Gallring

Gallring, Manuellhuggningar

2899 inlägg 801134 visningar 172 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

LillFeke  
#705339 Det är inte utan att man avundas er som får välja själv vilka träd som ska bort. Här blir det bara vindfällen och toppbrott som hinns med i år. Och knappast hinner man väl med allt det heller 😥 . Den myckna snön kombinerat med att jag tog på mig snöröjning i vinter har dessutom gjort det omöjligt för mig att komma ut förrän nu. Blir nog en stressig vår! 🤭

Malwa
Avatar Fallback

Re: Gallring, Manuellhuggningar

alias  
#705354 Har nu gallrat och röjningsgallrat ca 2 ha nu i vinter.

Får se vad det blir i volym när det är inmätt, men har anmält 30 m3fub björkmassaved och 15 m3fub barrmassaved.

Förstagallrat 20-25 årigt björkbestånd på gissningsvis G28-mark (77 m3sk/ha enl. Skogliga grunddata i dec 2019). Har plockat ut ca 20 m3fub klent virke på 0,9-1 ha.

1615928631_20210314_130829.jpg


Funderar på vad man ska räkna med att det motsvarar i m3sk?

Med ca 6,5-10 m gagnvirke och ofta ca 4 m topp så tror jag att jag fått ut klart mindre än ca 0,83 m3fub/m3sk.

Om man kan lita på Skogliga grunddatas laserskanning och lägger på en säsongs tillväxt så borde virkesförrådet före gallring ha varit ca 80-85 m3sk/ha och uttaget ca 30 m3sk/ha.

Ska mäta lite höjder och grundyta vid tillfälle (kontrollmätte stamantal och låg på ca 1400 stammar/ha kvar efter gallring i ett relativt tätt parti), men om siffrorna ovan inte är helt felaktiga så borde virkesförrådet efter gallringen ligga på 50-60 m3sk/ha.

I så fall kanske det här inlägget egentligen borde ha skrivits i tråden om den svenska gallringskatastrofen... 🤔

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Gallring, Manuellhuggningar

Ratelle  
#705359 Uvskogen o Torbjörn pratade bakning, jag brukar barka några dagar på våren lite stolpar till hästsänsel men mest blir det stötar och slanor till gädesgårdsvirke, är dom barkade så är dom mycket lättsålda. Att släppa igenom en stör på 3 meter tar inte många sekunder, men virket bör vara manuellhugget.

Avatar Fallback

Re: Gallring, Manuellhuggningar

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#706120
Ratelle skrev:Uvskogen o Torbjörn pratade bakning, jag brukar barka några dagar på våren lite stolpar till hästsänsel men mest blir det stötar och slanor till gädesgårdsvirke, är dom barkade så är dom mycket lättsålda. Att släppa igenom en stör på 3 meter tar inte många sekunder, men virket bör vara manuellhugget.

Maskinbarkat ?

Avatar Fallback

Re: Gallring, Manuellhuggningar

henkperz  
#708314 Hej på er! Idag skotade jag ut det sista barrlasset för denna säsong.

Blev mindre gallrat än planerat i vinter pga mycket snö..

T28 35 år


Med vänlig hälsning, Henke

Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

Camaro1969  
#709805
Camaro1969 skrev:Planerar höstens/vinterns gallring


före och "efter" bilder

har huggit lite i vinter, inte allt som tänkt... man hinner inte så mkt.
har kört med atv bara och handlastat..

tog en tur med drönaren idag igen

osäker om bilderna från innan kommer med, annars ligger de i inlägg nr #655476

EDIT:
jag lade upp fjolårets bilder även i detta inlägg,
sommarbilderna fjolåret, de 2 med snö från idag
ser själv nu att det knappt syns att man varit där :D

Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#713179 Var inne o tittade där jag gallrade för tre år sedan. 😍Hemskt vad tiden går.
1621183375_20210516_153934.jpg
1621183376_20210516_153551.jpg

Vedmaskin - Gallring, Manuellhuggningar
1621183375_20210516_154150.jpg

Vedmaskin - Gallring, Manuellhuggningar
Börjar grovna till lite. 😀

Avatar Fallback

Re: Gallring, Manuellhuggningar

alias  
#713191
Vedmaskin skrev:Var inne o tittade där jag gallrade för tre år sedan. 😍Hemskt vad tiden går.
1621183375_20210516_153934.jpg
1621183376_20210516_153551.jpg

Vedmaskin - Gallring, Manuellhuggningar
1621183375_20210516_154150.jpg

Vedmaskin - Gallring, Manuellhuggningar
Börjar grovna till lite. 😀


Jo det ändrar sig fort. Själv tog jag en promenad igår eftermiddag och kollade i vinterns björkgallring. Det ger ett helt annat intryck bara det kommer blad på grenarna.
Måste helt klart tillbaka igen och gallra inom fem år.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#713196
alias skrev:
Vedmaskin skrev:Var inne o tittade där jag gallrade för tre år sedan. 😍Hemskt vad tiden går.
1621183375_20210516_153934.jpg
1621183376_20210516_153551.jpg

Vedmaskin - Gallring, Manuellhuggningar
1621183375_20210516_154150.jpg

Vedmaskin - Gallring, Manuellhuggningar
Börjar grovna till lite. 😀


Jo det ändrar sig fort. Själv tog jag en promenad igår eftermiddag och kollade i vinterns björkgallring. Det ger . ett helt annat intryck bara det kommer blad på grenarna.
Måste helt klart tillbaka igen och gallra inom fem år.

