Gallring, Manuellhuggningar

jannee skrev:Har själv minst ett 50 tal granar i en 20 årig plantering som ser likadana ut, misstänker också kronhjort.
Då säger vi att de är kronhjort tills någon annan säger något annat. Hitta nåra färska spår i leran som är mindre än älg men rätt mycke större än rådjur.
isteskog skrev:Går det bra att köra med dubbelvagn, Värmskog?
Ibland kan vi också få dessa skador på granen häruppe, men då är det älg!
För alstorns del är det inga problem, Märks nästan inte att man drar en extra vagn lastad efter. Som det är nu så ställer jag av kärran i skogen och lastar över från alstorn pga att jag inte når med knippena över grinden på kärran, Ett tag tänkte jag ta bort grinden men det skulle nog ändå bli väl klumpigt att slingra runt i gallringen med kärran efter samt så har den ju bara ca halva markfrigången mot alstorn
Blev lite fel ordning

Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
Visste ej att Valmet hade en 205-serie, trodde 305:an var minst. Hur tycker du 205:an är att köra med?

Den är otroligt smidig och bränslesnål.

Så länge jag bara kör ut efter motorsågen är det kanon då blir det ju bara ett lass om dagen.
Jag skulle dock vilja ha en traktor med vändbar stol alternativt Malva

Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
isteskog skrev:. Ska ju dit och gallra igen om några år, då får man ta lite hårdare bland björkarna
Det är precis det här som är så härligt när man kan/får jobba med sin egen skog och inte lejer bort allt. Man behöver inte ha så bråttom. Man kan alltid komma tillbaka igen. Precis så tänker jag när jag håller på med min gallring också. Det hinns med.