Gallring

Självgallring som möjlig metod!?

77 inlägg 32675 visningar 23 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Självgallring som möjlig metod!?

Brorsan  
#492723 Självgallring i all ära men man behöver väl gå igenom bestånden avseende dubbeltoppar, krökar, prötkvist o,d,
Har man otur får man ju mycket skräp kvar i slutbeståndet.
Olle

Malwa
Användarvisningsbild

Re: Självgallring som möjlig metod!?

Älgfoderodlare  
#492726 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare lör 17 dec 2022, 02:07, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Självgallring som möjlig metod!?

Chuck Norris  
#492727 Bättre att lägga tiden på röjning än stamkvistning. Det är tyvärr bulk och kvantitet som betalas.

Jag skulle vilja en kalkyl på vad stamkvistning ger för timlön. Säkert mer lönsamt att samla tomburkar i dikeskanten.

Användarvisningsbild

Re: Självgallring som möjlig metod!?

Älgfoderodlare  
#492731 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare lör 17 dec 2022, 02:07, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Självgallring som möjlig metod!?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#492746 Älgfoderodlare skrev:

"Med den ålder som jag har på det mesta av mina bestånd, ser jag ju inte som enda mål en hög ekonomisk avkastning i någon snar framtid. Jag gör allt jobb med sikte på framtida värde. Under den tiden jag lever får nog skogen vara bara skog. Med att utveckla alla de värden som jag värdesätter mer än det ekonomiska behovet just nu. Det är ju det själsfrämjande pysslet som skogsvård är, som gör skogen till den upplevelse den är, mer än att se det som ett eko. värde. För även om jag inte följer de idag rådande skogsskötselråden, blir det ju trots allt mycket skog ändå. Det gör ju att jag kan beskatta den med det som jag tycker att jag behöver av värde, som gör livet mer innehållsrikt. Ved som minskar vår uppvärmningskostnad. Jaktmöjligheter som kommer av de övriga extra jag gör för viltet. Och har ändå min skog kvar. Och önskar mina efterkommande att göra något, blir ju allt enbart på pluskontot för deras del. Skapandet av värdena gör jag idag. Ska man skapa riktigt skogliga värden, ska man nog inte försöka hitta genvägar genom tiden. Det är nog bara att lura sig själv. Förhoppningsvis kommer även en annan framtid att inse det också. Då kvalitet kommer att betala sig bättre då också."

Ja. Just så. Tycker som du.
Fast jag på mitt sätt förstås. :smile:

Avatar Fallback

Re: Självgallring som möjlig metod!?

axwell  
#492756
Andreas99 skrev:Det här med ökad tillväxt på grund av stamkvistning hävdar du ofta. Finns det något vetenskapligt bevis för det? För all logik säger ju att ju mindre med löv/barr ju mindre tillväxt får man.


ATL har en artikel som handlar om att stamkvistad björk får högre tillväxt.

Tyvärr är det en "premium artikel" så jag kan inte läsa den. 😡

Användarvisningsbild

Re: Självgallring som möjlig metod!?

Älgfoderodlare  
#492758 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare lör 17 dec 2022, 02:07, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Självgallring som möjlig metod!?

machonisti  
#492820
Skogsola skrev:

Vilket värde har ett enbitsträd?[/quote]

Minsta säljbara maasavedsbit, 3 meter lång och 5 cm grov innehåller 0,01 m3f och betingar i Mellansverige ett värde på drygt två kronor brutto.[/quote]
Tack!
Det blir ju inte så mycket lön för att springa ihop enstaka grövre stammar på en röjning.

Användarvisningsbild

Re: Självgallring som möjlig metod!?

machonisti  
#492839 0,01 m3 innebär väl ca 10 liter. Då kan tom en dumskalle som jag efter en timmes funderande komma fram till att det krävs ca 100 bitar av den typen till en m3.

Användarvisningsbild

Re: Självgallring som möjlig metod!?

halvproffs  
#492919
axwell skrev:
halvproffs skrev:Vilket värde har ett enbitsträd?


Minsta säljbara maasavedsbit, 3 meter lång och 5 cm grov innehåller 0,01 m3f och betingar i Mellansverige ett värde på drygt två kronor brutto.

Är den mer värd som ved tro? Är det någon som vet hur många kw en sån innehåller tex gran?[/quote]

Hoppas att jag inte snubblat på decimalerna, men teoretiskt 22 kWh.
Det blir ju ungefär 1/100 dels kubikmeter, SCA skulle då betala ca. 2.5 kr för biten.

Om det är mest juvenilved blir det färre kWh och mycket mer i undertryckta.[/quote]

Alltså har den ett betydligt större värde som brännved än som massaved även om det tillkommer lite jobb med kapning o klyvning. Man får ju betala för elen, energiskatt, ledningsavgift, moms mm som man slipper när veden hamnar i pannan eller kaminen.

Avatar Fallback

Re: Självgallring som möjlig metod!?

axwell  
#492943
halvproffs skrev:Alltså har den ett betydligt större värde som brännved än som massaved även om det tillkommer lite jobb med kapning o klyvning. Man får ju betala för elen, energiskatt, ledningsavgift, moms mm som man slipper när veden hamnar i pannan eller kaminen.


Absolut värt att elda upp även gran om den så skall kapas 6-9 gånger ytterligare.
Säg att det går att tillgodogöra sig 15 kWh efter alla förluster.
Nu har jag inte i huvudet dom rörliga kostnaderna för el med det kan väl ligga runt 15 kr i besparing för den lilla biten.
Bättre än att skicka den till fibermaffian, som ulf 1 skulle sagt.

Användarvisningsbild

Re: Självgallring som möjlig metod!?

machonisti  
#492952 Minsta toppdiameter till finsk massa är 6 cm på björk och 7 cm på barr. Annars går det till vrak (alltså gratisvirke för fibermaffian) :lol: .
Blir väl lite högre literinnehåll men knappast mycket.

Avatar Fallback

Re: Självgallring som möjlig metod!?

valtra mega  
#492959 Skiljer det mellan olika bolag för jag har 6cm som minimi både på björk och barr .
I praktiken blir nog enbitsträden lite större för inte alla som lämnar på 6 cm men mycket volym innehåller dom inte

Avatar Fallback

Re: Självgallring som möjlig metod!?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#492978
machonisti skrev:Minsta toppdiameter till finsk massa är 6 cm på björk och 7 cm på barr. Annars går det till vrak (alltså gratisvirke för fibermaffian) :lol: .
Blir väl lite högre literinnehåll men knappast mycket.


Men ni kanske kör mera klenvirke till värmeverken än vad vi gör i Sverige? Där är det väl ingen minidiameter eller?

Användarvisningsbild

Re: Självgallring som möjlig metod!?

Älgfoderodlare  
#492996 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare lör 17 dec 2022, 02:08, redigerad totalt 1 gång.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).