Gallring

Hjälp mig förstå inköparens spec

10 inlägg 4297 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hjälp mig förstå inköparens spec

JaktGripen  
#401566 Förstagångsskogsägare och jag har haft en av södra sveriges större skogsföreningar till att gallra hos mig utanför Växjö. Samtliga bestånd har varit ganska små men avståndet till skogsväg har alltid också varit kort. Avståndet till stor väg är också litet.

Har fått en spec där jag tycker virkespriserna med tillägg motsvarar ganska bra det som står på kunskap direkt (iof fr 2014). Däremot kostnaderna är inte alls uppspecade utan där är endast priset för 135m3 42000:- vilket ger en kostnad på 312:-/m3 vilket är väl över kunskaps direkt genomsnittliga priser på 193:-/m3 för 2014.

Det är 13m3 timmer, 5m3 klent tall och gran (vet ej vad detta är) samt resterande massaved (117m3): totalt 135m3

Är det här något jag bör ställa frågor om? Är kostnaderna rimliga? Kostnaderna är ej specade utan endast klumpsumma.

Till saken hör den att det är förra ägaren som beställt och genomfört gallringen sedan har jag fått ta över kontraktet iom tillträdet. Själv hade jag inte genomfört en åtgärd så här "oklart" dvs inköparen har ett carte blanche att göra vad de vill men nu är vi där vi är.



   TS
Malwa
Användarvisningsbild

Re: Hjälp mig förstå inköparens spec

Fredrik Reuter  
#401575 Hej,
Med tanke på att det blivit drygt 10% timmer så är det inte jätteklen gallring direkt, under 200 i avverkningskostnad torde vara högst rimligt. Men det som kan komma till är att du skriver flera skiften. Det kan bakas in flyttkostnader och dessa kan slå stenhårt på mindre poster.

Kan du utveckla mer hur uppdraget såg ut, antal skiften, kanske en kartbild, så finns det flera proffs här på skogsforum som kan hjälpa dig, alldeles säkert.

Avatar Fallback

Re: Hjälp mig förstå inköparens spec

alias  
#401581
JaktGripen skrev:Förstagångsskogsägare och jag har haft en av södra sveriges större skogsföreningar till att gallra hos mig utanför Växjö. Samtliga bestånd har varit ganska små men avståndet till skogsväg har alltid också varit kort. Avståndet till stor väg är också litet.

Har fått en spec där jag tycker virkespriserna med tillägg motsvarar ganska bra det som står på kunskap direkt (iof fr 2014). Däremot kostnaderna är inte alls uppspecade utan där är endast priset för 135m3 42000:- vilket ger en kostnad på 312:-/m3 vilket är väl över kunskaps direkt genomsnittliga priser på 193:-/m3 för 2014.

Det är 13m3 timmer, 5m3 klent tall och gran (vet ej vad detta är) samt resterande massaved (117m3): totalt 135m3

Är det här något jag bör ställa frågor om? Är kostnaderna rimliga? Kostnaderna är ej specade utan endast klumpsumma.

Till saken hör den att det är förra ägaren som beställt och genomfört gallringen sedan har jag fått ta över kontraktet iom tillträdet. Själv hade jag inte genomfört en åtgärd så här "oklart" dvs inköparen har ett carte blanche att göra vad de vill men nu är vi där vi är.


Hej!

Då det inte torde finnas någon annan aktör än Södra som passar in på beskrivningen så vill jag dra mig till minnes att det i senaste Södra Kontakt stod en artikel om möjligheten att kunna få med specad avverkningsredovisning om man hörde av sig till inspektor eller avverkningsledare på verksamhetsområdet.

Förutom flyttkostnaden som Fredrik var inne på så funderade jag på kostnad för förröjning m.m. som kanske kan ingå i totalpriset per kubik.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Hjälp mig förstå inköparens spec

T Landström  
#401582 Vi gjorde en gallring förra våren... 3 områden... Betalade 230 sek/m3 för drivningen!

Avatar Fallback

Re: Hjälp mig förstå inköparens spec

Skogshuggaren83  
#401586 Hur långt är ett snöre? Måste veta mer innan det går att uttala sig om det är ok eller inte. Medelstam, trädslagsfördelning, avstånd mellan avverkningar, röjning, klassning på skbv mm.

Användarvisningsbild

Re: Hjälp mig förstå inköparens spec

Göt  
#401595 Det är väl klart att du kan ställa frågor och är du fundersam ska du göra det. Men har det ingått förröjning och flyttar m.m. så kanske det är där det landar.

Användarvisningsbild

Re: Hjälp mig förstå inköparens spec

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#401607
Fredrik Reuter skrev:Hej,
Med tanke på att det blivit drygt 10% timmer så är det inte jätteklen gallring direkt, under 200 i avverkningskostnad torde vara högst rimligt. Men det som kan komma till är att du skriver flera skiften. Det kan bakas in flyttkostnader och dessa kan slå stenhårt på mindre poster.

Kan du utveckla mer hur uppdraget såg ut, antal skiften, kanske en kartbild, så finns det flera proffs här på skogsforum som kan hjälpa dig, alldeles säkert.


Jag tror nog mer på klen gallring och några vindfällen då timmerandelen är större än klentimmer.
Nästan alla fastigheter runt Växjö hade några vindfällen efter vinterns stormar.

Avatar Fallback

Re: Hjälp mig förstå inköparens spec

Reymond  
#401612 Det är ett ofog som många inköpare har att inte speca kostnader. Har förstått det via mina skogsägarkollegor.Beror nog oftast på feghet att inte våga stå visa verkligheten.
Kontakta inköparen och be att få varenda krona specad. Södra inspektor kan om dom vill enkelt redovisa
varje post för sej i redovisningen. Jag har drillat min insp till det. Inga problem

Avatar Fallback

Re: Hjälp mig förstå inköparens spec

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#401613 En underröjning kan kosta en bra slant

Avatar Fallback

Re: Hjälp mig förstå inköparens spec

Reymond  
#401616 Fast kostnad för ett uppdrag är oftast 1500 kr + rörlig kostnad runt 5-10 kr kubiken.
Flytt maskiner tar dom oftast 2000 kr för.
Så innan dom har börjat ligger kostnaden i ditt fall på 30-40 kr kubiken.
Som nämnts underöjning kan va dyrt normalt ca 1500-2000 kr/hektar.
Klen medelstam 8-10 cm brösthöjd kostade mej sist ca 300 kr kubiken att få gallrat o skotat.
Underöjning hade jag gjort själv upp till 7 cm brh.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).