Gallring

Mycket ved i skördarspåren

44 inlägg 19154 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Mycket ved i skördarspåren

Skogen i boden  
#318948 Var ute idag och kikade på en skärmställning av björk på min fastighet, nåt som slog mig var att det var rätt mycket 5-10 cm grovt som använts till bygge av basväg . Kanske alltid blir så är min första avverkning jag sålt så vet inte riktigt var nivån ska ligga . Förstår att man offrar lite i diken och riktigt blöta partier och det säger jag inget om men här kändes det som att det bara var enklast att göra så . Går väl fortare att lämna så istället för att kvista och skota en björktopp som egentligen inte är nå större volym , men på 8 ha blir det många såna bitar



   TS
Malwa
Avatar Fallback

Re: Mycket ved i skördarspåren

jannee  
#318954 Är dian för liten kostar upparbetningen mer än vad du får för massan, du bör bara vara tacksam för att de risar i de mjukare partierna, för att bl.a. slippa för stora markskador.
Allt UNDER 10 cm lönar sig INTE att upparbeta maskinellt - så är det bara.
Håller med dig att det kanske kan se för djävligt ut men om 5 år syns inget, eventuella körspår hade du fått dragits med kanske i all evighet.

Avatar Fallback

Re: Mycket ved i skördarspåren

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#318956 Nja, det du tänker på janee är ju kostnaden för att greppa, kapa och ta ett träd som står. Att sluta upparbeta ett redan påbörjat träd vid 10cm är en annan femma.

Var det redan upparbetade bitar som de hade använt, eller var det toppar?

Avatar Fallback

Re: Mycket ved i skördarspåren

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#318963 Björktoppar är ett elände att kvista. Det är ofta klykor som gör att biten vrakas. På egen mark så kapar jag björkklykor med motorsåg vid avlägget. På främmande mark har man inte råd med det så då gör de bäst nytta i vägen.,

Avatar Fallback

Re: Mycket ved i skördarspåren

Skogen i boden  
#318966 Risning av vägar och stammar i diken för att minimera körskador köper jag rätt av även om det försvinner volym . Men lite fundersam på varför man inte upparbetar påbörjade träd till minimum mått för massaved . Sen hur det ser ut nu kvittar , kommer se bra ut om nåt år då riset är borta och granen tar fart . Har även satt in i kontraktet att avverkningen avbryts om större körskador uppstår , vissa partier är blöta och tänker dika med grävare inte skotare :grin:

   TS
Avatar Fallback

Re: Mycket ved i skördarspåren

Skogen i boden  
#318968 Klykor vrakas ? Måste ju bli lika bra massaved av de

   TS
Avatar Fallback

Re: Mycket ved i skördarspåren

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#318984 Inom vårt mätområde (Qubera) så är det klart lönsamt att lämna dessa toppar.
Finns det mycket av massaveden som har väldigt liten toppdiameter blandat med ordinarie massaveden så slår mätaren obönhörligen ned fastmasseprocenten i lastbilstraven.
Lika så om det är mycket varierande längd på massaveden.
Samtidigt som det påpekades tidigare i tråden, att topparna med alltför klen diameter sänker medelstammen på avverkningen.
Jag tror inte skördarföraren har fuskat.
Har själv tänkt att här finns mycket ved kvarlämnat, men den här förklaringen har jag fått av skördarförare och lastbilsåkare.

Användarvisningsbild

Re: Mycket ved i skördarspåren

Fredrik Reuter  
#318985 Hej,
Spännande tråd, tack för att du drog igång den Skogen i Boden.

Jag går på Mangans spår här, såvida det inte är grov klyk så tjänar skogsägaren på att skördaren matar ut så mycket som möjligt enl mig.
Toleranserna för min-diameter har ju ökats på senare år också, så länge det är 5cm vid en minimilängd om 2,75m så ska det (iaf inom mitt område) vara leveransgillt virke.

En annan viktig punkt är också att medelstammen ökar ju mer av trädet som apteras! Det blir alltså billigare avverkning än om apteringsdatorn är inställd på att släppa vid för grov toppdiameter.

Detta går att räkna på, tyvärr har jag inga uträkningar, men vi kan kanske tillsammans räkna på det.

Att risa mycket och lägga grova toppar i körvägar där det är blött skriver jag under på, kanonbra, sett ur skogsägarens synvinkel är det då bättre att lägga oapterade toppar i vägen, då hamnar inte volymen i datorn och det bär bättre än stockar utan grenar.

