Gallring

När är savningsperioden för gran?

9 inlägg 13069 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

När är savningsperioden för gran?

KalleKarl  
#446434 Hej!
Jag undrar som det står i rubriken när savningsperioden för gran sker i vår?

MVH Kalle



   TS
Malwa
Användarvisningsbild

Re: När är savningsperioden för gran?

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#446435 Det sker för gran är när kopparna är så stora så han och hon kottar börjar komma fram. Efter det tar det en vecka innan årsskotten kommer fram och då savar träden.
Detta sker mellan 10/5-30/6 beroende var i landet du har din skog! :D

Användarvisningsbild

Re: När är savningsperioden för gran?

KalleKarl  
#446500 Ja, tack så mycket!
Bor utanför Linköping

   TS
Avatar Fallback

Re: När är savningsperioden för gran?

åberg  
#447288 Först: Hej och välkommen till skogsforum!

Sen: Här kanske jag kan lära mig något, för jag har aldrig nånsin ägnat en tanke åt denna fråga. Är det nåt särskilt man ska tänka på när granen savar?

Avatar Fallback

Re: När är savningsperioden för gran?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#447289
åberg skrev:Sen: Här kanske jag kan lära mig något, för jag har aldrig nånsin ägnat en tanke åt denna fråga. Är det nåt särskilt man ska tänka på när granen savar?


Skador. att avveckla en lövskärm eller gallra under savningen kan få hemska följder.
Det som i vanliga fall blir en liten skråma kan då bli en halvt skalad stam.

Avatar Fallback

Re: När är savningsperioden för gran?

åberg  
#447291
busholle skrev:
åberg skrev:Sen: Här kanske jag kan lära mig något, för jag har aldrig nånsin ägnat en tanke åt denna fråga. Är det nåt särskilt man ska tänka på när granen savar?


Skador. att avveckla en lövskärm eller gallra under savningen kan få hemska följder.
Det som i vanliga fall blir en liten skråma kan då bli en halvt skalad stam.


Tänkte inte på det. :oops:

Har nog aldrig behövt tänka på det rörande just gran. Nåt lövträd har väl blivit vådligt avklätt nån gång på vår eller försommar, men jag har nog aldrig varit i nåt bestånd med gran annat än på vintern. Det får ju gärna vara minusgrader till granen.

Avatar Fallback

Re: När är savningsperioden för gran?

tallen100  
#447308 Ska du barka stock av någon anledning ska du passa på när det savar :d

Avatar Fallback

Re: När är savningsperioden för gran?

Blivande snickare  
#447327
tallen100 skrev:Ska du barka stock av någon anledning ska du passa på när det savar :d

Barkar för tillfället tall som är huggen i januari. Går alldeles ypperligt :smile:

Avatar Fallback

Re: När är savningsperioden för gran?

ÅsaNisse  
#447335 Men å andra sidan så läker skador på gran fint om det sker i savningen. Jag hade betesskador av galna kor som stångade loss bark och käkade.
10 år senare var det dags för gallring och set var prima virke i stammarna. Inte helt runda men ingen röta eller avdrag i timmermätningen.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).