Gallring

Tråden om gallringsdagarna 2016

582 inlägg 203996 visningar 61 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Tråden om gallringsdagarna 2016

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#410201 Tro du att de blitt nån skillnad mot cellen som manuellhuggd o skotad med 4hjuling med griplastarvagn?

Malwa
Avatar Fallback

Re: Tråden om gallringsdagarna 2016

jsn  
#410214 Det är ju det jag vill veta!

Avatar Fallback

Re: Tråden om gallringsdagarna 2016

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#410217 De beror rätt mkt på vad för hästekipage du tänker dej , parhästar med ardenner/nordsvensk och griplastarvagn eller en häst och handlastning

Avatar Fallback

Re: Tråden om gallringsdagarna 2016

tallen100  
#410218 Såg du slirspår efter hjulingen? om inte, ingen skillnad :geek:

Avatar Fallback

Re: Tråden om gallringsdagarna 2016

hfab  
#410221 Skulle nog vilja påstå att skotningen blir effektivare med en bra häst och duglig kusk.

Avatar Fallback

Re: Tråden om gallringsdagarna 2016

jsn  
#410251 Jag redigerar mitt inlägg, originalinlägget och ordvalet klagomål var absolut inte menat som någon kritik om någon tolkade det så.
Vi var helnöjda med dagen!
Vi hade dock fortfarande tyckt att jämförelsen med häst vore intressant.

Avatar Fallback

Re: Tråden om gallringsdagarna 2016

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#410271 Nä de var inte menat så, bara nyfiken vad för hästekipage du hade i tanken.
Såg på en skogsdag här för några år sen en kille som skotade med 2 shire framför griplastarvagnen,
Inte ett så smal ekipage

Avatar Fallback

Re: Tråden om gallringsdagarna 2016

jsn  
#410419 Jag har mycket dålig koll på körning med häst men är intresserad av att veta hur effektivt det egentligen är.
Eftersom jag har så dålig koll är det bättre att kusken avgör hur många hästar han ska köra med än att jag ska gissa vad som blir mest effektivt..

Användarvisningsbild

Re: Tråden om gallringsdagarna 2016

skogshare  
#410527 Med tanke på alla spännande och kunniga meningsutbyten om gallring, som jag tagit del av under denna tråd, vore det intressant att höra om samma intresse finns för motsvarande dagar med föryngring / trädslagsval och röjning - och då inte minst med hänsyn till viltskaderisken.

Användarvisningsbild

Re: Tråden om gallringsdagarna 2016

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#410540 Utmärkt idé, skogshare. Jag är mycket intresserad av fler tema-träffar i Skogsforums regi.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Tråden om gallringsdagarna 2016

Fredrik Reuter  
#410551 Hej,
Ja helt klart gav Gallringsdagarna mersmak. Röjning vore häftigt också! Vi har även diskuterat andra ämnen och fått förslag via mail.

Alla ideer tåls att diskutera vidare framåt! :-BD

   TS
Avatar Fallback

Re: Tråden om gallringsdagarna 2016

plutten  
#410552 Gallring på torvmark skulle kanske vara något. Jämföra framkomlighet, spårdjup, bärighet m.m och förstås hur gallrar man en blandskog, Torvmarken är ju en växtplats med mycket potential, men lite knepig att handskas med
i ett allt slaskigare klimat.

Användarvisningsbild

Re: Tråden om gallringsdagarna 2016

Torbjörn Johnsen  
#412385 För er som vill grotta i siffror finns här den kompletta filen med all data från Gallringsdagarna 2016.
Beståndsdata, uttag och tidsåtgång för de olika jämförelsecellerna:

https://drive.google.com/open?id=0B5D4S ... mZBMzRMUW8

Användarvisningsbild

Sv: Tråden om gallringsdagarna 2016

Fredrik Reuter  
#413332 Hej,
Nu finns en första film som sammanfattar Gallringsdagarna 2016 på YouTube. Du kan se den direkt nedan.


   TS
Användarvisningsbild

Re: Tråden om gallringsdagarna 2016

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#413347 Då fick man ju även se det man redan visste.

Att man missade nåt. :roll:

Intressant film. :-BD

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).