Gallring

m3t -> m3t

61 inlägg 24439 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: m3t -> m3t

Vedproducent  
#309726
svampbob skrev:
Vedproducent skrev:Så svårt det ska vara då. Men gå in på norskved.no och läs.
Tex står det där att en staplad trave 30 cm ved innehåller 74 procent fastvolym. Din vedbjörk håller inte ens 50 procent i 3 meterslängder.
Hur i all sin dar skulle volymen då kunna bli den samma? Eller väg veden så ser du samma sak. Det är så mycket okunskap i alla vedtrådar om detta så det börjar bli löjligt. Men du får ta hem din ved så blir du varse vartefter. Men har du räknat ut att du behöver en viss årsvolym så kommer du bli rejält besviken var så säker.


Norskved var en väldigt bra och pedagogisk sida. Jag antar att dom norska siffrorna kommer från rätt rak och fin björk. Jag högg för ett par år sedan björk som hade stått undertryckt i gammal tät granskog. Den var både krokig och väldigt vriden så när jag gjorde 60 ved av den så var jag långt ifrån 65%.

Ja den sidan är bra och när du läser sidan och är observant så ser du också att volymen minskas med 10 procent när du kapar veden från 60 cm till 30 cm och då har du naturligtvis inte 65 procent som du skriver. Den siffran gäller för 30 cm ved.

Malwa
Avatar Fallback

Re: m3t -> m3t

helldisk  
#309730 Jag bara tänker lite högt nu. Jag har på gården ett "grindförråd" som en del av veden torkar i. Den rymmer helt full ca 30-32 m3 stjälpt mått. När jag staplat den veden efter min bästa förmåga har jag fått ut 20 - 21 st pallar som är byggda för att rymma 1 kubik styck.

För att fylla grindförrådet med 30 kubik stjälpt ved så går det väl åt ca 20 kubik travat från skogen? Är inte omräkningstalet från m3t till m3s 1,5?

   TS
Användarvisningsbild

Re: m3t -> m3t

Vedproducent  
#309734
helldisk skrev:Jag bara tänker lite högt nu. Jag har på gården ett "grindförråd" som en del av veden torkar i. Den rymmer helt full ca 30-32 m3 stjälpt mått. När jag staplat den veden efter min bästa förmåga har jag fått ut 20 - 21 st pallar som är byggda för att rymma 1 kubik styck.

För att fylla grindförrådet med 30 kubik stjälpt ved så går det väl åt ca 20 kubik travat från skogen? Är inte omräkningstalet från m3t till m3s 1,5?

Nej med normal björk som håller 50 procents fastvolym så blir det ju identisk volym. Som du kan läsa på norskved.no så håller ju en stjälpt hög 30 cm också 50 procent i fastvolym.
Då kan det inte bli annat än exakt samma volym.

Användarvisningsbild

Re: m3t -> m3t

Vedproducent  
#309735
helldisk skrev:Jag bara tänker lite högt nu. Jag har på gården ett "grindförråd" som en del av veden torkar i. Den rymmer helt full ca 30-32 m3 stjälpt mått. När jag staplat den veden efter min bästa förmåga har jag fått ut 20 - 21 st pallar som är byggda för att rymma 1 kubik styck.

För att fylla grindförrådet med 30 kubik stjälpt ved så går det väl åt ca 20 kubik travat från skogen? Är inte omräkningstalet från m3t till m3s 1,5?

Nej med normal björk som håller 50 procents fastvolym så blir det ju identisk volym. Som du kan läsa på norskved.no så håller ju en stjälpt hög 30 cm också 50 procent i fastvolym.
Då kan det inte bli annat än exakt samma volym.

Avatar Fallback

Re: m3t -> m3t

helldisk  
#309738
Vedproducent skrev:
helldisk skrev:Jag bara tänker lite högt nu. Jag har på gården ett "grindförråd" som en del av veden torkar i. Den rymmer helt full ca 30-32 m3 stjälpt mått. När jag staplat den veden efter min bästa förmåga har jag fått ut 20 - 21 st pallar som är byggda för att rymma 1 kubik styck.

För att fylla grindförrådet med 30 kubik stjälpt ved så går det väl åt ca 20 kubik travat från skogen? Är inte omräkningstalet från m3t till m3s 1,5?


