Gallring

Gallring, Manuellhuggningar

2883 inlägg 796024 visningar 170 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

sundelius  
#419006 Nu börjar det likna något :smile:
Det är ju inte den mest produktiva skogen men jag kan inte komma ifrån att jag gillar ett gallrat tallbestånd
1479474312_20161118_092012.jpg
[/quote]

Då finns det ju stora förutsättningar att det får förbli så. Lycka till ![/quote][/quote]
Gallringen är ju i senaste laget så snöbrottsrisken finns ju
Tack ska du ha

Malwa
Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

sundelius  
#419008
Seb macahan skrev:Instämmer att det ser fint ut. Jag kan inte sluta fundera på ditt upplägg med o snickra på sommaren o jobba i skogen på vintern. Måste vara härligt, det bästa av två världar. Här nere är det 10grader varmt nu. Denna helg blir till o göra kroppkakor i stället o kanske ut med båten o fiska med grabbarna. Fina bilder Sundelius, man blir sugen på tall.

Erkänner att jag fått till en bra kombo och att jag är priviligerad :oops:
Jag säger ju det Seb, du skulle varit närmare så kunde vi kört ett samarbete

Avatar Fallback

Re: Gallring, Manuellhuggningar

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#419138 Gallrade ganska försiktigt i vintras tvärs emot sk experter. Meningen var bla att undvika snöfritt. Trots det så var det tillräckligt med 2 dm blötsnö för att åstadkomma detta.
DSC_0040.JPG

DSC_0039.JPG

DSC_0038.JPG

Avatar Fallback

Re: Gallring, Manuellhuggningar

Niklas persson  
#419148 Bjuder på lite björkgallring! Trevligt jobb!

Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#419156
Niklas persson skrev:Bjuder på lite björkgallring! Trevligt jobb!


Det ser ju fint ut. :-BD

Fingallring med andra ord. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#419164
lfq skrev:Gallrade ganska försiktigt i vintras tvärs emot sk experter. Meningen var bla att undvika snöfritt. Trots det så var det tillräckligt med 2 dm blötsnö för att åstadkomma detta.
DSC_0040.JPG

DSC_0039.JPG

DSC_0038.JPG


Trist! Det ser mest ut att vara de klena stammarna som har gett upp. Är det så?
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Gallring, Manuellhuggningar

saekb  
#419176 :???: Ifq Tror du inte det finns tillräckligt med stammar ändå? Svårt med klena stammar intill grövre. Bör stå minst 3 m från närmsta träd tror jag? Snö från grövre rasar ner på de klenare. Jag har något liknande här utanför Nybro. Sörj inte. Jag ska ut på dans nu så blir det lite roligare.

Avatar Fallback

Re: Gallring, Manuellhuggningar

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#419196 @Niking och @saekb
Jo det är mest de klenare stammarna som dragits ned, men jag tror inte att de har påverkats av snö från träd bredvid. Tidigare i höst hade jag förröjt i ett intilliggande skifte och där klarade det sig.
När jag gallrar där så passar jag på att ta ut lite mer av de klenare stammarna.

Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#420383 Fingallringen i björkbeståndet klar. Blir nog bra det här. Blev mycket mer ved än jag trodde före [SMILING FACE WITH SMILING EYES]
20161126_112213.jpg
20161126_112205.jpg

Avatar Fallback

Re: Gallring, Manuellhuggningar

isteskog  
#420384 Och fin ved också. Smäcker björk= smörgallring ... :smile:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

ananders  
#420386
Uvskogen skrev:Fingallringen i björkbeståndet klar. Blir nog bra det här. Blev mycket mer ved än jag trodde före [SMILING FACE WITH SMILING EYES]
20161126_112213.jpg
20161126_112205.jpg


Ser riktigt trevligt ut.

Avatar Fallback

Re: Gallring, Manuellhuggningar

Axl  
#420391 Vad blir det för klass på den här stocken? Finns risk för vrak?

Avatar Fallback

Re: Gallring, Manuellhuggningar

isteskog  
#420395 Klass 5 . Risk för vrak, annars blir det diameternedsättning, iaf enligt VMF Qbera . Ska tillägga att jag har apteringsinstruktion som är ett par år gammal .... :wink:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

svampbob  
#420397 När jag var mellanskogselmia i höst så hade dom något liknande där. Dem var så ful så jag hade skämts om jag hade lagt den tallstocken i massan men Qbera hävdade att det var timmer av lägsta klassen.
Så stocken ovan riskerar inte att vrakas.

Avatar Fallback

Re: Gallring, Manuellhuggningar

Axl  
#420400 Hamnar den i sämsta klassen får det nog bli hemtimmer. Resten av stocken var fin.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).