Gallring

Söker ideer för man gallring/måtthuggning med skraltig kropp

81 inlägg 43866 visningar 18 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Söker ideer för man gallring/måtthuggning med skraltig k

charger  
#555389 Ja kom på en bra grej idag när ja skulle hugga toppbrott som stod lite här o där,
Tog på mig röjselen och band en repstump med en ögla i ändan på selen bak på ryggen
Och lunnade sedan fram bitarna till stickvägen istället för att för att slita med saxen.

Malwa
Användarvisningsbild

Re: Söker ideer för man gallring/måtthuggning med skraltig k

HannuRöj  
#555916 Sax eller kråka använder jag inte heller. Lyftbanden bettre, om jag måste lyfta ngt. Kom ihåg att jobba lätt året runt, utan att ha långa pauser. Aldrig mer än fem timmar, inte ens bettre tider.
Med mina ländkotpelaren kan jag nu jobba, men hade många (~10) värre år.


Egen skog, egen kropp, egna metoder 🙂 👍

Avatar Fallback

Re: Söker ideer för man gallring/måtthuggning med skraltig k

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#555928 Jag har haft reumatiska problem sedan -01. Vanlig huggning med motorsåg går oftast bra för mig. Kyla är inte bra, t.ex så lagar jag middag nu på fm när det är några minusgrader, har tänkt hugga typ kl 12:30-17:30. Viktigt att ta på sig en jacka efteråt.

Innan så hyrde jag traktor + huggarvagn för framkörning, då eftersträvade man ju så kort hyra som möjligt. Man brosslade och slet....ofta var det väldigt stora och snygga högar, men det sliter betydligt mer än motorsågsjobbet.
Tre gånger fick jag tennisarmbåge och en gång senknarr i handleden. Jag tror det har koppling till reumatismen.
Samma sak med fastfällning, innan så fick man oftast lösa det med råstyrka, brytjärn, massvedsbit e.t.c.
När man väl satt i traktorn så började det bränna i nacken efter några dagar.

För 2,5 år sedan köpte jag egen huggarvagn och nu får det ta den tiden det tar. Jag har heller inget emot att plocka enstaka massvedsbitar.
Fastfällda träd plockas numera med vinsch eller grip.
Tunga timmerstockar sliter jag inte med att vända på, är det dåligt kvistat så lägger jag hellre upp 2-3 stockar, hoppar ut och kvistar dessa i samband med framkörning, enstaka kvist knipsas med gripen.
Spöregnar det så väljer jag en annan dag.

Samnanfattningsvis:
Släpa, vänd och bryt helst minimalt. Ha helst egna maskiner för uttransport för att kunna alternera mellan arbetsuppgifter, samt att kunna värma sig mellan varven.

Avatar Fallback

Re: Söker ideer för man gallring/måtthuggning med skraltig k

Avslutat-02  
#555943 Plockade reda på ca 300 kbm med vindfällen i fjol, det ja gjorde var att vinscha fram till vagnen, sedan lägga hel stam över vagnen, och sedan aptera där, massa kapade ja knäckvirke på och bröt med kranen. De stammar som låg i samma riktning som traktorn, vände ja på så de låg lika som de andra. Sedan aptera ja kanske tio träd på en gång. La timmer åt sidan och massan på den andra, efter ca 3 timmar hade ja flera lass med virke, då körde ja ut timmret och la det på välta, sedan körde ja ut massan, till Basvägen och gjorde välta.
Högg och körde så i ca 8 timmar om dagen.

Sedan åt ja mat, och om ja ville på kvällen, så körde ja ut massan. Annars drack ja lite öl och fiskade, kan säga att ja körde åt en god vän, som har stugor intill Ljusnan Härjedalen. :-bd

Avatar Fallback

Re: Söker ideer för man gallring/måtthuggning med skraltig k

barbarossa  
#740502
D Brown skrev:Jag har haft reumatiska problem sedan -01. Vanlig huggning med motorsåg går oftast bra för mig. Kyla är inte bra, t.ex så lagar jag middag nu på fm när det är några minusgrader, har tänkt hugga typ kl 12:30-17:30. Viktigt att ta på sig en jacka efteråt.

Innan så hyrde jag traktor + huggarvagn för framkörning, då eftersträvade man ju så kort hyra som möjligt. Man brosslade och slet....ofta var det väldigt stora och snygga högar, men det sliter betydligt mer än motorsågsjobbet.
Tre gånger fick jag tennisarmbåge och en gång senknarr i handleden. Jag tror det har koppling till reumatismen.
Samma sak med fastfällning, innan så fick man oftast lösa det med råstyrka, brytjärn, massvedsbit e.t.c.
När man väl satt i traktorn så började det bränna i nacken efter några dagar.

För 2,5 år sedan köpte jag egen huggarvagn och nu får det ta den tiden det tar. Jag har heller inget emot att plocka enstaka massvedsbitar.
Fastfällda träd plockas numera med vinsch eller grip.
Tunga timmerstockar sliter jag inte med att vända på, är det dåligt kvistat så lägger jag hellre upp 2-3 stockar, hoppar ut och kvistar dessa i samband med framkörning, enstaka kvist knipsas med gripen.
Spöregnar det så väljer jag en annan dag.

Samnanfattningsvis:
Släpa, vänd och bryt helst minimalt. Ha helst egna maskiner för uttransport för att kunna alternera mellan arbetsuppgifter, samt att kunna värma sig mellan varven.
har du sluppit tennisarmen och isåf hur?jag har kämpat ett år nu.sågen stått på hyllan men lönejobbet sliter det med

Avatar Fallback

Re: Söker ideer för man gallring/måtthuggning med skraltig k

Torleif  
#740887 Nu har jag blivit så pass bra i skick att jag kan kvista största delen med motorsåg. För varje tank med motorsågen behövs fortfarande en stunds yxarbete för att jämna ut belastningen så jag kvistar fortfarande en mindre del med yxa.

Att dra ihop virke för hand med sax går inte men det har jag vinschen till. Det går bättre och bättre!

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).