Gallring

Självgallring som möjlig metod!?

77 inlägg 32662 visningar 23 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Självgallring som möjlig metod!?

MDin  
#492576 Misstänker att i den här tråden finns den kunskap som inte jag har.
Stamkvistning, jag är aktiv i ett kyrkoråd och ibland hör man att man stamkvistar träden på kyrkogårdarna. Så jag har diskuterat stamkvistning med kyrkogårdsfolket.
Det jag fick mig till livs var att man inte ska kvista av nära trädet och inte för långt ifrån för att invallningen ska fungera optimalt.
Frågan är, är det lika viktigt på gran, tall och björk?? Det jag har stamkvistat hittills är nära stammen och det verkar fungera, i varje fall synligt. Hur virket ser ut när man sågar vet jag inte än.
Hur är det egentligen???

Malwa
Användarvisningsbild

Re: Självgallring som möjlig metod!?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#492578 Tall ska vill helst stamkvistas vid stammen, medans gran ska stamkvistas 2-3 dm ut från stammen. Hur björk ska stamkvistas, är jag osäker på.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Självgallring som möjlig metod!?

Älgfoderodlare  
#492582 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare lör 17 dec 2022, 02:05, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Självgallring som möjlig metod!?

Brorsan  
#492584
Niking skrev:Tall ska vill helst stamkvistas vid stammen, medans gran ska stamkvistas 2-3 dm ut från stammen. Hur björk ska stamkvistas, är jag osäker på.
/Niklas


Det är inte vad jag lärt mig. Stamkvista nära stammen utanför kvistkudden.
https://www.skogsstyrelsen.se/globalass ... stning.pdf

Användarvisningsbild

Re: Självgallring som möjlig metod!?

Andreas99  
#492618
Älgfoderodlare skrev:
MDin skrev:Misstänker att i den här tråden finns den kunskap som inte jag har.
Stamkvistning, jag är aktiv i ett kyrkoråd och ibland hör man att man stamkvistar träden på kyrkogårdarna. Så jag har diskuterat stamkvistning med kyrkogårdsfolket.
Det jag fick mig till livs var att man inte ska kvista av nära trädet och inte för långt ifrån för att invallningen ska fungera optimalt.
Frågan är, är det lika viktigt på gran, tall och björk?? Det jag har stamkvistat hittills är nära stammen och det verkar fungera, i varje fall synligt. Hur virket ser ut när man sågar vet jag inte än.
Hur är det egentligen???


Beror lite på NÄR i trädets tillväxt man börjar kvista. Det jag tycker mig se med att kvista alla typer av träd nära stammen, är en snabb övervallning om minskad risk för inträde av ex. röta. Äldre Granar lämnar jag 2-3 dm ut från stammen av friska kvistar. Men all död kvist tas direkt invid stammen för att ha så kort bit av kvalitetsförsämrande kvistdelar kvar i det framtida sågvirket. Enl. nya studier, framhålls även en kvalitetsökning av sågvirke hos björk som kvistas. Ökad höjd o diam.-tillväxt är andra saker som jag upplever av kvistningen. Ljusinsläppet ökar till markhumuset som därmed ökar näringsomsättningen. Samt att det blir en trevligare skog att gå o vistas i.

Det här med ökad tillväxt på grund av stamkvistning hävdar du ofta. Finns det något vetenskapligt bevis för det? För all logik säger ju att ju mindre med löv/barr ju mindre tillväxt får man.

Användarvisningsbild

Re: Självgallring som möjlig metod!?

Älgfoderodlare  
#492630 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare lör 17 dec 2022, 02:06, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Självgallring som möjlig metod!?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#492642 Har kvistat björk utanför huset, tittar du på kvisten mot stammen så är det som en dyna, såga nära den utan att det tar i. Göres på sensommaren

Användarvisningsbild

Re: Självgallring som möjlig metod!?

machonisti  
#492643
jannee skrev:Sköter du din röjning själv varför inte då göra en riktigt hård sista röjning, ta ned alla enbitsträd, dessa kostar ändå mer än det smakar. Samtidigt har du då möjligt att friställa i lagom grad (upp till varje individ) friställa de stammar som du verkligen vill satsa på.
Det du vinner är förmodligen ett stormfast bestånd och eventuell självgallring skjuts långt fram i tiden, kanske så långt fram att det blir bra lönsamhet i en gallring.
Årsringarna kanske i början blir lite stora på de kvarvarande stammarna å andra sidan får du idag ändå inte mer betalt för virke av hög kvalitet (tätvuxen).
Eftersom man sällan räknar sin egna tid måste detta alternativ visa bra lönsamhet i.o.m. att de enda kostnader du har är i princip bensinen och Strandklingan. :grin:

Vilket värde har ett enbitsträd?

