Gallring

Tråden om gallringsdagarna 2016

582 inlägg 205538 visningar 61 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Tråden om gallringsdagarna 2016

JohannesG  
#408959 Besökte gallringsdagarna igår, riktigt roligt och precis lagom stort. Tyckte det verkade som om det var många icke medlemmar, eller så såg jag bara inte namnlappen.

Tog en del bilder på saker som jag tyckte var intressant, samt en del intressanta lösningar, även om maskinen i sig inte var intressant för mig.

Det som förvånade mig mest av allt jag tittade på var hur gott om svängrum det var i Den lilla Deutz-Fahr (modell?) traktorn med liten Farma-vagn efter, betydligt bättre svängrum än i Valtran av större storlek med Moheda 121ND, bakåt fanns det utrymme i Valtran, men när man skulle runt var det trångt. Detta kanske skall diskuteras i en annan tråd. Tog inga bilder på fotutrymmet hos Deutz-Fahr pga att jag inte tänkte så mycket på det, så bilderna på det är från Valtran, och jag har inga stora fötter, storlek 44.

Skall se om jag får upp lite film på Vimek och Hypro också.

Här kommer ett gäng bilder, håll till godo:
Senast redigerad av JohannesG lör 24 sep 2016, 14:15, redigerad totalt 1 gång.

Malwa
Användarvisningsbild

Re: Tråden om gallringsdagarna 2016

Erre  
#408978 Vimek in action.

1474718761_dsc_2914.jpg


1474718820_dsc_2918.jpg


1474718829_dsc_2920.jpg


1474718827_dsc_2922.jpg


1474718828_dsc_2924.jpg


1474718828_dsc_2925.jpg

Användarvisningsbild

Re: Tråden om gallringsdagarna 2016

SkogsBasse  
#408980 Mycket bra och intressant mässa, ni som fixade detta ska ha ett stort tack.

Användarvisningsbild

Re: Tråden om gallringsdagarna 2016

JohannesG  
#408982 Har nu även lagt till lite text till mina bilder. Så blir det mer tydligt vad det är.

Film på Vimek 404 T6 och Hypro 755HB. Dessa maskiner var de enda jag råkade se i drift och filma. Ber om ursäkt för den dåliga kvalitén.


Användarvisningsbild

Re: Tråden om gallringsdagarna 2016

Roffe1976  
#408986 Tyckte kvalitén var helt ok!

Användarvisningsbild

Re: Tråden om gallringsdagarna 2016

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#408989 Nu hemkommen efter en trevlig stund på gallringsdagarna. Lagom stort o lagom mycket att ta in, ett kanonkoncept. Hoppas det blir fler sådana framöver. Hade farsan och en gäst med mig som oxå var nöjda:-)

Magnus M

Användarvisningsbild

Re: Tråden om gallringsdagarna 2016

Nevyn  
#408998 Det var väldigt trevligt och intressant! Synd att inte alla hade namnskyltar så man kunde se vem som var vem bara! :-)

Användarvisningsbild

Re: Tråden om gallringsdagarna 2016

sundelius  
#409002
Aayden skrev:Det var en riktigt bra mässa , en stor eloge till alla som jobbat med den.
Det värsta är väl att man snart blir 460 tkr fattigare efter mässan :lol:

Nisula, Hypro eller vad blev det?

Avatar Fallback

Re: Tråden om gallringsdagarna 2016

Janne H  
#409008 En mycket bra "Skogsmässa" med ett intressant ämne = Gallring.
Måste ge Fredrik & Torbjörn (SKOGSFORUM)+ alla medhjälpare 5 Stjärnor.
Gillade KRANMANs helhetskoncept med Processor P25 och skotare Bison i olika storlekar.
Min tanke är att en 1:a gallring skall göras med små maskiner = Bättre EKONIMI i 2:a gallring (fler stammar)

Avatar Fallback

Re: Tråden om gallringsdagarna 2016

Robertberg  
#409015 Nyss hemkommen efter 36 timmars gallringsdagande!
Det blev inte så mycket bilder men skickar med två iallafall.
Var riktigt kul att prata med besökare på väg hem och få höra all beröm som gavs till Fredrik och Torbjörn, måste kännas bra efter allt slit!

Ett särskilt tack den den unga ståtliga killen med skägg som ibland delade ut foldrar i entrén, han var så trevlig :grin:

Avatar Fallback

Re: Tråden om gallringsdagarna 2016

stektlök  
#409022 Jag anlände inte förns lördag eftermiddag tyvärr. Missade säkert massa forumsfolk å tältmöten :) och campingljugande å drickande !
Men det kanske var lika bra det för ytterst säkra källor sade att campande forumsfolk såg "lite" sega ut på lördagen. (Jag hade väl inte klarat lämna sovsäcken dan efter med tanke på hur klent mitt alkoholmotstånd ä)
Det var iaf en trevlig stig att gå runt. Alla maskiner körde även på lördag eftermiddag så man kunde titta lite.
Gallringsdagarnas chefer ska ha varmt tack för ett fint arrangemang. Nu längtar ja te att få komma ut i snön å hogga ved igen :grin:

Användarvisningsbild

Re: Tråden om gallringsdagarna 2016

JohannesG  
#409023 Hittade några bilder jag missat lägga upp. Som ni kanske märkt har jag snöat in mig lite på en kil, men har själv letat efter likvärdiga bilder men inte hittat, så då får jag skapa själv. Och kanske någon annan i framtiden kan ha nytta av detta. :wink:

Användarvisningsbild

Re: Tråden om gallringsdagarna 2016

Sidekicknicke  
#409027 Tack för en trevlig mässa! Precis rätt format. Själv gillar jag Kranmans p25. Ska bli kul och läsa vad ni som köpt tycker framåt i tiden. Spännande.

Anmärkningsvärt är väl att inte Avestavagnen fanns på plats, eller de kanske inte satsar vidare på skog?

Men stort tack till mässan.

Användarvisningsbild

Re: Tråden om gallringsdagarna 2016

Vardon  
#409030 Äntligen hemma, en avstängd motorväg och det gick sent.

Stektlök: det som händer i velinga stannar i velinga....and only gay for the stay.... :-)

Användarvisningsbild

Re: Tråden om gallringsdagarna 2016

Ängagärdet  
#409031 :-BD :-BD
Mest intressanta skogsdag jag varit på!

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).