruk, möjligheterna ökar för vart år som går, en ogenomtränglig skog är fin tycker jag, den danar och slår ut, det är att bedriva skogsbruk på naturens vilkor, ju mindre vi lägger oss i fram till att vi avverkar ett träd, ju bättre blir det .. följ med till lübeck den 9-11 maj, anmäl till mikael på silvaskog, palmer kommer med tex .. jag åkte förbi en typisk gallring från sveaskog i går, och blev tvungen att ta ett par bilder, så ni förstår hur illa vi bedriver vårt skogsbruk, på den här enorma gallringen, så blev 95% massa och bränsle .. när man tittar i massaavlägget så finns hur mycket kanon virke som helst 50-60 år gamla träd som lätt skulle bli något bra i en egen såg, ska nu bli massa .. vad är det för fel på folk som inte förstår detta .. när man sen tittar i klentimmershögen så hittar man frodväxt skit virke, vad tänker man såga av det .. kolla bilden, till höger massa och till vänster timmer .. vad brukar det heta, svenskt skogsbruk, världens bästa .. man skäms ..

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).