Användarvisningsbild

Re: Självgallring som möjlig metod!?

Andreas99  
#492661
Älgfoderodlare skrev:
Andreas99 skrev:
Älgfoderodlare skrev:[quote="MDin"]Misstänker att i den här tråden finns den kunskap som inte jag har.
Stamkvistning, jag är aktiv i ett kyrkoråd och ibland hör man att man stamkvistar träden på kyrkogårdarna. Så jag har diskuterat stamkvistning med kyrkogårdsfolket.
Det jag fick mig till livs var att man inte ska kvista av nära trädet och inte för långt ifrån för att invallningen ska fungera optimalt.
Frågan är, är det lika viktigt på gran, tall och björk?? Det jag har stamkvistat hittills är nära stammen och det verkar fungera, i varje fall synligt. Hur virket ser ut när man sågar vet jag inte än.
Hur är det egentligen???


Beror lite på NÄR i trädets tillväxt man börjar kvista. Det jag tycker mig se med att kvista alla typer av träd nära stammen, är en snabb övervallning om minskad risk för inträde av ex. röta. Äldre Granar lämnar jag 2-3 dm ut från stammen av friska kvistar. Men all död kvist tas direkt invid stammen för att ha så kort bit av kvalitetsförsämrande kvistdelar kvar i det framtida sågvirket. Enl. nya studier, framhålls även en kvalitetsökning av sågvirke hos björk som kvistas. Ökad höjd o diam.-tillväxt är andra saker som jag upplever av kvistningen. Ljusinsläppet ökar till markhumuset som därmed ökar näringsomsättningen. Samt att det blir en trevligare skog att gå o vistas i.

Det här med ökad tillväxt på grund av stamkvistning hävdar du ofta. Finns det något vetenskapligt bevis för det? För all logik säger ju att ju mindre med löv/barr ju mindre tillväxt får man.


Vad som finns i forskningsfakta är nog lite begränsat ang. just tillväxten. Hur man utför stamkvistning o dess betydelse för virkeskvaliteten finns på olika skogssidor. Men rent logiskt kan jag ju dra den slutsatsen efter att man ser hur kvistutveckling blir på ex. ungtall som får stå fritt. Frodigt o långa. Detta är ju tillväxtenergi som inte gynnar trädets stamutveckling. Och om man antar att näringsupptaget på samma mark är lika, borde ju detta överskott som grenarna tog hamna på stammen istället. Har haft Tallar med 60-70 cm. i toppskott under flera år i rad. Det som har hänt med Tall efter stamkvistning i tätare bestånd, trots att de har haft en rel. bra höjdtillväxt innan. Har ju varit att tillväxten ökat ytterligare. Diam. tillväxten har gjort att stammarnas diameter har mätbart ökat under stamkvistningen o fått dem att se ut som vinflaskor. Detta har även skett på Gran. Ett annat mått det går att direkt se på, är ju takten av övervallning av kvistögat. Och eftersom kvistrensningen i täta bestånd sker av sig själv med tiden, måste det ju bero på att trädet vill vinna kampen om ljuset via höjdtillväxt. Tidig stamkvistning upplever jag bara ökar på den processen. Sen finns det ju de som sägger att det är enbart den översta 3:dje delen av grenverket som är mest aktivt i tillväxthänseende.[/quote]
Intressanta iakttagelser iallafall, även om jag är tveksam. Kunde de få fram lite forskning om det så vore det kanske helt plötsligt mer intressant att stamkvista än att gödsla. Först en tillväxteffekt och sedan kvalitets effekten i slutänden.

