SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Gallring

Åtta myter om gallring

1371 inlägg 252432 visningar 45 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Åtta myter om gallring

svampbob  
#504368 Det var ett bra exempel på hur blädning oftast ser ut.
Det kommer stormar varje och fler än en och har man då gått in och huggit sönder en gammal sluten skog så blir resultatet massiva stormskador och efter några år är det endast en skräpskog kvar.

Malwa
Användarvisningsbild

Re: Åtta myter om gallring

Lars Lundqvist SLU  
#504379 Vad hade du för virkesförråd före och efter, och hur pass skiktat var det egentligen? På bilderna ser det ut som en gammal skog med ett underbestånd som kommit upp en bit men inte som en fullskiktad granskog.
(det här borde du lagt in i tråden "Nio myter om hyggesfritt")

Avatar Fallback

Re: Åtta myter om gallring

massa-ved  
#504385
svampbob skrev:Nej Hampa är väl inget som ska växa i skogen det är väl snarast ett alternativ till Rörflen eller salix som energigröda på åkermark. Hampa med högre THC halt har väl däremot blivit en väldig succé där den är tillåten att odlas.


Kungsgården i Gudhem ( utanför Falköping ) odlade hampa, de pressade briketter fick en påse som prov, luktade lite annorlunda men brann bra.

Avatar Fallback

Re: Åtta myter om gallring

skogogräv  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#504393 Har inga beståndsdata på detta.Där fanns verkligen alla dimensioner.
Ville bara visa hur det oftast blir när man är inne och rotar i plockskog pga blåst/storm.

Användarvisningsbild

Re: Åtta myter om gallring

Lars Lundqvist SLU  
#504400 Om jag ska döma av de dokumenterade erfarenheter som finns runt om i Norden och nere på kontinenten så är det inte alls så "det oftast blir" utan så blir det när man hugger för hårt, lämnar för lite. Risken för vindskador ökar exponentiellt med huggningsstyrkan. Vid blädning funkar det inte att ligga på gallringsstyrka på 40%, som man ofta gör idag i vanlig gallring.

Sen handlar skiktning inte om dimensioner, om det är diameter du menar, utan om höjden på träden, höjdskiktning. Av bilderna ser det ut som ett ganska homogent överbestånd som det har gallrats ganska hårt i och ett underbestånd med bra höjdspridning men ett tydligt glapp i höjdskiktningen. I den typen av bestånd måste man vara extra försiktig när man börjar gallra.

Användarvisningsbild

Re: Åtta myter om gallring

longframe200  
#504403
Lars Lundqvist SLU skrev:Jag kan formulera om frågan:
Varför skulle svenska skogsägare vara intresserade av hampa?


Det tror jag säkert du lätt kan hitta svaret på, efter vad jag kan se har bland andra din arbetsgivare erfarenhet på området. Men som svar på din fråga, min första tanke är, om t.ex. skogsägare Lasse (30 år 2010) har före detta åkermark på 10 ha som sedan 2010 blivit granplantage. Om han i stället skulle odlat hampa, vad skulle ge Lasse mest i plånboken under hans livstid?

100 ha ger vid normal skörd 1000 ton. Råvarupriset 2010 var (medelpris) 6,- kilo

https://www.google.se/search?ei=VnyxWvb ... LG7wQv3Oro

https://www.alternativ.nu/index.php?topic=14932.0

Användarvisningsbild

Re: Åtta myter om gallring

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#504404
svampbob skrev:Nej Hampa är väl inget som ska växa i skogen det är väl snarast ett alternativ till Rörflen eller salix som energigröda på åkermark. Hampa med högre THC halt har väl däremot blivit en väldig succé där den är tillåten att odlas.


Fast vi ska väl helst undvika knark i skogen, tror jag Miljömuppar på grönbete? ^#(^ :P
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Åtta myter om gallring

sveakatten  
#504406
Lars Lundqvist SLU skrev:Om jag ska döma av de dokumenterade erfarenheter som finns runt om i Norden och nere på kontinenten så är det inte alls så "det oftast blir" utan så blir det när man hugger för hårt, lämnar för lite. Risken för vindskador ökar exponentiellt med huggningsstyrkan. Vid blädning funkar det inte att ligga på gallringsstyrka på 40%, som man ofta gör idag i vanlig gallring.

Sen handlar skiktning inte om dimensioner, om det är diameter du menar, utan om höjden på träden, höjdskiktning. Av bilderna ser det ut som ett ganska homogent överbestånd som det har gallrats ganska hårt i och ett underbestånd med bra höjdspridning men ett tydligt glapp i höjdskiktningen. I den typen av bestånd måste man vara extra försiktig när man börjar gallra.



Tror du får prioritera din bok om hur man ska göra en blädning, det är inte så lätt att göra rätt om man inte vet hur man ska göra, och inte så konstigt att dom flesta dömer ut blädning efter något som ser ut så där.

Avatar Fallback

Re: Åtta myter om gallring

skogogräv  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#504408 Jag behöver nog inte läsa någon bok om blädning.
Va med om att hugga så med motorsåg och häst.
På dessa ställen så har vinden gjort illa flera gånger i alla åldrar och dimensioner.
Stora träd drog med sig mindre.
Var ju inte fällning åt rätt håll precis.
Detta bestånd är plockhuggt tidigare så inget nyskapande.

