Gallring

Bra / Dålig Gallring?

30 inlägg 11326 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Bra / Dålig Gallring?

Älgfoderodlare  
#659787
Skogsola skrev:Ska det vara jättenoga så ska sortimentskoden stå på vältlappen. Men oftast bryr man sig inte för man tycker att en virkesåkare ska väl se skillnad på timmer och massaved.


Och det är nu det blir lite mer udda. För kompisen har ju kört timmerbil alla de snart 20 åren jag känt honom. Och när hans bror skolade om sig och började köra han också samt sökte jobb på samma företag. Så lär den arbetsgivaren ha sagt vid anställningsintervjun; -" Är du bara hälften så duktig som din bror ( kompisen ) så får du jobb direkt" . Så han borde ju efter alla dessa år veta att se just den skillnaden i alla fall. Så när han själv blev förvånad över det som hände i hans berättelse, kan jag nog lägga en hel del förtroende i vad som hände. Men jag ska fråga om lite mer detaljer nästa gång vi ses. För man ska nog också komma ihåg, att skogsindustrierna är ju inga välgörenhetsorganisationer. De ser nog om sitt hus först o främst ! Det är ju ett av de saker jag funderar över ibland, varför inte svenska skogsägare gör samma sak ? För att skogsindustrin har kunnat ställa om efter den gängse skötselmodell de flesta utövar idag. Ger industrin inte bara en billig råvara i överflöd. Det ger dem ju även lätt överhanden då det handlar om HUR de kan välja sin råvara o till vilket pris. Förloraren blir i alla lägen, - skogsägaren. Så historien belyser nog tyvärr en dold baksida inte många vill se och heller inte verkar vilja göra något åt. Skogsägarsidan har ju själv satt sig i den sitsen, - Beroendet ! Ett av de viktigaste skälen till att jag inväntar en " framtid med förändring ". För med tiden blir det ju också bara mer skog ! Jag avundas inte skogsägaren i historien ( hur väl den nu stämmer ). Hur än, så skapar inte konsensusen av historien någon förbättrad lönsamhet för de svenska privata skogsägarna. Den underhåller snarare det etablerade.
Senast redigerad av Älgfoderodlare ons 05 aug 2020, 17:57, redigerad totalt 1 gång.

Malwa
Avatar Fallback

Re: Bra / Dålig Gallring?

tallen100  
#659788 ska väl stå på vältlappen vart virket ska fraktas, finns ju oftast mer än ett bruk och ett sågverk.

Avatar Fallback

Re: Bra / Dålig Gallring?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#659789 Vart det ska står aldrig eller högst sällan för det kan bero på vad som fattas på ett ställe den dagen. Däremot ska sortimentskoder stå som t.ex 1020 för granved, 0102 för grantimmer, 0410 för klentimmer osv.
Glasklart för den oinvigde?
Sen tillämpas det inte alltid för det förutsätter att skotarföraren skaffar en penna vilket är omodernt. Alternativt att virkesköparen trycker upp en massa lappar med olika nummer att sitta och bläddra i vilket också är frustrerande.

Avatar Fallback

Re: Bra / Dålig Gallring?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#660161 Felmärkt välta ? I sådana fall jäkligt illa om det finns 60% sågbart i massaveden.

Avatar Fallback

Re: Bra / Dålig Gallring?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#660166 Han måste ha lastat ur olika vältor. Annars så skulle det "osågbara" inte legat så urskiljt så att han skulle kunna lasta upp det tillbaka. Det låter som att det var en bunt massaved med i lasset som han helt enkelt fick mätningsvägran på.

Användarvisningsbild

Re: Bra / Dålig Gallring?

Älgfoderodlare  
#660478 Pratade med kompisen idag igen, och historien stämmer helt. Vältan var märkt som klentimmer o blev till 40 % vrakad vid sågverket ! Hur det sen drabbar markägaren är bara att beklaga. Om det nu även enl. andra trådar, kan ha gjorts större uttag än gallringsmallen som ytterligare "lök på Laxen", blir ju markägaren än mer drabbad. Med lägre stamantal vid andra gallring, ökad risk för skador samt ev. längre omloppstid till slutavverkning. Detta gör ju att jag känner mig än mer stärkt i varför jag gör som jag gör ! Lycka till med ert, ni som följer "Bankrådgivarens råd". Det verkar ni behöva !