Nej med normal björk som håller 50 procents fastvolym så blir det ju identisk volym. Som du kan läsa på norskved.no så håller ju en stjälpt hög 30 cm också 50 procent i fastvolym.
Då kan det inte bli annat än exakt samma volym.


Ursäkta mitt dumma huvud men jag hänger med på det du skrev här... :oops:

   TS
Avatar Fallback

Re: m3t -> m3t

jannee  
#309747 Min svåger lånar min vagn och traktor, vagnen rymmer 10m3 jäms med lämmarna, han lastar vagnen full =10m3s, kör 3 lass och när han staplat in detta i sitt vedförråd tar det ca 19m3 i plats.
Alltså 30m3s väl staplat blir ungefär 19 m3. Vedens längd är 40 cm

Avatar Fallback

Re: m3t -> m3t

dwurg  
#309752 Pallarna med säck på som ska rymma 1 m3, Är det i m3s också ?

Avatar Fallback

Re: m3t -> m3t

helldisk  
#309969 Nu har jag grubblat och funderat, knappt sovit på nätterna... :shock:

Jag har iallafall kommit fram till att det är ju precis som Vedproducenten skrivit tidigare om att mina 20m3 på lastbilen blir ca 13m3 i vedboden. Hur skulle det kunna bli något annat undrar man ju nu när man fattat galoppen. :smile: Att folk inte fattar det :roll: :lol:

Så tack Vedproducenten för att du fick mig på rätt spår så jag slapp bli besviken! Ska aldrig mer tvivla på dig :lol:

   TS
Avatar Fallback

Re: m3t -> m3t

isteskog  
#309970 God nattsömn i fortsättningen då! :wink:

Användarvisningsbild

Re: m3t -> m3t

Erre  
#309972
helldisk skrev:Nu har jag grubblat och funderat, knappt sovit på nätterna... :shock:

Jag har iallafall kommit fram till att det är ju precis som Vedproducenten skrivit tidigare om att mina 20m3 på lastbilen blir ca 13m3 i vedboden. Hur skulle det kunna bli något annat undrar man ju nu när man fattat galoppen. :smile: Att folk inte fattar det :roll: :lol:

Så tack Vedproducenten för att du fick mig på rätt spår så jag slapp bli besviken! Ska aldrig mer tvivla på dig :lol:


Får instämma :smile:

Användarvisningsbild

Re: m3t -> m3t

Vedproducent  
#309977
helldisk skrev:Nu har jag grubblat och funderat, knappt sovit på nätterna... :shock:

Jag har iallafall kommit fram till att det är ju precis som Vedproducenten skrivit tidigare om att mina 20m3 på lastbilen blir ca 13m3 i vedboden. Hur skulle det kunna bli något annat undrar man ju nu när man fattat galoppen. :smile: Att folk inte fattar det :roll: :lol:

Så tack Vedproducenten för att du fick mig på rätt spår så jag slapp bli besviken! Ska aldrig mer tvivla på dig :lol:

Hehe vad roligt att du har fått koll på läget och får lite nattro nu då :wink:
Sen blir det väl många andra som klyver ved som får dålig sömn i stället när dom vet vad råvaran kostar i-) i-)

Avatar Fallback

Re: m3t -> m3t

axwell  
#310021
helldisk skrev:Nu har jag grubblat och funderat, knappt sovit på nätterna... :shock:

Jag har iallafall kommit fram till att det är ju precis som Vedproducenten skrivit tidigare om att mina 20m3 på lastbilen blir ca 13m3 i vedboden. Hur skulle det kunna bli något annat undrar man ju nu när man fattat galoppen. :smile: Att folk inte fattar det :roll: :lol:

Så tack Vedproducenten för att du fick mig på rätt spår så jag slapp bli besviken! Ska aldrig mer tvivla på dig :lol:



http://www.norskved.no/default.aspx?pageId=3

Varför duger inte de oberoende undersökningarna gjorda i Sverige?

Klart som korvspad att en vedsäljare refererar till de norska branschkollegornas egen intresseförening.

Det gäller att med alla medel indoktrinera kunden om att stjälpt mått kaminved skulle ge köparen 50 % mot fast mått.

