SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Gallring

Åtta myter om gallring

1371 inlägg 249882 visningar 45 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Åtta myter om gallring

longframe200  
#504650
svampbob skrev: Även Svenska turistförenings stugor har väldigt låg beläggningsgrad stora delar av året

Vi ska vara väldigt glada över att ha avsättning för vårt timmer och massa.


"Svenska turistförenings stugor har väldigt låg beläggningsgrad" Det är som att säga, jag var på arbetsförmedlingen, men är fortfarande utan jobb. Det finns gott om bättre alternativ.

"Vi ska vara väldigt glada över att ha avsättning för vårt timmer och massa" Precis, så vill de att alla tänker, mössan i hand och skygglappar, inget positivt eller nytänkande inte.

Malwa
Användarvisningsbild

Re: Åtta myter om gallring

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#504654
longframe200 skrev:
svampbob skrev: Även Svenska turistförenings stugor har väldigt låg beläggningsgrad stora delar av året

Vi ska vara väldigt glada över att ha avsättning för vårt timmer och massa.


"Svenska turistförenings stugor har väldigt låg beläggningsgrad" Det är som att säga, jag var på arbetsförmedlingen, men är fortfarande utan jobb. Det finns gott om bättre alternativ.

"Vi ska vara väldigt glada över att ha avsättning för vårt timmer och massa" Precis, så vill de att alla tänker, mössan i hand och skygglappar, inget positivt eller nytänkande inte.


Timmer och massaved lär förbli basen för svensk skogsbruk under överskådlig framtid.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Åtta myter om gallring

runejo  
#504658
longframe200 skrev:
Bax skrev:
Men om Lasse inte äger någon åkermark, utan bara skog, varför skulle han då vara intresserad av hampa?


Om fiberindustrin börjar ta sin råvara från annat håll eller lämnar Sverige, skulle kanske Lasse satsa småskaligt på att ta fram special och eller kvalitetsvirke med egen såg och hyvel. Han skulle även satsa på turism, naturupplevelser t.ex. Kojor, träkojor, älgsafari, fiske, osv. möjligheterna är oändliga.

Småskalig verksamhet ökar på många områden. Viljan att betala för organiserade naturupplevelser ökar. I skogarna kring Värmland kryllar det av Tyskar, Holländare osv. sommartid, finns knappt en stubbe ledig.

Eftersom Lasse inte har skövlat all sin skog kommer han att lyckas.

Du tror inte marknaden blir mättad för "ekoturism" om varenda skogsägare ska göra det?

Användarvisningsbild

Re: Åtta myter om gallring

ulf 1  
#504679 människan är en notorisk nejsägare om han inte via lärande och kunskap tar kontroll över sina go och no-go nervceller .. populationen av no-go nervceller är större och hindrar dig från att ändra på inlärda uppfattningar, som att testa något nytt .. om du inte utsätts för ett stort grupptryck eller en jävligt träffsäker övertalning så är det naturliga att söga nej, det är medfött på oss människor .. annars kan man göra som de baggbölande skogsuppköparna har gjort i alla tider, bryta ner no-go cellerna med signalsubstansen dopamin .. (någon som blivit bjuden på myskväll med skogsbolaget, på sista tiden) .. men att säga att det eller det inte går, för det är redan för många som gör det, är ju bara typiskt no-go tänkande .. mina lister är kanske ett specialfall då jag faktiskt använder dom själv i min tillverkning, och alltså slipper köpa dom för 20 tusen/kubiken .. vad jag vet har vi ingen tillverkning av tavellist i sverige längre .. som så mycket annat inom trä och snickeri försvann det med svårigheter att få tag på trämaterial som höll tillräcklig bra kvalitet .. här måste jag förklara en sak .. en tavellist måste vara spikrak, och vi har numera mest komposit lister när det måste vara rakt, jag vill dock ha trälister för att dom går så bra att betsa .. och faktum är att det finns ingen i sverige som kan sälja sådana till mig .. långsamt vuxna granar är perfekta, (de dög åt stradivarius att bygga sina fioler också ) .. den här negativa känslan att man inte kan göra det eller det är som sagt något vi har i generna, så när man tänker så ska man bara skita i det, för det går visst, och efter ett tag förstår du inte ens att du tänkt så .. men börja jobba med kvaliteten på era skogar, och se till att dom är vackra för fan .. för då finns möjligheter till så otroligt mycket mer att tjäna pengar på ..

