Gallring

Tråden om gallringsdagarna 2016

582 inlägg 204001 visningar 61 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Tråden om gallringsdagarna 2016

fredrikN  
#409563 Området är ju bra exempel hur viktig röjningen är.

Malwa
Användarvisningsbild

Re: Tråden om gallringsdagarna 2016

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#409621 Nu har äntligen lokalblaskan Västgötabladet vaknat http://www.vastgotabladet.se/article/un ... i-velinga/
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Tråden om gallringsdagarna 2016

rikard_e  
#409623
fredrikN skrev:Området är ju bra exempel hur viktig röjningen är.

Precis! Skulle ha varit en sektion som var röjd ca 2 gånger för att se skillnaden

Användarvisningsbild

Re: Tråden om gallringsdagarna 2016

Fredrik Reuter  
#409654 Hej,
Kul att även lokalpress skriver om oss!
Jag tror och hoppas att Gallringsdagarna livade upp i alla fall lite i bygderna runt Tidaholm.

Jag håller nu annars på med att sammanställa datan på beståndsskyltarna för att kunna presentera samma siffror som var i skogen. Faktafoldern ovan hann vi ju tyvärr inte få in all data i, det är tre celler som felar - Gremo, Sydved och John Deere.
Hoppas jag hinner bli klar idag med detta.

Något som vi annars redan berört men som diskuterades ganska mycket under dagarna var det faktum att endast en cell blev "godkänd" enligt Sveaskogs egen gallringsmall - alla andra tog för hårt.
Ni som läst på vet att det var Kranmans cell som blev "godkänd" med en grundyta (GY) på 25 efter gallring. Sveaskogs gallringsmall sade att det skulle gallras ner till 24.

Det finns något störande i detta tyckte många då de ansåg att det kunde tas mer i princip alla celler - de flesta hade "hållt igen". Men taxeringen visar alltså på det motsatta och frågan är var anledningen till det diametrala ligger. Flera anledningar spånades det om, något som jag hörde var;

- Gallringsmallen är fel.
- Ögat ljuger, vid en lite eftersatt första gallring ska det inte "luftigt" och "fint" för ögat.
- Relaskop används för lite, vi gallrar med ögat och det är alarmerande.

Vad tror du?

   TS
Användarvisningsbild

Sv: Tråden om gallringsdagarna 2016

Fredrik Reuter  
#409671 Nu har jag uppdaterat http://gallringsdagar.se med korrekta PDF:er för nedladdning och även första inlägget i denna tråd.

Passar på att lägga in länkarna till de korrekta PDF:erna, obs att det är dessa som är korrekta, faktabladet hann vi inte få med all data innan det var tvungen att gå på tryck!

A - Gremo

B - Sydved

C - John Deere

D - Vimek

E - Malwa

F - Motormanuellt

G - Hypro/Moheda/Valtra

H - Kranman

I - Södra Skogsägarna

J - Rottne Industri

K - Terri

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tråden om gallringsdagarna 2016

JohannesG  
#409813 En drönarbild över de olika cellerna hade kanske varit intressant? Då borde stickvägar m.m bli mycket tydligt. Även bild över ett ogallrat område av samma storlek som jämförelse hade varit intressant. Någon med drönare som kan ordna detta?

Användarvisningsbild

Re: Tråden om gallringsdagarna 2016

Fredrik Reuter  
#409814 Hej,
En heldag med min drönare är bokad. Nu är Torbjörn på semester men när han kommer tillbaka kommer vi köra detta och naturligtvis lägger vi upp resultatet här!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tråden om gallringsdagarna 2016

svampbob  
#409816
Fredrik Reuter skrev:Hej,
En heldag med min drönare är bokad. Nu är Torbjörn på semester men när han kommer tillbaka kommer vi köra detta och naturligtvis lägger vi upp resultatet här!

