Gallring

Tråden om gallringsdagarna 2016

582 inlägg 205572 visningar 61 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Tråden om gallringsdagarna 2016

småsågarn  
#409228 Hej undrar bara hur många besökare det var på gallringsdagarna det var en trevlig o intressant tillställning .hoppas att vårat gärde dög som camping o parkering .serveringen var bra och god mat en eloge till fyranhuset för den fina maten!

Malwa
Användarvisningsbild

Re: Tråden om gallringsdagarna 2016

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#409229
småsågarn skrev:Hej undrar bara hur många besökare det var på gallringsdagarna det var en trevlig o intressant tillställning .hoppas att vårat gärde dög som camping o parkering .serveringen var bra och god mat en eloge till fyranhuset för den fina maten!

Ett stort tack för att vi fick låna ert fina gärde till parkering och camping, Småsågarn! Annars hade det blivit svårt med parkeringen...

PS hoppas inte gärdet blev förstört bara.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Tråden om gallringsdagarna 2016

mb-man  
#409231 Synd att man inte var på detta evenemang! Mycket intressant! :-BD
Men hur relevanta är resultaten på provytorna egentligen!
Dom små maskinerna typ Vimek och Malwa producerar ju bra men hur länge? För mig känns det svårt att använda dom i proffesionellt skogsbruk då jag inte tror dom håller ihop länge.

Avatar Fallback

Re: Tråden om gallringsdagarna 2016

småsågarn  
#409234
Niking skrev:
småsågarn skrev:Hej undrar bara hur många besökare det var på gallringsdagarna det var en trevlig o intressant tillställning .hoppas att vårat gärde dög som camping o parkering .serveringen var bra och god mat en eloge till fyranhuset för den fina maten!

Ett stort tack för att vi fick låna ert fina gärde till parkering och camping, Småsågarn! Annars hade det blivit svårt med parkeringen...

PS hoppas inte gärdet blev förstört bara.
/Niklas

Det tror jag inte tog någon större skada det var bara gräset som blev lite platt men det gör inget!

Användarvisningsbild

Re: Tråden om gallringsdagarna 2016

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#409235
småsågarn skrev:
Niking skrev:
småsågarn skrev:Hej undrar bara hur många besökare det var på gallringsdagarna det var en trevlig o intressant tillställning .hoppas att vårat gärde dög som camping o parkering .serveringen var bra och god mat en eloge till fyranhuset för den fina maten!

Ett stort tack för att vi fick låna ert fina gärde till parkering och camping, Småsågarn! Annars hade det blivit svårt med parkeringen...

PS hoppas inte gärdet blev förstört bara.
/Niklas

Det tror jag inte tog någon större skada det var bara gräset som blev lite platt men det gör inget!

Det var skönt att höra.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Tråden om gallringsdagarna 2016

småsågarn  
#409237 Vet någon hur många besökare det var jag vet att fyranhuset sålde 600 portioner på fredagen !

Användarvisningsbild

Re: Tråden om gallringsdagarna 2016

Torbjörn Johnsen  
#409238 Nu har vi räknat ihop besökarantalet och totalt hade vi 2269 besökare. Drygt 1300 på fredag och strax under 1000 på lördag.
En kort sammanställning kommer att skickas ut till pressen i början av veckan. Insatsen från alla medlemmar som hjälpte till var helt avgörande för att Gallringsdagarna blev så lyckade.
Tack än en gång!

Användarvisningsbild

Re: Tråden om gallringsdagarna 2016

Erre  
#409240 Att det var mindre tryck på lördagen märktes.
Jag gissade på att fler skulle komma då men där tog man fel.

Användarvisningsbild

Re: Tråden om gallringsdagarna 2016

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#409244 Tusen på fredagen var nog var jag trodde men att ytan svalde så många mer ger möjligheter till kommande dagar! Jag har inte hämtat mig än.

Avatar Fallback

Re: Tråden om gallringsdagarna 2016

Hema  
#409245 Angående lördagen, var det totalt under 1000 eller endast nya besökare?

Får instämma i Erres gissning, men vanliga Svensson kanske inte fattade grejen. Samt att Rom byggdes inte på en dag. :)

Användarvisningsbild

Re: Tråden om gallringsdagarna 2016

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#409246
småsågarn skrev:Vet någon hur många besökare det var jag vet att fyranhuset sålde 600 portioner på fredagen !

