mån 14 aug 2017, 17:22#468038
Fast du blandar och ger lite grann utefter vad du själv vill känns det som.
Man behöver ta in en slutavverkare, man kan ta in tex en rottne H8 och mindre skotare eller kanske till om med skota själv.
Jag räknar inte med några inkomster från gallring men tror mig inte ha råd att betala för de extra kostnaderna för att få manuellgallrat. Helt enkelt för att jag hamnar i ett något av moment 22 :
Visst jag får färre körskador men hur ska jag göra när det blir 2a gallring eller slutavverkning. Då lägger jag hellre pengar direkt på åtgärder som lönar sig i framtiden. Tex att kanske göra bilväg på en gång eller bro över vått parti. Visst det kostar men jag kanske hellre lägger pengarna på väg som jag har nytta av om och om igen.. Och i slutavverkningen är fyrhjulingen för liten ändå....
Titta i mitt gamla inlägg från gallringsdagarna 2016:
Vardon - Tråden om gallringsdagarna 2016Manuell och fyrhjuling tar ungefär 1,7 h att få ut en m3fub.
Rottne H8 tar 0,2 timmar. Om vi bara antar ett pris om 200 kr / m3fub.
Så på en timme fick rottnemaskinerna fram 1 000 kr. Jag kan inte avgöra om det räcker för att täcka kostanderna...
Du får ihop 117 kr. Det kan jag avgöra att du inte klarar dig på. Och det blir ungefär en faktor 8,5 som skogsägaren får betala.
Sen är ju alltid frågan vad en "bättre" gallrad skog är värd. Det kan inte jag räkna på. Men från exemplet ovan så är frågan om man som skogsägare har råd med det, när maskingallringen inte blir så dåligt.
Så egentligen tror jag det handlar om marknadsföring. Lyckas man övertyga folk om att det är värt så varför inte. Men det är inte så lätt. Men ge inte upp, och rekommenderar besök på gallringsdagarna 2017 och ta del av infon och vad folk säger, för folk resonerar olika.
Rent krasst med de siffrorna lär både H8an och du gå runt hungriga.
Allt ovan är skrivet med reservation för eventuella tyckfel.
Ibland måste man tänka utanför boxern...