Gallring

Gallring, Manuellhuggningar

2883 inlägg 796028 visningar 170 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Gallring, Manuellhuggningar

80-90  
#604556
prodilass skrev:Gallrar björk och varje gång så tycker jag att jag tagit för hårt och 3-5 år senare så svär man för att man tog för dåligt förra gången man var där,lövet kräver utrymme annars så hissar dom upp kronan fort så man får för liten motor= grönkrona,försöker ställa isär det så kronorna ska vara fria och ha utrymme för att utvecklas,på marknivån ser det glest ut.

Såg super fint ut 👍

Malwa
Avatar Fallback

Re: Gallring, Manuellhuggningar

Avslutat-02  
#604557
prodilass skrev:Gallrar björk och varje gång så tycker jag att jag tagit för hårt och 3-5 år senare så svär man för att man tog för dåligt förra gången man var där,lövet kräver utrymme annars så hissar dom upp kronan fort så man får för liten motor= grönkrona,försöker ställa isär det så kronorna ska vara fria och ha utrymme för att utvecklas,på marknivån ser det glest ut.


Ser väldigt fint ut... :-bd
Hur upplevs dolmarn i denna typ av skog?
För klen? Eller för tung?
Är väl en dolmar 420 eller 4200?

Avatar Fallback

Re: Gallring, Manuellhuggningar

prodilass  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#604559 Tack 👍 det är en Dolmar PS 350 som jag köpte för jag tyckte att sthil 201 var för dyr och blev positivt överraskad den är lätt och tanken räcker bra funkar kanon för klena gallringar har alltid tidigare kört min HVA 242 från skoltiden när jag gallrat,jag har även en Dolmar 4605 och HVA 357 som jag använder till grövre skog

Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

plax  
#604609
1578138507_20200104_132642.jpg
Första gallring av granplantering (17år). En liten del flis blir uttaget så inget netto från denna gallring men nästa gång...
Det som är konstigt här är att den självsådda björken är ca 90% masurbjörk :?: Kan nån förklara hur det är möjligt?

Avatar Fallback

Re: Gallring, Manuellhuggningar

Palakangas  
#604611 Masur?

Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

plax  
#604626 Vrilar har jag inte hittat men "mosaikmönster" i stubbskäret finns. Ska ta bilder imorgon och klyva upp nån bit.

Avatar Fallback

Re: Gallring, Manuellhuggningar

jl  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#604679 Blev en sen start av huggare säsongen ´men nu är jag jag äntligen igång.
Startade med lite 2a gallring
$matches[2]


Det värsta med 2a gallring är att få ner träden dom blir rätt tunga att baxa ner.
$matches[2]

Och naturligt vis fastnar en i en klyka på en bok som jag skulle tagit ner till ved för längesen.

1578157360_20200103_153217.jpg

När man varken har något att dra med eller vrida får man offra en bit av stammen.

Avatar Fallback

Re: Gallring, Manuellhuggningar

isteskog  
#604685 Man får inte bli rådlös! Gick det bra då?
Ser ut att vara hög bonitet. 🌲

   TS
Avatar Fallback

Re: Gallring, Manuellhuggningar

jl  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#604693 Nja granen sitter kvar i klykan , måste ha något att dra med.
Det är rätt hög bonitet runt G38 lite olikåldrigt en del granar som stått kvar under lövskogen där var innan, resten har jag för mig är planterat 1989.

Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

machonisti  
#604705
1578162817_20200104_144028.jpg


Nu har figuren gått i arv, var väl 25 år då jag gallrade figuren manuellt och farsan var smått förbannad då han tyckte det blivit för glest.
Kanske dags för gallring igen nu då man fyllt 48, eller?

Avatar Fallback

Re: Gallring, Manuellhuggningar

isteskog  
#604709 Skulle tro att det går att gallra igen, Macho ....... Det var ju ett tag sedan sist, kommer att bli en fin framtida tallbacke där. 👍

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#604783 Ser på bilden att det kommer en del granplantor, vad tänker du göra med den?

Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

machonisti  
#604792 Tänkte nog röja ned dem!

Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

plax  
#604849
plax skrev:Vrilar har jag inte hittat men "mosaikmönster" i stubbskäret finns. Ska ta bilder imorgon och klyva upp nån bit.
1578232651_20200105_122907.jpg

På detta vis ser björkarna ut från roten. På 3 meters längd syns inget, ännu :?:
Kan nån förklara detta för mig och vad kan jag vänta mig?

Avatar Fallback

Re: Gallring, Manuellhuggningar

Avslutat-02  
#604856 Är det masur då har jag gjort ved av mycket masurvirke.... :shock: :shock:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).