Avatar Fallback

Re: Självgallring som möjlig metod!?

jannee  
#492675 Jag har blivit informerad om att kostnaden (gäller maskinell gallring) för upparbetning och borttransport av s.k. enbiltsträd är högre än saluvärdet.
Av den informationen ser jag till att det inte finns några s.k. enbitsträd att gallra bort = senarelagd gallring.
Gallrar man själv manuellt, räknar man självfallet inte sina kostnader på samma vis, oftast ej heller tiden och klent virke använder man då inte sällan som egen vedbrand om det nu inte går till avsalu.
Har inte drabbat mig men blivit informerad om att vid tät plantering (2 500 plant/ha) och "normal" röjning har skogsägare "tvingats" till att göra en tidig gallring vilket i sin tur gett ett minus.
Görs inte denna s.k. "påtvingade" gallring uppstår stark kvistrensning och uppflyttade kronor eftersom träden kommer att lida brist på både vatten/näring och ljus, tillväxten på varje stam avtar.
Den totala virkestillväxten kanske inte blir lidande men i stället tilltar den s.k. självgallringen och till vilken nytta.

Avatar Fallback

Re: Självgallring som möjlig metod!?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#492678 [/quote]
Vilket värde har ett enbitsträd?[/quote]

Minsta säljbara maasavedsbit, 3 meter lång och 5 cm grov innehåller 0,01 m3f och betingar i Mellansverige ett värde på drygt två kronor brutto.

Användarvisningsbild

Re: Självgallring som möjlig metod!?

halvproffs  
#492679 På 70 och 80talet var det vanligt med skogsdagar som var öronmärkta för stamkvistning specifikt för tall. Efterfrågan på fina tallstockar var stor pga kök, möbler, golv mm skulle vara i furu. En skogsdag som jag var på fick vi kvista med olika verktyg för att prova på. Vi fick även den information om att kvistkudden skulle man såga så nära som möjligt utan att skada den. Övervallningen av kvisten går snabbare då och kvistningen skulle helst göras i Maj månad när savningen satte igång för att då bildar kådan ett plåster över sågsnittet. Gran tyckte dom att det bara var av estetiska skäl man skulle kvista pga av rötrisken.

Har själv stamkvistat massor av tall och gör det fortfarande ibland men.... nacken tar stryk. Ett område på kanske 3ha som planterades 1960 och som jag stamkvistade på slutet av 70-talet är nu efter gallringarna i mitt tycke oerhört fint och med enorm tillväxt. Har t.o.m fått beröm av flera för den fina skogen.
Skulle gärna ställa upp på ett reportage om det skiftet som är en mosaik av olika åtgärder. Själv är jag ju som ni vet värdelös på det här med att förmedla kort :sad:

Användarvisningsbild

Re: Självgallring som möjlig metod!?

halvproffs  
#492680
Skogsola skrev:

Vilket värde har ett enbitsträd?[/quote]

Minsta säljbara maasavedsbit, 3 meter lång och 5 cm grov innehåller 0,01 m3f och betingar i Mellansverige ett värde på drygt två kronor brutto.[/quote]
Är den mer värd som ved tro? Är det någon som vet hur många kw en sån innehåller tex gran?

Avatar Fallback

Re: Självgallring som möjlig metod!?

axwell  
#492703
halvproffs skrev:Vilket värde har ett enbitsträd?


Minsta säljbara maasavedsbit, 3 meter lång och 5 cm grov innehåller 0,01 m3f och betingar i Mellansverige ett värde på drygt två kronor brutto.[/quote]
Är den mer värd som ved tro? Är det någon som vet hur många kw en sån innehåller tex gran?[/quote]

Hoppas att jag inte snubblat på decimalerna, men teoretiskt 22 kWh.
Det blir ju ungefär 1/100 dels kubikmeter, SCA skulle då betala ca. 2.5 kr för biten.

Om det är mest juvenilved blir det färre kWh och mycket mer i undertryckta.

Användarvisningsbild

Re: Självgallring som möjlig metod!?

Älgfoderodlare  
#492709 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare lör 17 dec 2022, 02:06, redigerad totalt 1 gång.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).