Avatar Fallback

Re: Åtta myter om gallring

erikl  
#504689 Så hur många kbm lister är ditt behov per år? Måste bli svårt att få en inkomst när det visade sig vara en utgift som du slapp men satte ändå ett skapligt pris på....

Användarvisningsbild

Re: Åtta myter om gallring

Mellberg  
#504704 Tråden där trollen frodas. Som sagts tidigare, ett kalhygge är skogsbrukarens bästa vän. Tänk att få forma sin egen skog från början. Formeln är enkel, även barn fattar, för varje avverkat träd planterar vi minst två nya.

Så skapas biologisk mångfald för framtiden, vilket även trollen borde begripa. Men knappast, de "trollen" verkar ha fastnat i en villfarelse och kan inte längre tänka fritt och logiskt.

Användarvisningsbild

Re: Åtta myter om gallring

ulf 1  
#504707 jag tillverkar ca 20 tusen tavlor varje år, så det blir lite list som går åt, men det mesta är faktiskt inte brunbetsade trälister utan vanliga, köpta guldlister från ett företag i london, säljer faktiskt tavlor till kina, tror nog jag är den enda företagare i sverige som lyckats med det .. i eftermiddags var jag till bauhaus i örebro för att köpa en transformator för att tillverka en cellplastskärare.. då passade jag på att titta på virkessortimentet som södra levererat och jag måste säga att jag blev chockad av de usla produkter som deras sågverk levererar, allt var snett och vint, furugolvs"plank" med 25 årsringar och hela jävla träguiden av kvistar i plankan torkvist, friskkvist, bladkvist, hornkvist, barkkvist och kvistgrupper, man skäms för den svenska skogsindustrin som släpper ifrån sig sånt här skit, men det finns väl snart inget bra virke längre, den som inte fattar allvaret i det här ska inte hålla på med skog .. jag nynnade på den här hasse alfredsson låten när jag lämnade bauhaus lyssna 3,40 in på filmen, då var det ett skämt, nu är det verklighet ..

Användarvisningsbild

Re: Åtta myter om gallring

ulf 1  
#504708 povel var det ju, blandar alltid ihop dom där gubbarna ..

Användarvisningsbild

Re: Åtta myter om gallring

Mellberg  
#504715
ulf 1 skrev:povel var det ju, blandar alltid ihop dom där gubbarna ..


Tycker att du blandar ihop det mesta, inte bara gubbar :mrgreen:

Som sagt, skapa lite biologisk mångfald, börja med ett kalhygge och plantera för framtiden.

Avatar Fallback

Re: Åtta myter om gallring

olli  
#504728
ulf 1 skrev:jag tillverkar ca 20 tusen tavlor varje år, så det blir lite list som går åt, men det mesta är faktiskt inte brunbetsade trälister utan vanliga, köpta guldlister från ett företag i london, säljer faktiskt tavlor till kina, tror nog jag är den enda företagare i sverige som lyckats med det .. i eftermiddags var jag till bauhaus i örebro för att köpa en transformator för att tillverka en cellplastskärare.. då passade jag på att titta på virkessortimentet som södra levererat och jag måste säga att jag blev chockad av de usla produkter som deras sågverk levererar, allt var snett och vint, furugolvs"plank" med 25 årsringar och hela jävla träguiden av kvistar i plankan torkvist, friskkvist, bladkvist, hornkvist, barkkvist och kvistgrupper, man skäms för den svenska skogsindustrin som släpper ifrån sig sånt här skit, men det finns väl snart inget bra virke längre, den som inte fattar allvaret i det här ska inte hålla på med skog .. jag nynnade på den här hasse alfredsson låten när jag lämnade bauhaus lyssna 3,40 in på filmen, då var det ett skämt, nu är det verklighet ..

