Vimek eller Malwa

Kan bara säga att det är ljusår mellan de maskinerna!
Något dyrare men värt varje krona!!
Har man tänkt och köra heltid finns bara ett alternativ! Malwa
Mvh Stefan
Skogsvårdsteamet Småland

Stefan1969 skrev:Jag har ägt både Vimek och Malwa, just nu en malwa 560f och en 560h
Kan bara säga att det är ljusår mellan de maskinerna!
Något dyrare men värt varje krona!!
Har man tänkt och köra heltid finns bara ett alternativ! Malwa
Mvh Stefan
Skogsvårdsteamet Småland



Men de lutar mer o mer åt Vimek 610 se
Andreas99 skrev:Skogs Vimek skrev:en ska int gämföra 606 o 610an de är stor skillnad på de !!!!!Andreas99 skrev:606 med lång vagn spårar som en rottne blondin. Midjeplaceringen på den svär jag ofta över. Vad jag såg på Elmia så satt midjan lika långt fram på 610an. Har man bra terräng och inte behöver snirkla sig fram så spelar det inte så stor roll kanske. Men jag irriterar mig över att vagnen kommer en meter längre in i svängarna.
Vad jag såg på Malwan, woodtigern och terrin så hade de alla tre sin midja ca 50cm längre bak.
Fast är det någon skillnad på placeringen av midjan? Reagerade på att den satt direkt efter framaxlen på 610an oxå, därav bör den ju oxå spåra extremt dåligt.
610har bättre styr system som håller maskinen i rätt spår om du hänger me på va ja menar sen är 610an tyngre o de hjälper till en hel del med
Skogs Vimek skrev:Andreas99 skrev:en ska int gämföra 606 o 610an de är stor skillnad på de !!!!!Skogs Vimek skrev:[quote="Andreas99"]606 med lång vagn spårar som en rottne blondin. Midjeplaceringen på den svär jag ofta över. Vad jag såg på Elmia så satt midjan lika långt fram på 610an. Har man bra terräng och inte behöver snirkla sig fram så spelar det inte så stor roll kanske. Men jag irriterar mig över att vagnen kommer en meter längre in i svängarna.
Vad jag såg på Malwan, woodtigern och terrin så hade de alla tre sin midja ca 50cm längre bak.
Fast är det någon skillnad på placeringen av midjan? Reagerade på att den satt direkt efter framaxlen på 610an oxå, därav bör den ju oxå spåra extremt dåligt.
610har bättre styr system som håller maskinen i rätt spår om du hänger me på va ja menar sen är 610an tyngre o de hjälper till en hel del med[/quote]
Nä inte riktigt. Bara se till att du får provköra som har den längden du har tänkt köpa och kör en sväng med svängar som du vill klara utan problem i skogen. Möjligt att du inte kommer att störa dig på hur den spårar eller så är den som du säger bättre än 606 an och då är det ju inget problem.
Själv är jag tveksam till att det hade blivit någon vimek om jag hade förstått hur illa den spårar när vi köpte vår. Den blir väldigt bred i svängarna och är inte alls så smidig som den ser ut att vara.
Andreas99 skrev:Skogs Vimek skrev:nej 606 an kränger mer än va 610 görAndreas99 skrev:Fast är det någon skillnad på placeringen av midjan? Reagerade på att den satt direkt efter framaxlen på 610an oxå, därav bör den ju oxå spåra extremt dåligt.
610har bättre styr system som håller maskinen i rätt spår om du hänger me på va ja menar sen är 610an tyngre o de hjälper till en hel del med
Nä inte riktigt. Bara se till att du får provköra som har den längden du har tänkt köpa och kör en sväng med svängar som du vill klara utan problem i skogen. Möjligt att du inte kommer att störa dig på hur den spårar eller så är den som du säger bättre än 606 an och då är det ju inget problem.
Själv är jag tveksam till att det hade blivit någon vimek om jag hade förstått hur illa den spårar när vi köpte vår. Den blir väldigt bred i svängarna och är inte alls så smidig som den ser ut att vara.
Har kör 610 an o den är riktigt fin i terrängen så där är de inga problem alls har prövat 606an o den funkar om en ska köra lite men de är inget o köra proffs me malvan är fin den me men för den körningen som är tänkt så passar 610an möe bättre
Skogs Vimek skrev:jo nu är de hugg sexa om maskinerna de är ju bokslut snartsvampbob skrev:Nu säljs maskinerna snabbt. Jag hade planerat att köpa en 404 nu på fredag men dom ringde nyss och hade redan sålt den.
Jag får handla efter nyår istället och mitt bokslut är inte förrän sista april.
svampbob skrev:Skogs Vimek skrev:jo nu är de hugg sexa om maskinerna de är ju bokslut snartsvampbob skrev:Nu säljs maskinerna snabbt. Jag hade planerat att köpa en 404 nu på fredag men dom ringde nyss och hade redan sålt den.
Jag får handla efter nyår istället och mitt bokslut är inte förrän sista april.

Jag kör 606 och 404, och instämmer helt med dom som säger spårningen är åt h#€%$$te - inte kört 610 så det är klart - men en skotare måste spåra, annars kan man inte jämföra bredd.
404 är oslagbar på spökslag, men har ingen vidare räckvidd.
Rulldrift har inget att fara med i skogen - vilket synas på att rottne var den sista av dom stora som använde detta på blondin. Det har för många nackdelar att användas profetionellt.
När det gäller vimek i sig, har dom ett väl tilltaget serviceapparat, och hyggliga priser - plus att man kan åtgärda mycket själv om det behövs. Har ingen erfarenhet av Malwa i det här syftet, men vad jag hört är även dom mycket bra på service. Tyngd och bredd är nog det enda som talar dom emot, annars oslagbara på komfort och räckvidd.
Som et apropos saknar man nog entracon och novotny i den här frågan.. dom har ju jämnförbara skotare?