SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Gallring

Åtta myter om gallring

1371 inlägg 252464 visningar 45 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Åtta myter om gallring

Bax  
#504439
longframe200 skrev:........Teori och praxis kan många gånger skilja sig åt, även från individ till individ. alt är inte svart eller vitt......


Håller fullständigt med på det, men vissa (nudge nudge. ulf) vill inte inse det :wink:

Malwa
Användarvisningsbild

Re: Åtta myter om gallring

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#504440
longframe200 skrev:
longframe200 skrev:Att tillverka papper av skogen är, om man tittar på alternativen helt vansinnigt. Processen är från början till slut förstörande, smutsig och dyr.


"Som naturligt odlat fiber promotar många odlare och intressenter av industrihampa dess miljövänliga egenskaper. Det är just som hållbart alternativ man som odlare av hampa har sin stora konkurrensfördel och där man bör lägga krutet."

https://www.foretagande.se/affarsideer/ ... strihampa/

http://hampa.net/index.html


Det var ju ett bra tag sedan man bara gjorde papper av träden. Det finns rätt många saker man gör av massa gjord av vedråvara.

Användarvisningsbild

Re: Åtta myter om gallring

longframe200  
#504445 Som sagt, mitt inlägg är en iakttagelse som jag har förmedlat till er, inget mer eller mindre.

Användarvisningsbild

Re: Åtta myter om gallring

svampbob  
#504455
Bax skrev:
longframe200 skrev:........Teori och praxis kan många gånger skilja sig åt, även från individ till individ. alt är inte svart eller vitt......


Håller fullständigt med på det, men vissa (nudge nudge. ulf) vill inte inse det :wink:


En av Yogi Berras bättre citat.

In theory there is no difference between theory and practice. In practice there is.
Yogi Berra
Read more at: https://www.brainyquote.com/quotes/yogi_berra_141506

Avatar Fallback

Re: Åtta myter om gallring

massa-ved  
#504470
longframe200 skrev:"https://pub.epsilon.slu.se/8195/1/svenn ... 110620.pdf
Är ingen expert på området men tittade på länkarna och läste på sidan 29 i ovanstående länk att nettoproduktionskostnad var 9,39 kr/kg så med medelpris på 6 kr/kg så inte blir man rik"

Teori och praxis kan många gånger skilja sig åt, även från individ till individ. alt är inte svart eller vitt. Sedan bygger väl i stort sätt alt jordbruk i dag på stöd / bidrag.

Tidigare länk:
"Nyhet från Jordbruksaktuellt, 2007-02-15
Lönsam hampaodling i Gudhem"
https://www.alternativ.nu/index.php?topic=14932.0

Odling av industrihampa är fortfarande i sin linda, så mycket kan hända.


Hampa odling har inte mycket med skog att göra, det odlas på åkermark så det borde jämföras med vete, oljeväxter och potatis tex. Priset på briketter var för 10 år sen 2,50 - 3,00 kr/kg idag 3,00 - 4,00 kr/kg vid köp av ett 10 kg paket. Om det är så oerhört lönsamt varför odlar Kungsgården i Gudhem ekologisk spannmål idag ingen hampa.

Användarvisningsbild

Re: Åtta myter om gallring

longframe200  
#504486
Bax skrev:
Men om Lasse inte äger någon åkermark, utan bara skog, varför skulle han då vara intresserad av hampa?


Om fiberindustrin börjar ta sin råvara från annat håll eller lämnar Sverige, skulle kanske Lasse satsa småskaligt på att ta fram special och eller kvalitetsvirke med egen såg och hyvel. Han skulle även satsa på turism, naturupplevelser t.ex. Kojor, träkojor, älgsafari, fiske, osv. möjligheterna är oändliga.

Småskalig verksamhet ökar på många områden. Viljan att betala för organiserade naturupplevelser ökar. I skogarna kring Värmland kryllar det av Tyskar, Holländare osv. sommartid, finns knappt en stubbe ledig.

Eftersom Lasse inte har skövlat all sin skog kommer han att lyckas.