Det ger över 50 000 kr på en dag :grin: Till det kommer kaffe och allt annat! Och det var utsökt mat som de ställde upp med. :P De djuren dog inte förgäves :grin:

Användarvisningsbild

Re: Sv: Tråden om gallringsdagarna 2016

sundelius  
#409249
Seb macahan skrev:
goodman skrev:Hej och tack alla som fixade dessa kanondagar (Fredrik, Torbjörn och alla andra)! Jag reste dit i lördags, med en tydligt förutfattad mening om små, kontra stora maskiner i en förstagallring och trodde att jag nu bara skulle få den "bekräftad". När jag åkte hem var jag inte alls lika tvärsäker längre och hade dessutom en hel del nya intryck, tankar och idéer att fundera över. Det här var definitivt till nytta för mina kommande gallringar. Intressanta seminarier och helt enkelt en toppendag!


Kan du precisera lite av vad du kommit fram till. Jag tror inte alla har dragit samma slutsatser och tycker reflektionen från var och en kan vara intressant. Jag för min del tror att vimeks imponerande prestation har en del med det oerhört stamtäta beståndet samt en väldigt smidig maskin och en relativt klen medelstam. Lägger man sen till i stort sett optimal terräng och drivningsförhållande för små maskiner så blir det lätt för dem o briljera. Ja ni läste rätt att Seb är till viss del kritisk även då det gäller små maskiner, med det är bara prestationen som jag tror hade sett helt annorlunda ut i grövre bestånd och sämre terräng. För övrigt tyckte jag nog att ytorna såg prydliga ut i stort. Så ser det inte ut i verkligheten enligt mig. Har ett antal gallringar utförda med identiska maskiner och av samma bolag i liknande skog som absolut inte såg ut som detta.

Så kände jag med angående ytornas utseende efter gallring. Hade inte haft några problem med någon av de berörda entreprenörernas insatser i mina gallringar tyvärr ser det sällan ut så här till vardags
Självklart ansträngde de sig lite extra här med så många intresserade ögon men det är bra att veta att det går att få till godkända första gallringar med förhållandevis stora maskiner

Användarvisningsbild

Re: Tråden om gallringsdagarna 2016

JensSkoog  
#409250
småsågarn skrev:Hej undrar bara hur många besökare det var på gallringsdagarna det var en trevlig o intressant tillställning .hoppas att vårat gärde dög som camping o parkering .serveringen var bra och god mat en eloge till fyranhuset för den fina maten!

Dög mycket bra :-BD :-BD Och vilken stjärnhimmel Ni
bjöd på över nattläget, @småsågarn :grin:

Stor tack för att vi fick vara där, och jag hoppas att vi städade bra efter oss - gick över
där vi campade och plocka bort allt jag såg, och andra gjorde det samma. Värsta man
kan lämna är ju tomma ölburkar som inte gillas av komagen när den hamnar
i rundbalerna. 😡

Användarvisningsbild

Re: Tråden om gallringsdagarna 2016

Kse  
#409251 Ja där missade man helt klart något, men jag antar att allt är väldokumenterat och går att följa i efterhand.
En hundring i entré hade nog inte skrämt bort några besökare men inbringat sköna slantar till Skogsforum.
Bara att lyfta på hatten för Fredrik och Torbjörn som rott ihop denna unika studie i gallring som kommer att kunna följas för en lång tid framöver. ^:)^

Användarvisningsbild

Re: Tråden om gallringsdagarna 2016

Vardon  
#409253
Kse skrev:Ja där missade man helt klart något, men jag antar att allt är väldokumenterat och går att följa i efterhand.
En hundring i entré hade nog inte skrämt bort några besökare men inbringat sköna slantar till Skogsforum.
Bara att lyfta på hatten för Fredrik och Torbjörn som rott ihop denna unika studie i gallring som kommer att kunna följas för en lång tid framöver. ^:)^


Om vi som satt i insläppet hade jobbat på provision hade det blivit annan ekonomi för skogsforum med :) Man kunde även bevisa det gamla uttrycket:

Smålänningen frågar , "vad kostar det", skaraborgaren frågar "Kostar det något"

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).