Sida 1 av 1

Förvirrande debattinlägg om skogsvägar

Postat: tor 30 jun 2016, 14:56
av Fredrik Reuter
Jag snubblade idag över ett inlägg från Natursidan (länk längre ner) där de skriver om skogsvägar och skogsbilvägar i Sverige.

Tyvärr är det lite förvirrande för de verkar blanda friskt mellan skogsbilvägar och beståndsvägar för skogsmaskiner (basvägar och stickvägar).

Grunden i inlägget verkar vara att skogsvägar kostar väldigt mycket pengar - mer än naturvården kostar.
Det är en något man kan debattera om, en skogsbilväg tillverkas ju ganska ofta för att bruka skogen och där kan man ha olika infallsvinklar beroende på ens värderingar.

Men det blir missvisande när de blandar upp skogsbilvägar med stick- och basvägar för skogsmaskiner.
Det finns 21.000 mil skogsbilvägar i Sverige idag. Dessa tar bort nästan 3,5 miljon hektar skogsmark enligt Natursidan och förlusten i utebliven skogsproduktion blir 3,8 miljarder SEK per år enligt de samma.

Men det är troligtvis inte skogsbilvägar som avses här utan stick och basvägar i gallring.
210.000 km skogsbilväg borde ta upp i runda slängar ~150.000 hektar mark (beroende på bedd av väg). Detta är också en snabb uträkning av mig så den kan ha fel också (verifiera gärna i tråden).

Att sedan 3,5 miljoner hektar skogsmark tas ur produktion för stick- och basvägar i gallring är av Natursidan uträknad på ett stickvägsavstånd på 20 meter och 5m bred väg (15% av skogen på totalt 23 miljoner hektar).

Detta är en intressant aspekt, lite trubbig uträkning kanske, men i slutändan kanske inte helt fel. Det finns områden som gallrats både med bredare och smalare vägar, längre eller kortare mellan vägarna, men också en ansenlig areal som inte är gallrad alls.

Sedan är det viktigt att ta med att produktionsbortfallet i vägen inte gäller hela vägen. Man gallrar ju för att frigöra utrymme för kvarstående träd och delar av vägen används för den fortsatta produktionen.

Här är länken till inlägget: http://www.natursidan.se/nyheter/skogsb ... es-skogar/

Re: Förvirrande debattinlägg om skogsvägar

Postat: tor 30 jun 2016, 16:02
av isteskog
Får inte till det i tänkandet i artikeln :surp:
Det blandas hejvilt i frågan skotningsväg/skogsbilväg ...... blir nog lätt fel när inte skogsfolk skriver artiklarna ..... :???:

Re: Förvirrande debattinlägg om skogsvägar

Postat: tor 30 jun 2016, 16:05
av bgl
Förvisso förvirrat och okunnigt men framför allt ett angrepp på alla nymoderna former av sk kontinuitetsskogsbruk!
Skribenten missar helt en sanning som alla inom skogsbruket känner till:
Vid trakthyggesbruk är skogen fri från traktorvägar under halva omloppstiden, alla år från slutavverkning fram till det nya beståndets 1:a gallring!
Vid kontinuitetsskogbruk finns alltid dessa enligt skribenten förhatliga traktorvägarna, med andra ord i skribentens värld finns det dubbelt så stor areal av traktorvägar i kontinuitetsskogen!
Med detta konstaterande får förespråkarna för kontinuitetsskogsbruk föra debatten vidare med artikelförfattaren!

Re: Förvirrande debattinlägg om skogsvägar

Postat: tor 30 jun 2016, 16:10
av Huggar Herman
Ja, det blir ju lite märkligt när de blandar begreppen och det är ganska uppenbart att textförfattaren inte riktigt förstått skillnaden, men om vi bortser från det. Hur skulle produktionsbortfallet se ut om man inte gallrade alls? (Vilket verkar vara artikelförfattarens önskescenario.) Den totala volymen m3sk skulle säkert inte påverkas nämnvärt, men kvalitén påverkas avsevärt.

Re: Förvirrande debattinlägg om skogsvägar

Postat: tor 30 jun 2016, 16:15
av Axl
Jag har sällan läst något så dumt.

Re: Förvirrande debattinlägg om skogsvägar

Postat: tor 30 jun 2016, 17:17
av Torbjörn Johnsen
Det är intressant att se hur naturvården försöker använda ekonomiska argument. Att skogsbruket slösar bort en massa miljoner på vägbyggnationer och därmed får sämre ekonomi. De teorierna håller ju inte riktigt i praktiken då all vettig skogsvägsbyggnation baseras på någon form av båtnadskalkyl. D v s att det blir billigare per kbm att få ut virket om man bygger vägen än om man inte gördet. Mycket spretigt och osakligt debattinlägg!

Re: Förvirrande debattinlägg om skogsvägar

Postat: tor 30 jun 2016, 18:39
av torpöbo
Det är uppenbarligen inte enbart "Åsa giftig bottenfärg Romsås" som har otur vid tankeverksamhet...

Re: Förvirrande debattinlägg om skogsvägar

Postat: tor 30 jun 2016, 18:43
av Micke r
U

Re: Förvirrande debattinlägg om skogsvägar

Postat: tor 30 jun 2016, 19:12
av jannee
Jan har säkert helt rätt i vad han skriver men ändå är hans resonemang totalt fel. Bl.a. allt som han "glömt" att ta upp.
Han resonerar så dumt att det egentligen inte behövs någon motbevisning. :grin:

Re: Förvirrande debattinlägg om skogsvägar

Postat: tor 30 jun 2016, 19:50
av loppan
210.000 km skogsbilväg bör med en vägområdesbred i medeltal på 6 m bör vara ca 1.2 miljarder kvadratmeter eller ca 120.000 ha skogsmark.
Inte 3.450.000 ha som det står i texten.

Man brukar lite slarvigt räkna att en väg sänker tillväxten på ytan till 0.4 istället för 1.0 när vägens bredd överstiger
4 meter.
Detta för att kantträden får mycket mer ljus och näring samt vatten än övriga beståndet.

120.000 ha x 0.4 =48.000 ha istället för 3.450.000 ha.
Lägg därtill ett ökat värde på fastigheten bara i vägens värde samt minst 10 kr fub i minskad drivningskostnad
så är man break even.

Om man senare börjar räkna på höjda kostnader som ett väglöst land medför i varje moment i skogsbruket
så inser man snabbt att en väg förräntar sig väl i förhållande till sin kostnad och e.v produktionsbortfall.

Jag bara sitter och funderar på miljörörelsens reaktion på de körskador som skulle uppstå efter skotare
på drivningsavstånd över kilometern......???

Allt går att bevisa med statistik som Tage Danielsson sade.