Användarvisningsbild

Re: Åtta myter om gallring

ulf 1  
#504414 diskussionen här ovan ger väl en väldigt bra bild över hur "nyvakna" vi är över något som idag borde vara självklart skogsbruk ..att visa en totalt sönderhuggen skog och kalla det för blädning eller alternativt skogsbruk är ju bara sorgligt .. det är ju även så här som entreprenörerna beter sig, och jag förstår varför skogsägare kastar skit på alternativen om det är detta dom ska vänta sig .. varför inte följa med till lübeck 9-11 maj och se hur dom gör .. anmäl till silvaskog http://www.silvaskog.se/ mikael försöker i alla fall utveckla och upplysa genom att praktiskt visa på bra exempel .. ingen ska döma ut alternativ utan att ge det en chans, jag har mina egna tankar och ideer och de går inte ihop med något som prövats tidigare, men jag tror det går att hitta något bra i alla andra metoder, jag går ofta på kalhyggen och funderar på varför de kommer upp så olika .. så tom kalhyggen är intressanta om man vill försöka först sig på skogsbruk .. biologer säger att skogsekosystemen är så svårtolkade att man jämför ekosytemet med att ha en karta från 1500 talet och försöka förstå hur landet ligger .. och då kan vi väl vara lite ödmjuka när vi dömer ut alternativen till den svenska modellen .. jag har länge trott att det var columbus som konstaterade att jorden inte var platt, men som så många andra myter så var det ju helt fel, redan för 2300 år sen visste man att jorden var rund, men olika krafter framhärdade ända fram till 1950 talet att vi hade en platt jord, varför tänker jag på sveriges skogsmaffia ..

Avatar Fallback

Re: Åtta myter om gallring

valtra mega  
#504419
longframe200 skrev:
Lars Lundqvist SLU skrev:Jag kan formulera om frågan:
Varför skulle svenska skogsägare vara intresserade av hampa?


Det tror jag säkert du lätt kan hitta svaret på, efter vad jag kan se har bland andra din arbetsgivare erfarenhet på området. Men som svar på din fråga, min första tanke är, om t.ex. skogsägare Lasse (30 år 2010) har före detta åkermark på 10 ha som sedan 2010 blivit granplantage. Om han i stället skulle odlat hampa, vad skulle ge Lasse mest i plånboken under hans livstid?

100 ha ger vid normal skörd 1000 ton. Råvarupriset 2010 var (medelpris) 6,- kilo

https://www.google.se/search?ei=VnyxWvb ... LG7wQv3Oro

https://www.alternativ.nu/index.php?topic=14932.0

https://pub.epsilon.slu.se/8195/1/svenn ... 110620.pdf
Är ingen expert på området men tittade på länkarna och läste på sidan 29 i ovanstående länk att nettoproduktionskostnad var 9,39 kr/kg så med medelpris på 6 kr/kg så inte blir man rik

Avatar Fallback

Re: Åtta myter om gallring

skogogräv  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#504424 Ulf1 bilderna visar inte ett sönderhuggt område utan dom visar ett sönderblåst område.
Du verkar ha två järnceller och dom är inte sams.
Läs vad det står.
Jag har iallafall stake å visa bilder på allternativt skogsbruk.
Du har ju inte visat någonting.
Nu har du schansen att visa både före och efterbilder och möjlighet att följa upp uttag styrka på uttag och allt möjligt i flera år här.
Jag har iallafall provat.

Användarvisningsbild

Re: Åtta myter om gallring

longframe200  
#504429 "https://pub.epsilon.slu.se/8195/1/svenn ... 110620.pdf
Är ingen expert på området men tittade på länkarna och läste på sidan 29 i ovanstående länk att nettoproduktionskostnad var 9,39 kr/kg så med medelpris på 6 kr/kg så inte blir man rik"

Teori och praxis kan många gånger skilja sig åt, även från individ till individ. alt är inte svart eller vitt. Sedan bygger väl i stort sätt alt jordbruk i dag på stöd / bidrag.

Tidigare länk:
"Nyhet från Jordbruksaktuellt, 2007-02-15
Lönsam hampaodling i Gudhem"
https://www.alternativ.nu/index.php?topic=14932.0

Odling av industrihampa är fortfarande i sin linda, så mycket kan hända.

Användarvisningsbild

Re: Åtta myter om gallring

longframe200  
#504431
longframe200 skrev:Att tillverka papper av skogen är, om man tittar på alternativen helt vansinnigt. Processen är från början till slut förstörande, smutsig och dyr.


"Som naturligt odlat fiber promotar många odlare och intressenter av industrihampa dess miljövänliga egenskaper. Det är just som hållbart alternativ man som odlare av hampa har sin stora konkurrensfördel och där man bör lägga krutet."

https://www.foretagande.se/affarsideer/ ... strihampa/

http://hampa.net/index.html

Användarvisningsbild

Re: Åtta myter om gallring

Bax  
#504436
longframe200 skrev:.....om t.ex. skogsägare Lasse (30 år 2010) har före detta åkermark på 10 ha som sedan 2010 blivit granplantage. Om han i stället skulle odlat hampa, vad skulle ge Lasse mest i plånboken under hans livstid?
....


Men om Lasse inte äger någon åkermark, utan bara skog, varför skulle han då vara intresserad av hampa?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).