Gallring

Gallring, Manuellhuggningar

2883 inlägg 796238 visningar 170 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Gallring, Manuellhuggningar

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#417255
saekb skrev:Är också nybliven men stressad pensionär. Ligger efter med det mesta. Men som jaktlaget sa: "Nu har du ju all tid i världen"??? Nu har snön kommit men med upplega (nytt ord för mig). Har 15 ha övergammal granskog. Man kan väl inte riva ner allt samtidigt? Mycket trevligt att vara inne på Skogsforum.
Skogsägare med 65 ha.
Min brist är väl att se när det är dags att använda röjsågen och utnyttja gallringsskördare.

Tveka inte att ta hjälp med rådgivning av någon erfaren person. Södra?
Svårt att bedöma vad som är bäst för skogen, man blir gärna hemmablind :smile:

Malwa
Avatar Fallback

Re: Gallring, Manuellhuggningar

Umea  
#417323 Är också nybliven men stressad pensionär. Ligger efter med det mesta. Men som jaktlaget sa: "Nu har du ju all tid i världen"??? Nu har snön kommit men med upplega (nytt ord för mig). Har 15 ha övergammal granskog. Man kan väl inte riva ner allt samtidigt? Mycket trevligt att vara inne på Skogsforum.
Skogsägare med 65 ha.
Min brist är väl att se när det är dags att använda röjsågen och utnyttja gallringsskördare.
Skrev saekb


Håller helt med dig saekb att det är väldigt trevligt på skogsforum.

Här finns så oerhört mycket kunskap.

Stress är inte bra vare sig för kroppen eller själen.

Det är som någon skogsforum medlem tidigare skrivit :

Det är aldrig bråttom i skogen !!

Hoppas du kan koppla av, njuta och glädjas åt din skog och pensionärslivet.

Ha det så Bra och va rädd om Dig !

Vänliga Hälsningar från Umeå

Avatar Fallback

Re: Gallring, Manuellhuggningar

saekb  
#417328 Tack för omtanken! Jag har alltid trivts i skogen. Man ser så mycket fint och spännande.

Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

sundelius  
#417499 Lägesrapport från gallringsskogen:
Jag stånkar vidare i snöyran, ska bli gott med lite blidväder så att det rasar av träden och att det sjunker ihop lite på backen. Det blir liksom amerikansk höjd på stubbarna just nu :roll:
1478793691_20161110_132446.jpg

Igår hände något som aldrig hänt förut, trojänare la bara av mitt i en tank. 346an alltså. Gjorde rent filtret och kollade stiftet, nada resultat . Tog in sågen i pannrummet om det blivit is någonstans men inte ett tändande :sad:
Så nu har jag dammat av reservsågen, en 242xpg med rätt många år på nacken.

Sen var vi ju på gallringsdagarna och då lämnade Jens sin lillsthil hos mig för test.
Har provat nu i två dagar:
Först det negativa, visst kan man sakna lite kraft ibland. Tycker att oljelocket är dumt placerat, som gjort för att dra in smuts när man fyller på. Saknar handtagsvärme såna här dagar och spänning av kedjan känns sådär.
Med det sagt så är jag nog ändå såld, den imponerar trots sin storlek. Det känns ju inte att man bär på en såg, den är ju SÅ lätt. Har kommit på mig själv att jag tar Stihlen när bägge sågarna står startklara :shock:
Det börjar bli dyrt att vara vän med tomten.
Först KM 130 sen häcksaxtillsatsen till den. Nästa grej var strandklingor och nu kanske en Stihl. Detta enda jag inte kan beskylla Jens för av mina inköp på sistone är Malwan :lol:
Det sista är skrivet med mycket kärlek :YMHUG:

Avatar Fallback

Re: Gallring, Manuellhuggningar

tallen100  
#417500 Jag som trodde tomten gav saker :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Gallring, Manuellhuggningar

isteskog  
#417502 Är det ett blandbestånd du gallrar, Sundelius? :smile:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

sundelius  
#417504
isteskog skrev:Är det ett blandbestånd du gallrar, Sundelius? :smile:

Det är ett tallbestånd men i surdrågerna mellan bergen blir det blandbestånd. Ska ta bild när jag kommer upp på bergsknallarna igen

Avatar Fallback

Re: Gallring, Manuellhuggningar

saekb  
#417508 Pröva med startgas.

Avatar Fallback

Re: Gallring, Manuellhuggningar

axwell  
#417540
saekb skrev:Pröva med startgas.


Om inget annat hjälper som sista åtgärd. :???:

Försök först med en skvätt bensin i luftfiltret och om inte lyckas; några droppar bensin ner genom tändstiftshålet.
Att du har gnista är väl redan kollat.

Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

JensSkoog  
#417576
sundelius skrev:Sen var vi ju på gallringsdagarna och då lämnade Jens sin lillsthil hos mig för test.
Har provat nu i två dagar:
Först det negativa, visst kan man sakna lite kraft ibland. Tycker att oljelocket är dumt placerat, som gjort för att dra in smuts när man fyller på. Saknar handtagsvärme såna här dagar och spänning av kedjan känns sådär.
Med det sagt så är jag nog ändå såld, den imponerar trots sin storlek. Det känns ju inte att man bär på en såg, den är ju SÅ lätt. Har kommit på mig själv att jag tar Stihlen när bägge sågarna står startklara :shock:
Det börjar bli dyrt att vara vän med tomten.
Först KM 130 sen häcksaxtillsatsen till den. Nästa grej var strandklingor och nu kanske en Stihl. Detta enda jag inte kan beskylla Jens för av mina inköp på sistone är Malwan :lol:
Det sista är skrivet med mycket kärlek :YMHUG:

Den Stihlen beholler du så länge den går och du har trevligt med den @sundelius :wink:
Kan ju vara bra om du har armar kvar till att krama
fruntimmeret efter vinteren ochså :mrgreen:

Jag behöver den inte eftersom jag kör komboen MS193 och MS261 i det jag
jobbar med och ska jobba med i tiden som kommer, så får vi
hellre ta en prat när vi åker på Elmia :lol:

Holler med i att oljlocket är dumt. Bäst om man har en trasa och drar över
innan man fyller. Handtagsvärme känner jag allt mera behov för när åldern
drar på, så det saknar jag på alla mina sågar :cry:
Kedjespänning är något man får kolla oftare på småsågar än på dom
stora, enligt vad jag har erfart. Tråkigt, men så är det bara. :???:

Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

sundelius  
#417593 Jag ska allt kolla om min Åf har kvar kampanjpriset på 201:an, jag tänker inte köra slut på din favorit.
Kanske kampanjpriset beror på att det är nya grejer på g, tex handtagsvärme

Ser fram mot att ta en tur med dig Jens, något vi borde göra åtminstone varannan helg :grin:

Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

halvproffs  
#417601 Tog ner 10 träd i en 2-a gallring igår men tröttnade när det varje gång kom en snödusch när trädet föll. Så idag blir det koll och smörning av traktor och kran istället. Lika viktigt det och det blir ju tö om några dagar så då blir ju träden snörena. Hoppas på kallväder efter det så utkörsvägen fryser till ordentligt. Har kört ut ca 60 fub och det har blivit lite geggigt på flera ställen.

Har även lagt in slutavverkningstillstånd på riktigt gammal tallskog. Är nästan så man blir orolig när man läser om alla avverkningsförbud.
Har dock bra hjälp av Mellanskog.

Avatar Fallback

Re: Gallring, Manuellhuggningar

saekb  
#417610 Är nog en bra idé att hålla sig borta från skogen när snön rasar ner i nacken. Min motorsåg HQ346 misstände och stannade också igår, troligen pga snöduschar över motorsågen. Bytte bränslefilter, tändstift men det hjälpte inte. Däremot startade den och gick efter behandling med lite startgas.

Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

sundelius  
#418213
axwell skrev:
saekb skrev:Pröva med startgas.


Om inget annat hjälper som sista åtgärd. :???:

Försök först med en skvätt bensin i luftfiltret och om inte lyckas; några droppar bensin ner genom tändstiftshålet.
Att du har gnista är väl redan kollat.

Svaret är nej :oops: pga sågen var inne hos åf för byte av handtagsbågen som "någon" :roll: lagt ett träd på och då bad jag åf att byta till ett nytt tändstift när ändå sågen var inne. Tog då för givet att inte var där felet satt.
Efter lite funderade tänkte jag om, en såg som aldrig krånglat under tre,fyra säsonger krånglar helt plötsligt efter den varit hos åf. Kollade då tändstiftet och ser då att det tändstift han satt i heter BM6A medans bruksanvisningen säger att det ska sitta ett BPMR 7A, är det ok eller har han satt i ett stift som inte är anpassat för denna såg :?:

Avatar Fallback

Re: Gallring, Manuellhuggningar

jannee  
#418245 BM 6A är oftast lämpligt vintertid - varmare stift, kör du hårt, t.ex står bara och kubbar ved bör du köra på ett kallare stift, 7 A.
För övrigt är det inte någon större skillnad mellan 6A eller 7A, NGKs värmetalen överlappar.
Ex stiftet 7A var kanske något sotigt = var för kallt

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).