Arbetsmetod gallringsrulle

36 inlägg 18470 visningar 11 följer aktivt Svara, dela mm...   

Re: Arbetsmetod gallringsrulle

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#588619 Fanns visst någon som köpt någon rulle som var båttillbehör på Biltema och byggt av. Den var säkert lättare än mangeln. Om nu rullen är viktig och inte bara höjden.

Malwa Gallring

Sture Andersson  
#588624 Jag har köpt en gallringsrulle ,men tyckte den verka väldigt tung ,förut har jag haft en bock som vägde 7 kg lätt att bära med sig .Har inte testa gallringsrullen än ,men har börjat fundera på att modifierar den ,sätta på hjul i ena ändan och sen ett handtag så man kan dra den efter sig .Man måste ju kunna få med sig den med en hand så man slipper släppa motorsågen .

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#590229 Nu har jag fått tag i en gallringsrulle. Låg och skräpade på gården. Lätt och smidig att flytta. Gratis.

Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
#590241 Smart! :-bd

valmet8604  
#622418 syns inte så bra men har testat att använda gallringsslingan. Använde 2 st stroppar och sedan en lång massavedsbit emellan, funkade bra fick upp höjden bra dock så hade jag för glest mellan granarna så det blev mycket flyttande av massavedsbiten :d

Användarvisningsbild

Fixaren1  
#632065 Jag använder alltid gallringsrulle för allt under 10cm. Det tar lite tid att bära runt och flytta men det har man igen eftersom orken inte tryter på slutet av dagen. Lite tillvänjning i arbetsupplägg är det. Första dagen hatar man den men när dagen är slut kan man konstatera att man: fått mer gjort, inte har sågat i sten och är mindre trött. (frun kanske är sugen.... bara det)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).