Gallring

Gallring, Manuellhuggningar

2899 inlägg 801436 visningar 172 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

sundelius  
#418259
jannee skrev:BM 6A är oftast lämpligt vintertid - varmare stift, kör du hårt, t.ex står bara och kubbar ved bör du köra på ett kallare stift, 7 A.
För övrigt är det inte någon större skillnad mellan 6A eller 7A, NGKs värmetalen överlappar.
Ex stiftet 7A var kanske något sotigt = var för kallt

Tack för det jannee, då får jag leta vidare efter felet :???:

Malwa
Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

sundelius  
#418459 Nu är snön borta såg huggningen går som en dans. Dock får jag sluta att skota ut för det är för blött på basvägen. Aldrig är man riktigt nöjd :roll:
Nu @isteskog ska jag försöka visa hur det är och hur det blir där jag gallrar just nu
Alla bilder från samma plats, alla bergknallar går söder till norr
1479226801_20161115_135819.jpg
1479226792_20161115_135824.jpg
1479226776_20161115_135834.jpg

Avatar Fallback

Re: Gallring, Manuellhuggningar

isteskog  
#418463 Går berget i dagen på vissa ställen? Har inte några liknande skogar. Här är det mer berg eller blött mellan dom. Det blir fint hur som helst Sundelius! Jag får nog göra en roadtrip till sommaren och åka ner och kolla på hos er Forummedlemmar söderut ...... Räcker en vecka tro? :wink:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

sundelius  
#418467
isteskog skrev:Går berget i dagen på vissa ställen? Har inte några liknande skogar. Här är det mer berg eller blött mellan dom. Det blir fint hur som helst Sundelius! Jag får nog göra en roadtrip till sommaren och åka ner och kolla på hos er Forummedlemmar söderut ...... Räcker en vecka tro? :wink:

Ja berget går i dagen på rätt många ställen.
Till Dalsland är du välkommen i alla fall :smile:

Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

Erre  
#418479 Du måste fortsätta ännu längre söderut efter att ha varit hos sundelius @isteskog.
För du å familj är välkomna hit med.

Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

sundelius  
#418912 Nu börjar det likna något :smile:
Det är ju inte den mest produktiva skogen men jag kan inte komma ifrån att jag gillar ett gallrat tallbestånd
1479474312_20161118_092012.jpg

Avatar Fallback

Re: Gallring, Manuellhuggningar

alias  
#418914
sundelius skrev:Nu börjar det likna något :smile:
Det är ju inte den mest produktiva skogen men jag kan inte komma ifrån att jag gillar ett gallrat tallbestånd
1479474312_20161118_092012.jpg


Kan hålla med dig. Även ett tallbestånd som sett rätt krokigt och tråkigt ut i ungdomen kan se rätt skapligt ut när det gallrats 2-3 gånger, så att de lojaste stammarna fått stryka på foten.

Jag gillar både röjda och gallrade bestånd, då man helt plötsligt får en helt annan sikt in i bestånden jämfört med tidigare. Gillar känslan av att ha överblick på vad som händer i skogen!

Sen ser det ju dessutom betydligt prydligare och mer städat ut än innan (konstigt egentligen, men jag känner större behov av att ha ordning utomhus än inomhus :grin: )

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Gallring, Manuellhuggningar

isteskog  
#418918 En välröjd och gallrad tallskog har ett vackert utseende om man jämför med granen. Sen när granen släppt kvisten nertill inför avverkningen är den också tjusig "pelarsal" :smile:
Snyggt jobbat Sundelius!
Skulle ha varit iväg själv, men spöregn på morronen stjälpte den ivern. Blir en dag i möra också ... :wink:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

JensSkoog  
#418923
sundelius skrev:Nu börjar det likna något :smile:
Det är ju inte den mest produktiva skogen men jag kan inte komma ifrån att jag gillar ett gallrat tallbestånd

Vi är nog många som gillar det vi ser här!
Gott jobbat, "sundelius" :-BD

Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

sundelius  
#418962
isteskog skrev:En välröjd och gallrad tallskog har ett vackert utseende om man jämför med granen. Sen när granen släppt kvisten nertill inför avverkningen är den också tjusig "pelarsal" :smile:
Snyggt jobbat Sundelius!
Skulle ha varit iväg själv, men spöregn på morronen stjälpte den ivern. Blir en dag i möra också ... :wink:

Det är ju det och i skogen är det aldrig bråttom :smile:

Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

Älgfoderodlare  
#418977
sundelius skrev:Nu börjar det likna något :smile:
Det är ju inte den mest produktiva skogen men jag kan inte komma ifrån att jag gillar ett gallrat tallbestånd
1479474312_20161118_092012.jpg


Av ljuset att döma, fotograferar du mot sydväst på bilden eller, . . ? Hur har det varit med vindfällen o snöproblem nu innan gallringen ?

Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

sundelius  
#418983
Älgfoderodlare skrev:
sundelius skrev:Nu börjar det likna något :smile:
Det är ju inte den mest produktiva skogen men jag kan inte komma ifrån att jag gillar ett gallrat tallbestånd
1479474312_20161118_092012.jpg


Av ljuset att döma, fotograferar du mot sydväst på bilden eller, . . ? Hur har det varit med vindfällen o snöproblem nu innan gallringen ?

Nej jag tar fotot i stort sett rakt nordlig riktning, kanske lite åt nordväst
Problemen med vindfällen och snöbrott har varit obefintliga

Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

Seb macahan  
#418998 Instämmer att det ser fint ut. Jag kan inte sluta fundera på ditt upplägg med o snickra på sommaren o jobba i skogen på vintern. Måste vara härligt, det bästa av två världar. Här nere är det 10grader varmt nu. Denna helg blir till o göra kroppkakor i stället o kanske ut med båten o fiska med grabbarna. Fina bilder Sundelius, man blir sugen på tall.

Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

Älgfoderodlare  
#419000
sundelius skrev:
Älgfoderodlare skrev:
sundelius skrev:Nu börjar det likna något :smile:
Det är ju inte den mest produktiva skogen men jag kan inte komma ifrån att jag gillar ett gallrat tallbestånd
1479474312_20161118_092012.jpg


Av ljuset att döma, fotograferar du mot sydväst på bilden eller, . . ? Hur har det varit med vindfällen o snöproblem nu innan gallringen ?

Nej jag tar fotot i stort sett rakt nordlig riktning, kanske lite åt nordväst
Problemen med vindfällen och snöbrott har varit obefintliga


Då finns det ju stora förutsättningar att det får förbli så. Lycka till !

Avatar Fallback

Re: Gallring, Manuellhuggningar

jannee  
#419001 Får verkligen hoppas att ZEB är lika förtjust och nöjd med sina tallplanteringar om låt oss säga 10 år :grin:

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).