Dom flesta tavlorna tycks du ju göra i dina inlägg på forumet.

Användarvisningsbild

Re: Åtta myter om gallring

ulf 1  
#504737 om jag skulle säga hur många gånger jag fått hört det skämtet skulle ingen tro mig, att göra tavlor är i sverige liktydiigt med att göra bort sig, i alla andra länder är det liktydigt med att vara en artist, kreativ, klok, förstå och allt som har med skapande att göra .. men varför skulle vi vara annorlunda i tänkandet där, här i sverige så ska vi hitta något dåligt i allt som är annorlunda, vi ska vara avundsjuka på människor som lyckas skapa något eget .. när jag flyttade till alaska på 80talet var det som att komma ut från ett fängelse, öppenheten och framåtandan var enorm, man drogs bara in i en värld av möjligheter här uppe/nere i bergslagen är det vanligaste meningen "det går aldrig" men nog om detta .. myten om det fina skogsbruket och våra fantastiska produkter från densamma får en allt större kontrast vart efter produkterna från trädodlingarna nu börjar komma ut på marknaden, vi har ju också andra problem i kölvattnet från granåkrarna .. tex skördare som inte kan ta fullvuxna träd längre, banverket har fått göra en väg i min skog där jag bor, för att ta ut träd från avverkning efter ett tågspår, det passar mig bra för jag fick själv staka ut den efter gränsen till grannen (som vägrade banverket att köra på hennes mark, trots att hon kalaverkat den) jag såg genast möjligheterna att dels få en bra väg för min skötsel av skogen och dels få ut lite skog helt gratis, och dessutom få välja vilka träd .. nu är det så att en tredje granne mot tågspåren (som ska ledningssäkra)s har en fullvuxen skog och nu visar det sig att ingen skördare kan ta dom träden, så nu måste man kalla in motorsågare .. är inte sverige skogsbruk fantastiskt, den är uppbyggd som en volvofabrik där allt ska gå på ett löpande band och träd som inte fiberodlarna har kontroll på ställer till "driftstörningar" på det löpande bandet .. något helt annat, eller är det det ..jag såg att den vanligaste meningen i en kontaktannons för 20 år sen nu helt håller på att försvinna "sköna skogspromenader" , i wonder why ..

Användarvisningsbild

Re: Åtta myter om gallring

Lars Lundqvist SLU  
#504886
longframe200 skrev:Jag känner inte igen det du skriver, det är inge tusentals kubik virke per år på export eller till giriga återförsälja det rör sig om. Det hela har fungerat sedan de tog över fastigheten, och förmodligen innan, sågen fans på gården redan 1947. känns som du inte har eller har tappat förmågan att tänka småskaligt.

Vid genomgång av din texts i tråden går mina tankar osökt till industrins grindvakters sätt att resonera. Måtte vara medvetet eller omedveten, men likheten är påfallande.


Du skriver om en enskild skogsägare, jag skriver om hur det fungerar generellt. Självklart går det att ta tillvara de träd som redan finns i skogen och att ha småskalig tillverkning av nånting. Men bara om skogen redan innehåller de träden. Dina grannar kan inte skapa gamla högkvalitativa träd NU genom att gallra på nåt visst sätt. De träd de avverkar har samma kvalitet oavsett om de tas ut genom gallring eller slutavverkning.

Eller menar du att dina grannar skapar timmerträd idag, som inte fanns där för några år sen?