Avatar Fallback

Re: Bra / Dålig Gallring?

isteskog  
#660481 Låter som ett dåligt utfört jobb av skördaren eller skotaren.... eller båda!! 🙃

Användarvisningsbild

Re: Bra / Dålig Gallring?

Älgfoderodlare  
#660482
isteskog skrev:Låter som ett dåligt utfört jobb av skördaren eller skotaren.... eller båda!! 🙃


- Ja, trådrubriken verkar passa som "hand i handske" !

Avatar Fallback

Re: Bra / Dålig Gallring?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#660623 Markägaren ska definitivt inte drabbas för att köpare inte har kompetent folk i hytterna.

Användarvisningsbild

Re: Bra / Dålig Gallring?

Älgfoderodlare  
#660649
bengt.a skrev:Markägaren ska definitivt inte drabbas för att köpare inte har kompetent folk i hytterna.


Man ska nog vara en väldigt driven markägare, om man ska kunna rätta till det i efterhand. Först o främst måste man ju veta hos vem felet ligger.

Avatar Fallback

Re: Bra / Dålig Gallring?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#660713 Ät det sålt som ett avverkningsuppdrag så är det virkesköparens sak. Bara att gå in på kontoret och slå mätbeskedet i bordet och tala om att det inte är acceptabelt.

Avatar Fallback

Re: Bra / Dålig Gallring?

Avslutat-02  
#660722
Älgfoderodlare skrev:Pratade med kompisen idag igen, och historien stämmer helt. Vältan var märkt som klentimmer o blev till 40 % vrakad vid sågverket ! Hur det sen drabbar markägaren är bara att beklaga. Om det nu även enl. andra trådar, kan ha gjorts större uttag än gallringsmallen som ytterligare "lök på Laxen", blir ju markägaren än mer drabbad. Med lägre stamantal vid andra gallring, ökad risk för skador samt ev. längre omloppstid till slutavverkning. Detta gör ju att jag känner mig än mer stärkt i varför jag gör som jag gör ! Lycka till med ert, ni som följer "Bankrådgivarens råd". Det verkar ni behöva !


Entreprenören får stå för kostnaden för att ha lagt fel sortiment i fel välta, försäkring utgår med självrisk som följd, om inte skogsbolaget tar smällen, vilket de ofta gör.

Varför? Jo för att de redan sorterat ut dessa stockar ur vältan och är så säkra på att ingen vill ha tillbaka sitt nedklassade virke.
Går galant att kräva tillbaka det som de klassat ner, och hämta eller se till att lastbil kör tillbaka.

Ingen blir lurad om man inte låter sig bli lurad.
Virkesaffärer är samma sak som maskinaffärer.
Ekonomiska uppgörelser, där man måste vara aktiv och med på korten, annars är man bortgjord.

Avatar Fallback

Re: Bra / Dålig Gallring?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#660732 "I leveransen ingående vrak tillfaller köparen" brukar det stå i leveransvillkoren. Alternativt mätningsvägran på hela partiet. Det är något som inte stämmer i den här historien. Finns inte en chans att någon skulle hitta sina egna vrak efter inmätningen. De har nog bara varit hyggliga mot lastbilsföraren och sagt att den där bunten kan du lika gärna åka tillbaka med.

Avatar Fallback

Re: Bra / Dålig Gallring?

Avslutat-02  
#660763 Klart som tusan du kan förhandla hit och dit.

Vill du ha tillbaka vraket så visst, möjligt så vill då mötande part ha betalt för körningen.
Men det är inte bara att svälja vad som står i ett standard kontrakt...


Värsta var när holmen köpte timmer av mig och hämtade björkmassa...vilket inte blev så roligt på sågverket...blev några turer med virkesköparen innan virket kom tillbaka...och jag rev kontraktet med Holmen.
Sålde till Sveaskog istället, behöll björken och gjorde ved.

Avatar Fallback

Re: Bra / Dålig Gallring?

alias  
#660802
Skogsola skrev:"I leveransen ingående vrak tillfaller köparen" brukar det stå i leveransvillkoren. Alternativt mätningsvägran på hela partiet. Det är något som inte stämmer i den här historien. Finns inte en chans att någon skulle hitta sina egna vrak efter inmätningen. De har nog bara varit hyggliga mot lastbilsföraren och sagt att den där bunten kan du lika gärna åka tillbaka med.


Jo, i många fall har nog vraket åkt med resterande virke igenom bruket eller sågverket när mätsedeln dimper ner i brevlådan hos skogsägaren.

MVH
Alias

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).