Gallring

Tråden om gallringsdagarna 2016

582 inlägg 203998 visningar 61 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Tråden om gallringsdagarna 2016

Fredrik Reuter  
#389614 Här är officiella tråden om skogsforums kommande event - Gallringsdagar 2016. Gallringsdagarna är ett helt nytt koncept som vi har jobbat fram under tid och jobbar aktivt med även i skrivande stund.

Fredrik Reuter skrev:Gallringsdagarna 2016 är nu genomförda - ett stort tack till alla utställare, medlemmar och gäster som besökte Gallringsdagarna! Totalt hade vi 2.269 besökare över två dagar, en siffra som slog våra förväntningar helt klart! Du kommer via detta inlägg kunna följa resultat och samlad information från Gallringsdagarna via länkar - vi börjar med att tala om att vi redan nu tagit beslut om att göra Skogsforums Gallringsdagar till ett årligt event, du kan redan nu läsa mer om Gallringsdagarna 2017


Resultat från Jämförelsecellerna
Här nedan finns länkar till den aktuella datan från taxeringarna i jämförelsecellerna, totalt 11 st. Länkarna leder till PDF filer.

A - Gremo

B - Sydved

C - John Deere

D - Vimek

E - Malwa

F - Motormanuellt

G - Hypro/Moheda/Valtra

H - Kranman

I - Södra Skogsägarna

J - Rottne Industri

K - Terri

Du når vår konceptsajt om gallringsdagarna här: http://gallringsdagar.se/

Gå in och kolla och se vad du tycker, återkom gärna med dina synpunkter i denna tråd.

Interaktiv karta till området - http://bit.do/gd16
Mycket viktigt för er som ska besöka gallringsdagarna: Följ vägskyltarna! GPS:er odyl kan rekommendera andra vägar men det är ett digert vägnät i området och det kan lätt bli trafikproblem om inte alla kommer från rätt håll.

Kortfakta om Gallringsdagarna skrev:Skogsforum.se anordnar Gallringsdagarna 2016 utanför Tidaholm. Ett tio hektar stort område med gallringsskog med Sveaskog som markvärd där 25 utställare visar olika typer av gallringsmaskiner och koncept. 10 av dessa utställare har gallringsceller som kommer vara färdiggallrade när dagarna genomförs. Varje cell har information om gallringsteknik, uttag, tidsåtgång mm.
Gallringsdagarna 2016 genomförs strax söder om Tidaholm i Västra Götaland, karta, 23 - 24 september 2016. Det är ett kostnadsfritt arrangemang för alla medlemmar på skogsforum och är du inte medlem kan du bli det enkelt i entrén. Vill du inte bli medlem tar vi inträdesavgift på 200 kr kontant.
Öppettiderna är 10:00 - 16:00 båda dagarna.
Gallringsdagarna är skyltat från Väg 26 och har fri parkering med tillgång till uppställning av husvagn/husbil/tält, ingen el, avlopp eller dylikt!

Läs mer om Gallringsdagarna här i tråden eller gå till vår konceptsajt ovan - Välkommen!



Här nedan återfinns utställare och partners till Gallringsdagarna 2016:

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild



Monterkarta (inlagd 2016-08-29)

Bild




   TS
Malwa
Avatar Fallback

Re: Tråden om gallringsdagarna 2016

ÅsaNisse  
#389616 Kollade på frågan om vädergaranti. Undertexten var lite skarp, men visst blir det väder även dom dagarna. Det är väl den bästa garanti som finns.
Önskemål om inte bara maskingallrat utan även manuell gallring, så man kan se skillnaden på kvarvarande skog.

Användarvisningsbild

Re: Tråden om gallringsdagarna 2016

Fredrik Reuter  
#389617 Ja, det kanske har gått lite snabbt fram med produktionen. Jag brukar skoja till sk dummytext när jag bygger och denna blev kvar. Jag ska ändra detta.

