Gallring

Presentera era gallringar

4 inlägg 3694 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Presentera era gallringar

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#379232 Jag är lite nyfiken på era gallringar så jag tänkte höra om ni vill dela med er.
Typ av objekt?
Själv kör jag blandat, förstagallring gran, 1 och 2:a gallring i lövbestånd. Ibland även underhuggning innan slutavverkning, vilket egentligen kanske inte kvalar in under gallringsbegreppet.
Utrustning?
Själv kör jag med en Valmet 705 med en Patruuna 3200 huggarkärra och från i år också med en stegmatare, Patu 40 på kärran
Årsvolymer?
Jag hugger ca 130-150 m3 travat.
Vad gör ni med virket?
Själv gör jag enbart ved, säljer ca 100 m3 stjälpt per år.
Hur planerar och prioriterar ni?
Självklart går ju skogens behov först, men då jag behöver all sorts ved kan jag ibland dela upp en grangallring på två år för att inte få för mycket gran i veden jag säljer. Som regel slutar jag hugga när jag fått ihop det jag behöver, men om det är bra förutsättningar och kvarvarande del av gallringen inte är allt för stor gör jag klart den.
Ja, det var lite om min gallringsverksamhet.



   TS
Malwa
Användarvisningsbild

Re: Presentera era gallringar

machonisti  
#379364 Gjort alla mina 1 gallringar med motorsåg. Tycker att det är rätt lätt att gallra första gallringar med motorsåg. Stammarna är inte så grymma så jag kan brossla utan att knäcka ryggen.

Andra gallringar i eftersatta bestånd är jobbiga med motorsåg. Ändå har jag gallrat dem med motorsåg. I eftersatt tycker jag att varje träd måste behandlas enskilt. För att kunna bedöma dess potential.
Tyngsta momentet är att brossla virket från körvägarna. I eftersatt andra gallring finns ofta mycket medelgrov björk. Ena bamsingar att vara tunga.

De senaste åren ligger jag på ca 100 fast. Mest björk och max 1/3 barr. Dessutom kommer det ungefär 1 skotarlass ved per 4 lass massa.

Avatar Fallback

Re: Sv: Presentera era gallringar

Bengt.Svensson  
#379411 Gallrar sällan hela bestånd på ett år utan delar ofta upp det på flera år och gallrar delar av 2-3 bestånd varje vinter
Detta för att minska risken för vindfällen i ungskog, som jag ju sköter åt barn och eventuella barnbarn. I grövre bestånd fäller jag oftast mot sticksåg och vinschar ut hela stammen.
Lägger sen toppen för sig till ved och kapar 2 st 3meters massaved och vinschar fram 6 meter till. Gallra är väldigt trevligt eftersom man ser skogen efteråt och ibland solen spela mellan trädkronorna. Ibland även någon ekorre som undrar vad som händer.

Avatar Fallback

Re: Sv: Presentera era gallringar

Bengt.Svensson  
#379412 Gallrar sällan hela bestånd på ett år utan delar ofta upp det på flera år och gallrar delar av 2-3 bestånd varje vinter
Detta för att minska risken för vindfällen i ungskog, som jag ju sköter åt barn och eventuella barnbarn. I grövre bestånd fäller jag oftast mot stickväg och vinschar ut hela stammen.
Lägger sen toppen för sig till ved och kapar 2 st 3meters massaved och vinschar fram 6 meter till. Gallra är väldigt trevligt eftersom man ser skogen efteråt och ibland solen spela mellan trädkronorna. Ibland även någon ekorre som undrar vad som händer.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).