Användarvisningsbild

Re: Åtta myter om gallring

ulf 1  
#504910 nu ska jag tända lampan i tunneln igen .. det som skapas just nu, varje dag, varje timme i svenska skogar är kalhyggen och framtida skitvirke, över 90% av slutavverkningarna är just kalhuggning, det var faktisk en sällsynthet för 70 år sen, men idag har snart 60% av skogarna en historia av att blivit kalhuggna för att sedan planteras .. och det börjar slå igenom i den kvalitet som vi ser på våra skogsprodukter, en kvalitet så dålig att det är katastrof ... och då undrar någon om jag talar i nattmössan, för är inte omloppstiden 70, 80 120 år och då borde vi väl inte märka det redan .. nä det där är bara skitsnack som vi bullshittas med, de få skogar som idag avverkas vi de höga åldrarna är de sista resterna av våra naturskogar och det vet alla att det inte är många procent av avverkningarna .. så nu får vi köpa det som odlats och ofta slutavverkas vid 50 års ålder... i norrland så är det ju nästan bara grövre gallringsvirke som sågas, det räcker med 12 cm i toppen för att kallas "timmer" ... ni vet, det där med nyord .. sveaskog som febrilt säljer sina slutavverkade/skövlade skogar och köper nya privata för att överhuvud kunna göra några nya slutavverkningar, gör tex på sina 1 miljon hektar i norrbotten bara 2-3-4 tusen hektar slutavverkningar (numera många på tidigare naturhänsynsavsatta skogar) men det betyder alltså att dom på sin egen skogsmark har omloppstider på 250-500 år ... är det långsiktigt skogsbruk med svenska folkets skogar , nä va .. så det virke du köper nu är till den största delen 35 årigt gallringsvirke .. tex bauhaus säljer produkterna från södra skogsägarnas skogar, och deras stora sågverk, (världens största, tror jag) av detta gallringsvirke har man mage att tex göra "furugolv" med 30 årsringar och fulla av kvist .. för det är kvist virke som vi producerar i den svenska modellen, det kallades i "gröna boken" på 60 talet för kvinta eller utskott, jag har tom sett vrak i bauhaus sortiment från södra, att dom inte skäms .. men jag tror ärligt inte dom förstår .. vi svenskar har blivit helt dumma i huvet när det gäller virkeskvalitet, och det kan vi "tacka" den fula skogsindustrin, och en totalt likgiltig/rädd forskarkår för .. när vi som strävar efter kvalitet säljer vår skog i framtiden så kommer den att betalas med det tredubbla, och då spelar tillväxt takt, gallring, gödsling, förädlade plantor och annat mumbo jumbo ingen som helst roll, det är inte där pengarna finns, det är i kvaliteten och i hur kunnig du är att välja vilka träd som ska bort och vilka som ska vara kvar .. sträva alltid efter kvistrensade (självrensade) stammar för om det är något som danar kvalitet så är det kvistrent virke, och att det vuxit långsamt under de första 30 åren ... men det är ju tvärtom från vad man strävar efter nu ... ja just det ..

Användarvisningsbild

Re: Åtta myter om gallring

ulf 1  
#504912 lär lite om kvalitet och notera hur få sorter vi har numera, ett fattigdomsbevis, vi har inte råd att ha fler sorter .. https://www.svenskttra.se/om-tra/att-va ... sortiment/ det vi inte får veta är att givetvis har uppköparna i andra länder hur många sorter som helst i sin bedömning, och betalar för det bästa .. hur mycket som helst ..

Avatar Fallback

Re: Åtta myter om gallring

jannee  
#504914 Ulf 1 kan gärna fortsätta med att vara en drömmare men realistiskt sett är det kvantitet som i dag gäller och inte kvalitet.
Finns absolut inget som motsäger detta och att det även fortsättningsvis kommer att så förbli.
Till fingerskarvning och limträ behövs det ingen direkt strålande kvalitet.
Odla skog (virke) är snart sagt som att odla vilken gröda som helst. Alla grödor förändras (förbättras) för att senare på något sätt förädlas.
Låta träd stå och växa i evighet för att få hög en kvalitet när du kan få en bättre kvalité genom att istället bearbeta virket på ett eller annat sätt är föråldrat.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).