Manuell gallring är givet, det har vi redan bokat ett område för! :-BD

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tråden om gallringsdagarna 2016

Vardon  
#389620 Nu låter jag väldigt socialdemokratisk men:

Alla ska med!

Verkar väldigt trevligt. Just att se olika varianter och kanske även fällor att gå i när man ska göra sin gallring. Detta ska bokas in.

Användarvisningsbild

Re: Tråden om gallringsdagarna 2016

Fredrik Reuter  
#389629 Hej,
Kul - alla är varmt välkomna!
Eftersom Sveaskog upplåtit 10 hektar till skogsforums gallringsdagar så borde vi kunna klämma in det flesta gallringskoncepten. Observera att vi valt att fokusera på gallringskoncept, inte gallringsform. Det mest troliga är alltså många celler där olika typer av maskiner låggallrar inom sitt område.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tråden om gallringsdagarna 2016

sundelius  
#389633 :-BD :-BD \M/ \M/ ^:)^ ^:)^
Jag kommer :!: :!:

Användarvisningsbild

Re: Tråden om gallringsdagarna 2016

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#389637 Det är ju på cykelavstånd, i alla fall om vädret är bra, så då får man sikta in sig på att komma.
/Niklas
Senast redigerad av Niking fre 29 apr 2016, 17:37, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Tråden om gallringsdagarna 2016

Erre  
#389646 Riktigt kul!
Räkna in mig å svärfar!

Han bangade ur på hlb's träff men denna gången ska jag skriva svärfar på hans namnlapp. :grin:

Användarvisningsbild

Re: Tråden om gallringsdagarna 2016

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#389647
Erre skrev:Riktigt kul!
Räkna in mig å svärfar!

Han bangade ur på hlb's träff men denna gången ska jag skriva svärfar på hans namnlapp. :grin:


Då är ju nicket klart om inte nån annan hinner före. :grin:

För övrigt en bra idé med gallringsdagarna. :-BD

Användarvisningsbild

Re: Tråden om gallringsdagarna 2016

Bax  
#389649 Roligt initiativ som skulle vara trevligt att besöka, men, sablar så långt bort och mitt i älgjakten [emoji30]

Användarvisningsbild

Re: Tråden om gallringsdagarna 2016

bodaedet  
#389650 Detta får man ju inte missa, kommer[emoji106][emoji106]

Avatar Fallback

Re: Tråden om gallringsdagarna 2016

tallen100  
#389654
Erre skrev:Riktigt kul!
Räkna in mig å svärfar!

Han bangade ur på hlb's träff men denna gången ska jag skriva svärfar på hans namnlapp. :grin:

:lol: Nu får @sundelius börja att planera ett frieri :wink: :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Tråden om gallringsdagarna 2016

Hammaren  
#389698
Bax skrev:Roligt initiativ som skulle vara trevligt att besöka, men, sablar så långt bort och mitt i älgjakten [emoji30]

Håller med! Hade ju kunnat varit lite mer norrut så kanske fler haft möjlighet att komma! :???:

Användarvisningsbild

Re: Sv: Tråden om gallringsdagarna 2016

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#389700
Hammaren skrev:
Bax skrev:Roligt initiativ som skulle vara trevligt att besöka, men, sablar så långt bort och mitt i älgjakten [emoji30]

Håller med! Hade ju kunnat varit lite mer norrut så kanske fler haft möjlighet att komma! :???:


Ni får väl fixa en norrländsk träff i stället....
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Sv: Tråden om gallringsdagarna 2016

Hammaren  
#389702
Niking skrev:
Hammaren skrev:
Bax skrev:Roligt initiativ som skulle vara trevligt att besöka, men, sablar så långt bort och mitt i älgjakten [emoji30]

Håller med! Hade ju kunnat varit lite mer norrut så kanske fler haft möjlighet att komma! :???:


Ni får väl fixa en norrländsk träff i stället....
/Niklas

Ja vi får väl göra det... Hitta på något eget.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).