De flesta svenska undersökningar ligger på 38-45 % för stjälpt mått.

http://www.ndcbygg.se/vedmatt.html

Användarvisningsbild

Re: m3t -> m3t

halvproffs  
#310036
dwurg skrev:Pallarna med säck på som ska rymma 1 m3, Är det i m3s också ?


Javisst är det så. Ett stjälpt mått är alltid ett stjälpt mått oavsett hur tokigt vedträden än ramlar ner. Förr när jag tillverkade och sålde ved så vid 1m3s säckfyllning var jag alltid med och korrigerade veden så det vart mindre luft. Vid distribution med vagn så levererade jag alltid med rågad vagn för att slippa eventuellt gnäll. En gång hjälpte inte ens det för beställaren ringde och klagade att när dom staplat veden var det inte lika mycket som på vagnen :geek: Så jag körde dit lite till så dom fick mer än dom betalat för :surp: Tror ändå inte dom var nöjd för dom köpte aldrig mer av mig :grin:

Nuförtiden har jag inte tid att hålla på med vedförsäljning men kanske när man blir pensionär om kroppen o knoppen funkar.

Användarvisningsbild

Re: m3t -> m3t

Vedproducent  
#310059
axwell skrev:
helldisk skrev:Nu har jag grubblat och funderat, knappt sovit på nätterna... :shock:

Jag har iallafall kommit fram till att det är ju precis som Vedproducenten skrivit tidigare om att mina 20m3 på lastbilen blir ca 13m3 i vedboden. Hur skulle det kunna bli något annat undrar man ju nu när man fattat galoppen. :smile: Att folk inte fattar det :roll: :lol:

Så tack Vedproducenten för att du fick mig på rätt spår så jag slapp bli besviken! Ska aldrig mer tvivla på dig :lol:



http://www.norskved.no/default.aspx?pageId=3

Varför duger inte de oberoende undersökningarna gjorda i Sverige?

Klart som korvspad att en vedsäljare refererar till de norska branschkollegornas egen intresseförening.

Det gäller att med alla medel indoktrinera kunden om att stjälpt mått kaminved skulle ge köparen 50 % mot fast mått.

De flesta svenska undersökningar ligger på 38-45 % för stjälpt mått.

http://www.ndcbygg.se/vedmatt.html


Nu frågar inte kunderna efter vad det fasta måttet är i en stjälpt hög (har aldrig fått frågan). Får man frågor om det så är det konstigt nog mot travat mått. Så det är enbart för oss som producerar ved som det kan vara av intresse att känna till så man vet sina produktionskostnader. Men som jag skrev tidigare finns det säkert dom som sover bättre om dom inte vet.

Norskved däremot vill vara tydliga med vad veden innehåller. Inte bara volym utan mått på vedkubbarna, vedens utseende, tolerans mot röta, mögel mm. Förpackningarna ska märkas med vikt, innehåll i kWh mm. Det ställer krav på oss vedsäljare men det gör det också mycket lättare för oss som sköter oss att sälja. För egen del tycker jag absolut att det gynnar bägge parter och ett steg att utveckla vedbranchen.

Du verkar vara mest nöjd med att veta att det är 1 m3 stjälpt du köper/säljer utan att veta vad det är. Det är helt ok för mig men dom kunderna som vill veta vad dom köper ska verkligen få veta det också.

Då räcker det inte att använda omräkningstal för sågspån, flis som du brukar hänvisa till för dom är till för just sågspån,flis.
Vill man ha omräkningstal för 30 cm ved så använder man korrekta omräkningstal för 30 cm ved.

Avatar Fallback

Re: m3t -> m3t

axwell  
#310115
Vedproducent skrev:Då räcker det inte att använda omräkningstal för sågspån, flis som du brukar hänvisa till för dom är till för just sågspån,flis.
Vill man ha omräkningstal för 30 cm ved så använder man korrekta omräkningstal för 30 cm ved.

http://www.stodeenergi.se/products/omrakningstal.htm

För spån och flis blir det ännu sämre: 0.37 som bäst :mrgreen:

http://skogssverige.se/omvandlare

http://www.novator.se/bioenergy/facts/fakta-1.html

http://www.skogsstyrelsen.se/Aga-och-br ... -enheter-/

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).