Användarvisningsbild

Re: Åtta myter om gallring

longframe200  
#504487
massa-ved skrev:
Hampa odling har inte mycket med skog att göra, det odlas på åkermark så det borde jämföras med vete, oljeväxter och potatis tex. Priset på briketter var för 10 år sen 2,50 - 3,00 kr/kg idag 3,00 - 4,00 kr/kg vid köp av ett 10 kg paket. Om det är så oerhört lönsamt varför odlar Kungsgården i Gudhem ekologisk spannmål idag ingen hampa.


Som jag skrev tidigare, Till att börja med tror jag det kan underlätta att tänka utanför ”boxen”. Sverige kanske inte kommer att producera papper (fiber) i framtiden. Arealer för odling finns det gott om globalt sätt, utan att därmed konkurrera ut annan odling, särskilt för en växt som hampa.

Användarvisningsbild

Re: Åtta myter om gallring

ulf 1  
#504495
1521651480_uffes_stuga.jpg
efter en underbar dag i skogen med vårsol som får sinnet att jubla och suset i de höga granarna som får dina gener att ta kontakt med förfäderna, det humöret är svårt att förstöra .. men det finns de som har gett sig fan på att få sin omgivning på dåligt humör, på hemmaplan kan man ju rensa ut dessa på ett eller två möten, men när man möts på internet så får man finna sig att alla alltid finns där .. skogogräv .. det där med att den alternativa skogsavverkningen blåst sönder är ju inte lätt att se på de bilder du lagt in, men jag tvivlar inte på att du försökt efter bästa förmåga, all heder till dig för det, men min ena hjärncell (den som sitter i rullstol) säger åt mig att det inte verkar vara några fina träd du sparat, utan du har gjort det som de flesta gör fel med blädning, nämligen att plocka ut det som ger bäst betalt för stunden .. den andra hjärncellen (som har adhd och är lite mer rakt på sak) säger att du verkar vara en snål jäkel och att du mer eller mindre skövlat skogen och bara lämnat skräpet kvar, och det blir till ännu ett "bevis" för att inte det funkar med att bedriva ett aktivt skogsbruk och ändå ha skogen kvar hela tiden .. själv ställer jag mig neutralt mellan mina hjärnceller .... när det gäller alternativa inkomster så är ju en skog det bästa du kan ha i framtiden, med betoning på skog, som alla vet och säkert varit med om så är det de små nyanserna som gör ALLT, min super enkla stuga i skogen har tydligen blivit allas favorit i vinter, sen julafton har den varit uthyrd varje helg, fler än 15 nationaliteter har bot där på fyra månader, mitt i smällkalla vinter och omdömena är generande bra (känns som jag bara måste fixa dörren så den går att stänga,) tänk att bo mitt i skogen, och behöva elda för att inte frysa ihjäl kan vara så upphetsande, att man ger det 10 poäng av tio möjliga och liknande lovord .. men skogen äär ju häftig, och att behöva traska genom den för att ta sig till stugan gör att man verkligen känner skogen in i märgen .. som sagt små nyanser som betyder ALLT .. skulle tro att den här stugan kan ge mer pengar varje år än vad skogens tillväxt gör, brukar man räkna tusen kronor hektar, så ska det gå utan problem på de 27 hektaren, men nu är det ju så att jag har har ett par små hus till som inte hyrs ut och dessa ska stylas först .. och vem har sagt att man inte kan ta timmer också, men inte på det viset skogogräv gjort, nu får vi hjälpa varann att bli lite smartare tycker jag .. så här ser stugan ut, ni får gärna göra en likadan, byggd med vanligt "gallrings virke" på gammalt hederligt vis, inga hyvlade tråkstockar, utan gediget hantverk, lite fuskisolering mellan stockarna och sen för (syns skull) väggmossa som sticker ut mellan stockarna, ni vet det där med de små nyanserna som gör ALLT ..

Avatar Fallback

Re: Åtta myter om gallring

olli  
#504498 Du är nog före din tid, för skogen är redan lövklädd! För övrigt tycker jag att stugan är fin. Grattis till bokningstätheten.