Fredrik nu får du styra upp det där och förklara för Torbjörn att manuellgallringen och gallringsdagarna räknas som semester [emoji1]

Användarvisningsbild

Re: Tråden om gallringsdagarna 2016

Seb macahan  
#409824 Instämmer till fullo, för min egen del var det den mest intressanta & bättre husvagnssemester jag varit på. Hoppas inte frugan läser detta, kan bli svettigt o förklara :???: :???:

Användarvisningsbild

Re: Tråden om gallringsdagarna 2016

Fredrik Reuter  
#409825 Hehe, ja, jag tror han kommenterar själv när han dyker på nåt Wi-Fi nät... :lol:
Spärra datorn Seb, sådana uttalanden kan vara farliga! :D

   TS
Avatar Fallback

Re: Tråden om gallringsdagarna 2016

Hema  
#409963
Torbjörn Johnsen skrev:I vår planering inför GD blev det en avvägning om hur mycket skog som skulle användas som jämförelseceller (och köras innan GD) och hur mycket som kunde användas som demo när besökarna kom. Från början hade vi färre jmf-celler och mer demo men allt eftersom intresset ökade och fler ville vara med så prioriterade vi fler jämförelseceller. Nästa gång behöver vi ett större gallringsbestånd men det ska nog inte bli allt för stort område för då blir det långt att gå.

Ett alternativ är att lägga fler celler på utsidan av rundslingan och kanske bara några mindre i mitten. Då får man plats med mer, men vandringen blir inte längre.

Användarvisningsbild

Re: Tråden om gallringsdagarna 2016

Torbjörn Johnsen  
#409967 Jo, visst är det nästan helt nöjesrelaterat att få hugga manuellt. En del har jag satt på motionskontot och en del på nöjeskontot. Tyvärr hade inte hustrun förmånen att få dela denna glädje :mrgreen: så nu får jag ägna lite tid tillsammans med henne för att besöka långväga släktingar. Som tur är i ett land med bra wifi-standard.

När det gäller layouten för kommande Gallringsdagar så tänker jag precis som @Hema skrev, att försöka få in jämförelseceller och demoskog på båda sidor om vägen. Jag tror att vi kan räkna med att fler företag vill vara med 2017 så det kommer att behövas utrymme.

Drönarfilmningen över området ser jag fram emot. Det ska bli väldigt intressant att se hur områdena ser ut från ovan. Under Gallringsdagarna pratades det om en drönarfilm som Södra visade i sin monter, över deras område. Att det var svårt att se stickvägarna efter EcoLog-maskinerna på filmen. Jag har inte sett den filmen men det skulle vara intressant att höra om det är någon annan här på forumet som sett den.

Användarvisningsbild

Re: Tråden om gallringsdagarna 2016

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#409972 Torbjörn! Du får låta hustrun ta motorsågskörkortet också, så kan ni få mer tid tillsammans i skogen inför nästa års gallringsdagar :grin:
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Tråden om gallringsdagarna 2016

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#410001 Jag har sett filmen två gånger och det syns inte mycket av vägarna. Mycket av det beror nog på att det var tall. Grankronorna är mycket mer täta nu ser man igenom tallkronorna på de flesta träden. Men att tala om att stickvägarna är impedement är en lögn.

Avatar Fallback

Re: Tråden om gallringsdagarna 2016

jsn  
#410189 Var där lördagen med två grannar (65+ dvs drygt dubbelt så gamla som jag) som blev medlemmar :)

Riktigt bra och intressant arrangemang!
Jag som hade lite koll på hemsidan för gallringsdagarna i början blev mycket imponerad över hur stort det hade blivit samt också hur engagerade alla utställare och demoförare var!
På Elmia känns det som att ingen vill se en, än mindre prata..

En stor eloge till alla som jobbat med detta!

Det enda vi tänkte på vore intressant och roligt att jämföra med och som inte var med var en cell inkl. statistiken där man kört ut med häst..
Senast redigerad av jsn lör 01 okt 2016, 13:03, redigerad totalt 2 gånger.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).