MVH
Alias


För att inte tala om röjning. Björkar jag röjde för fem år sedan. Börjar bli lika akuta som dom var då.

Avatar Fallback

Re: Gallring, Manuellhuggningar

alias  
#713203
Vedmaskin skrev:
alias skrev:
Vedmaskin skrev:Var inne o tittade där jag gallrade för tre år sedan. 😍Hemskt vad tiden går.
1621183375_20210516_153934.jpg
1621183376_20210516_153551.jpg

Vedmaskin - Gallring, Manuellhuggningar
1621183375_20210516_154150.jpg

Vedmaskin - Gallring, Manuellhuggningar
Börjar grovna till lite. 😀


Jo det ändrar sig fort. Själv tog jag en promenad igår eftermiddag och kollade i vinterns björkgallring. Det ger . ett helt annat intryck bara det kommer blad på grenarna.
Måste helt klart tillbaka igen och gallra inom fem år.

MVH
Alias


För att inte tala om röjning. Björkar jag röjde för fem år sedan. Börjar bli lika akuta som dom var då.


Instämmer helt.

Tack och lov så brukar ju både andraröjning och andragallring vara klart mindre tidsödande per hektar jämfört med förstaröjning och förstagallring.

Känner att för egen del så börjar röjningen vara bra i fas de kommande åren. Däremot har jag rätt stora arealer gallringar att ge mig på de närmsta åren (tror det landade på ca 30-35 ha under kommande 10-årsperiod).

Ogillar att leja för gallring, men drygt 3 ha/år på lediga stunder under vintern blir lite svårt att mäkta med med endast 346:an till hjälp.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Gallring, Manuellhuggningar

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#713280
alias skrev:
Ogillar att leja för gallring, men drygt 3 ha/år på lediga stunder under vintern blir lite svårt att mäkta med med endast 346:an till hjälp.


Du får köpa en såg till, så går det snabbare! 👍

Avatar Fallback

Re: Gallring, Manuellhuggningar

forest.  
#735286
Ratelle skrev:Uvskogen o Torbjörn pratade bakning, jag brukar barka några dagar på våren lite stolpar till hästsänsel men mest blir det stötar och slanor till gädesgårdsvirke, är dom barkade så är dom mycket lättsålda. Att släppa igenom en stör på 3 meter tar inte många sekunder, men virket bör vara manuellhugget.

Barkar du med vad för maskin?

Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

machonisti  
#738739 Då inleddes säsongens manuell gallring idag. Sedesenligt blev det en massa krångel. Under de senaste 10 åren har jag inte räknat att första dagen blir till någonting alls.

Lång väg att gå ca 700 meter. Motorsåg hva dunken och ett brytjärn med. Inte mycket snö (ca 15 cm) men skotarspåret hade förstås drivat igen. Pipkrake i botten som brast just då jag lagt vikten på benet.
Väl framme så gick ms 200 ganska knackigt. Virket fruset så sågen gick uselt även där. Efter 4 enbitsgranar och lite vindfällen stannade eländet och gick inte igång alls.
Det var dock väntat med problem så ingen ilska. Prövade injustera men ingenting. Kom på att kolla tanken ifall filtret var igensatt. Då upptäcker jag att filtret saknas.
Ojdå det lämnade bort vid sista åtgärden. Ifjol höstas fixade jag till den med reservdelar efter att jag kört över den med skotaren året innan. Helt enkelt inte tänkt på att filter saknas då jag köpt ny tank.

Men hemfärden gick lättare då pipkraken var nedtrampad!

Avatar Fallback

Re: Gallring, Manuellhuggningar

isteskog  
#738748 Tur att det var något som var positivt iaf, Macho .....
Själv har jag gått hemma i drygt en vecka med ryggont de lux..... 😢 Sitter i skuldrorna och har gått ut i höger arm. 👎

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

JensSkoog  
#738749 När starten blir så full av fel och svårigheter, så kan forsättningen bara bli topp.
Som vi säger här; "Dåli start, men det går sæ te" :wink:
isteskog skrev:Tur att det var något som var positivt iaf, Macho .....
Själv har jag gått hemma i drygt en vecka med ryggont de lux..... 😢 Sitter i skuldrorna och har gått ut i höger arm. 👎

Inte kul "isteskog". Själv har jag hållit mig inomhus hela veckan med hoste
och elende :(( . Men i morron ska jag se om jag kan dra fram lite gallringsvirke
med Hondawinchen.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).