Avatar Fallback

Re: Åtta myter om gallring

massa-ved  
#504503
longframe200 skrev:
massa-ved skrev:
Hampa odling har inte mycket med skog att göra, det odlas på åkermark så det borde jämföras med vete, oljeväxter och potatis tex. Priset på briketter var för 10 år sen 2,50 - 3,00 kr/kg idag 3,00 - 4,00 kr/kg vid köp av ett 10 kg paket. Om det är så oerhört lönsamt varför odlar Kungsgården i Gudhem ekologisk spannmål idag ingen hampa.


Som jag skrev tidigare, Till att börja med tror jag det kan underlätta att tänka utanför ”boxen”. Sverige kanske inte kommer att producera papper (fiber) i framtiden. Arealer för odling finns det gott om globalt sätt, utan att därmed konkurrera ut annan odling, särskilt för en växt som hampa.


Saker och ting förändras, priset på aspmassaved har stigit med 60-70 kr/fub på några få år sedan södra började koka textilfibrer medan barr i stort sett stått still. Björk stod inte högt i kurs 40 år sen nu betalas den lika eller mer än för barr. Kanske kan vi hoppas att naturfiber betalas bättre om 5-10 år.

Användarvisningsbild

Re: Åtta myter om gallring

ulf 1  
#504516 eftersom våra forskare skiter i att forska på alternativt skogsbruk där du som skogsägare också har alla möjligheter att tänka om i framtiden .. tex det kanske inte blir någon som kan betala för fiber från dina gallringar då det kostar mer att skörda än man kan betala och då står du där med en tråkig skitskog som bara kommer att ge dig utgifter tills du blir gammal och ska göra din första (och sista) lönsamma avverkning och sen lämna över ett hygge åt ungarna som ska göra samma sak .. låter inte roligt va .. att det bara funkar med granskog som flerskiktat är ju vad forskarna säger, och alla som kan tänka förstår varför dom säger så, (du biter inte den hand som föder dig) .. som jag sa förut så är det ju skandal att bara en handfull av tvåtusen långsiktiga forskningsprojekt, forskar på något utanför kalhyggesbruket, sorgligt .. vi får ta saken i egna händer och pröva oss fram, jag kommer att redovisa mina med och motgångar här, för jag tycker flerskiktat skogsbruk är en enda räcka av gallringar, det är så man måste tänka för att inte luras att plocka bort "fina" träd, det är en filosofisk fråga egentligen, om det är att skörda eller gallra, men som sagt, att hela tiden tänka på vad som ger det finaste virket är att skapa en vacker skog, så tänker jag ... att lämna små yviga klena granar är inte något jag tycker tyder på förståelse för vad ett alternativt skogsbruk ska vara, vad har man tänkt att det ska bli av dom .. sen är det ju så att variationerna är oändliga, och bara din brist på fantasi sätter gränserna .. men de är outforskade pga av vårt ensidiga fokus på kalhygge .. https://www.slu.se/globalassets/ew/ew-c ... 9_2016.pdf

Användarvisningsbild

Re: Åtta myter om gallring

Lars Lundqvist SLU  
#504526 I debatten om skogsskötsel glömmer nästan alla de långa tidshorisonter det handlar om. Longframes förslag är ett bra exempel:

longframe200 skrev:Om fiberindustrin börjar ta sin råvara från annat håll eller lämnar Sverige, skulle kanske Lasse satsa småskaligt på att ta fram special och eller kvalitetsvirke med egen såg och hyvel.


Lasse kan inte helt plötsligt ta fram special- eller kvalitetsvirke av det enkla skälet att han bara kan ta fram det virke som redan finns i skogen. Det går att påverka den framtida virkeskvalitén om man börjar i ungskogen eller senast vid första gallringen, men sen är det egentligen för sent. Att ta fram en senvuxen tall på 150 år tar naturligtvis just 150 år.