Användarvisningsbild

Re: Mycket ved i skördarspåren

Fredrik Reuter  
#318987 Hej igen,
Lägger in en enkel bild som kanske bättre förklarar min åsikt om medelstam.
Apteringsdatorn registrerar antal stock (med diameter och längd) efter att ett träd kapats ned. Sedan lägger datorn ihop volymen i alla bitar och skapar en unik trädvolym. Denna + antal träd utgör sedan medelstammen som sedan avverkningspriset sätts mot.

Avatar Fallback

Re: Mycket ved i skördarspåren

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#318996
Skogen i boden skrev:Klykor vrakas ? Måste ju bli lika bra massaved av de


Massaved ska barkas och med klykor så blir det bark kvar. Därför vrakas klykbiten. "Bristfällig upparbetning" kallas det.
Bra, pedagogisk bild ifrån Fredrik. Givetvis ska man ta ut så mycket ved som det går. Men att köra klykbitar som tar stor plats i lassen på både traktor och lastbil och ändå vrakas i slutänden ska man inte göra

Avatar Fallback

Re: Mycket ved i skördarspåren

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#318997 Om man vill uppskatta diametern som det inte lönar sig längre, så är det "bara" att räkna ut den extra kostnaden för att köra en massabit till, och jämföra med massapriset minus skotningskostnaden. Några sekunders timkostnad mot några liter massaved. :) En stor del av kostnaden att avverka ett träd är om jag fattar rätt att köra ut kranen, fälla trädet och sedan dra in det?

Hur det sen är staplat i traven spelar ingen roll för lönsamheten, om den är löst staplat med låg fastprocent, eller fint staplat med något högre fastprocent. Så länge mätaren gör en korrekt bedömning, så spelar det ingen roll.

Att köra igenom ved som sedan vrakas är bara dumt. :)

Användarvisningsbild

Re: Mycket ved i skördarspåren

Fredrik Reuter  
#319000 Tack Ola,
Jag kanske är för liberal i detta men stängd klyka är tillåtet, man ska alltså i princip inte behöva dela en dubbeltopp som växt tätt ihop med varandra. Öppen klyka får vara upp till 16cm ut från stammen. Detta tycker jag är bra, för när man kör ut toppen av främst björk så kan en större gren täljas av och den är inte rolig att behöva jucka av som skördarförare.

Minsta toppdiameter inställningen i datorn på 30mm fungerade faktiskt bra när jag körde. Dessutom var detta inte manipulerat av mig utan det ställde apt-filen in själv när den kom från skogsbolaget.

Ren ved har jag också för mig inte tillför någon gödsel om det blir kvar i skogen, isåfall finns det inte heller någon fördel att han kvar detta i skogen.

Det kan vara bra att ta med ev nackdelar också. Det kan bli mer klena virkesbitar som enklare går sönder när skotaren och/eller virkesbilen hanterar virket, speciellt om medellängden drar iväg över 4,6m.

Att köra igenom ved som sedan vrakas är bara dumt


Eller inte?
Kontroversiellt kanske, men vad sägs om att skicka med 3% gratis vrak (eller om det innebär mer toppar, minskad avverkningskostnad en plusaffär) som får ligga till grund för schablon kollektivet som alltid dras av? :wink:

Användarvisningsbild

Re: Mycket ved i skördarspåren

Fredrik Reuter  
#319002 Passar bara på att tillägga här:

Kommer ni ihåg diskussionen vi hade för några år sedan?
En maskinförare som fått order från bolaget att när de avverkade på bolagets egen skog så skulle massaveden vara så "dålig" att det låg precis på mätningsvägran. Anledningen, att höja kollektivavdraget ( % ) för alla leveranser till deras eget massabruk...

Avatar Fallback

Re: Mycket ved i skördarspåren

Skogen i boden  
#319006 Intressant att läsa era förklaringar och synpunkter , ekonomiskt sett kanske det inte är många kronor det rör sig om på just min huggning . Tycker dock att det ser lite "illa" ut men det ger sig på nåt år. Dessutom råkar jag ha en ybliven pensionär till far som ska utrustas med tex en stihl 150 lättviktssåg , han har tid och vilja att rusta upp en del av det iaf . Själv lär det bli röjsåg på all ledig tid .

   TS
Avatar Fallback

Re: Mycket ved i skördarspåren

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#319045 Tillåtet eller inte med klyka men faktum är att fixar jag till björkmassan lite i vältan så halverar jag vrakavdraget från cirka 5% till 2,5%. Har skotat massaved som legat på gränsen till mätningsvägran. Fått 4,5 mfub inmätt per lass. Hur roligt är det?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).