Ulf1 brukar säga att skogsbruket borde satsa på kvalitetsvirke därför att skogen växer så långsamt här uppe, och massaved i tropikerna där träden växer fortare, men man skulle lika gärna kunna resonera precis tvärtom. Här uppe är det alldeles för långa produktionstider för att det ska vara nån vits att satsa på kvalitetsvirke, framförallt eftersom det tar ännu längre att producera senvuxna timmerträd än snabbvuxen massaved. I tropikerna handlar det om lövträd och då blir densiteten normalt högre ju fortare de växer och man kan stamkvista och få tillbaka pengarna efter bara några år. Att satsa på att marknaden om 100-150 år vill ha stora kvantiteter av samma typ av kvalitetstimmer som man ville ha i slutet av 1900-talet är ett ganska stort ekonomiskt risktagande. Ekarna på Visingsö är ett bra exempel på just en långsiktig satsning på en marknad som försvann lång innan ekarna var leveransklara.

Användarvisningsbild

Re: Åtta myter om gallring

longframe200  
#504557
Lars Lundqvist SLU skrev:I debatten om skogsskötsel glömmer nästan alla de långa tidshorisonter det handlar om. Longframes förslag är ett bra exempel:

Lasse kan inte helt plötsligt ta fram special- eller kvalitetsvirke av det enkla skälet att han bara kan ta fram det virke som redan finns i skogen. Det går att påverka den framtida virkeskvalitén om man börjar i ungskogen eller senast vid första gallringen, men sen är det egentligen för sent. Att ta fram en senvuxen tall på 150 år tar naturligtvis just 150 år.


Det du skriver stämmer inte helt enkelt, Lasses far, farfar osv. kanske har skött skogen på ett för dem exemplariskt sätt.

Min grannes far och farfar har sedan 1947 från sin skog byggt fyra hus, ladugårdar, uthus mm. Tagit ut ved till tre hushåll, sågat special och kvalitetsvirke till försäljning på eget sågverk. Skogen ser fortfarande ut som en skog, rik på flora och fauna, inge röta, sjukdom eller barkbaggar osv.. Gran, tall, björk mm. i alla åldrar, från 180 år och nedåt.

Det finns även en tjärn och större bäck på fastigheten så man skulle lätt kunna skapa naturupplevelser för turister.

Vid en besiktning förra året anlitades en SCA vänlig ”expert” som kom med det ena dumma förslaget efter det andra, de äldsta träden skulle tas ut innan de vart för grova för att köras i sågverken, sedan skulle det gallras och så småningom kalhuggas. Alt detta för att ”rädda” skogen menade han. Jag antar du förstår att han inte fick sin vilja igenom.

Jag vill tillägga att grannens farfar bedrev jordbruk med tillhörande djur, mer eller mindre självförsörjande med andra ord. Grannens Far jobbade som snickare och murare till och från när extra pengar behövdes. Grannen själv går i liknande spår som sin Far. Så förmodligen kommer deras skog att ge mycket även i framtiden, utan att bli ”räddat” av SCA.

Användarvisningsbild

Re: Åtta myter om gallring

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#504562 Grattis Ulf 1! Nu när du äntligen har lärt dig att bifoga bilder på forumet, så väntar vi ivrigt på färska bilder från din skog. :-bd
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Åtta myter om gallring

Bax  
#504583
longframe200 skrev:......Eftersom Lasse inte har skövlat all sin skog kommer han att lyckas.


Nej, Lasse kommer inte att lyckas för hans mark är 200m bred och 1000m lång, längs med en å.
Strandskyddsbestämmelserna gör därför att han inte får bygga något. Planerna på att ta ut kvalitetsvirke måste skrinläggas, eftersom hans fars och farfars exemplariska skötsel gjort att området belagts med avverkningsförbud av någon som smugit omkring där och inventerat, utan att ens resonera med Lasse om hans tankar och planer för skogen.
Eller om det var så att Lasses far och farfar avverkat ganska hårt så Lasse egentligen har ganska ung skog att "jobba" med, jag kommer inte ihåg.
Dessutom är Lasse inte ett dugg intresserad av att valla omkring stadsmänniskor i sin skog, han blev less på dom under åren han jobbade i Düsseldorf.

Förutsättningarna för Sveriges alla skogsägare är så oändligt olika, och de kan förändras över tid, så det är helt hopplöst att säga "om alla gör såhär så blir det bra". Tyvärr vill många som höjer rösten om hur skog ska skötas inte inse det utan drar alla skogsägare över samma kam som dom drar storskogsbruket.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).