Gallring

Gallring, Manuellhuggningar

2883 inlägg 796248 visningar 170 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

sundelius  
#553223 Strongt :-bd

Malwa
Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

lissnils  
#555842 Pga min stora besvikelse att våren blev inställd här i trakterna så har jag ägnat dagen åt att kela med Rödis (Jinma 304, 3 tons Kranmanvagn m radiostyrd hydraulvinsch) och att grubbla på effektivitet i det småskaliga skogsbruket.

Ett ord som fastnat hos mig är "SOLFJÄDER" (trots ilskan över den uteblivna snösmältningen :(( )

Jag gallrar så här:
Äntrar scenen via basvägen med Rödis. Stannar. Fäller 8-10 träd. Börjar med de träd som är närmast basvägen. Och jag väljer att fälla dem i en bred solfjäder (bredd ist för djup om ni förstår hur jag menar). Stockens ände alltid riktad mot Rödis kran. Sen börjar jag med trädet längst till höger(ryggen mot vagnen). Vinschar in detta och höjer upp rotstocken till lämplig kvisthöjd mha vinschen. Fäster måttband och börjar kvista mig fram till toppen. Gör märken för aptering också. Sen apterar/kapar jag mig in mot rotstocken. Justerar ev höjd mha vinschen - ofta sänker jag den helt. Tar med mig topp-stock/mellanstockar på "resan" in mot rotstocken. När allt är upparbetat så vrider jag kranen mot nästa träd - och här kommer solfjädern in! Pga att jag väljer att fälla 8-10 träd brett (höger - vänster) - i en SOLFJÄDER - istället för 8-10 träd i djup så hävdar jag att jag slipper en del obekvämligheter som att kliva på stockar och snubbla runt i ris.
När hela solfjädern är upparbetad så lastar jag allt med griplastaren. Sen fäller jag träd längre in från basvägen - i samma underbara solfjäderform - och börjar om från steg 1 igen.

Fundera en stund över detta arbetssätt...

...lägg sen till fördelen med att slippa leta bänk för lämpliga kvistningsnivåer (pga att jag ju kan nyttja vinschen till detta).
...lägg också till att brosslingen (väl?) för underlättas. Jag brosslar visserligen en del - men det är ofrånkomligt. Och det är inte rotstocken utan de lättare stockarna. (kontorsråtta likes!)

Och säg sen - snnnnälla 🙏 - att jag inte blir speciellt effektivare om jag skulle ge Rödis en kompis i form av en P25:a. Lite effektivare - jo det förstår jag också. Men inte så pass att det skulle ge en försvarbar (glöm ekonomi - investeringen i Rödis gick på nöjeskontot) investering i ökad effektivitet.

Shoot! :-ss

Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

svampbob  
#555901 Jag har huggit och skotat rätt mycket rätt mycket med atv och driven hydraulvagn. När jag bärjade så använde jag vinchen rätt mycket men dom sista åren vinschade jag aldrig förutom den gången jag tippade vagnen på avlägget. Då var vinchen användbar för att enkelt få upp vagnen igen.
För mig var det effektivaste att fälla träden mot vägen så att åtminstone rotstocken går att ta direkt med kranen. Träd långt ifrån vägen fällde jag vinkelrätt mot vägen och desto närmare vägen desto mera parallellt med vägen.

Vägen drog jag alltid i en slinga så att jag inte behövde backa in i beståndet.

Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

BloM 230  
#555902 Jag har själv tänkt lite i samma banor sen jag såg video på P25. När man väl fällt och vinchat in trädet har man det ju i passlig arbetshöjd att kvista klart med motorsågen. Gillar din ide lissnils:)

Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#555932
BloM 230 skrev:Jag har själv tänkt lite i samma banor sen jag såg video på P25. När man väl fällt och vinchat in trädet har man det ju i passlig arbetshöjd att kvista klart med motorsågen. Gillar din ide lissnils:)

Instämmer jag med. Fäll så nära väg det går. Använd vinsch och kran när man nu har en. Varför slita onödigt tungt och brossla om man kan slippa?
Likaså dra fram med vinsch, lyft med kran och kvistar klart. Varför inte aptera vid vagn också om inte det är för grovt.
Blir inspirerad av den här tråden kombinerad med den om att "jobba med skraltig kropp". Jobba rätt.

Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#556273 Det går otroligt dåligt med min planering i år. Började hugga först efter nyår när all snön kommit. Sen när jag tänkt köra ut så var träden översnöade och maskinen att skota och jag hade inte hittat varann. Sen töade det mesta bort och jag planerade in nya huggardagar men tji fick jag igen då det snöade över ännu en gång. Visst, hugga kan man ju men jag gillar inte att pulsa runt i decimeterdjup snö i backe för att fälla träd. Så nu tänkte jag vänta ut kylan för att köra ut idag och både skota och hugga. Men icke, nu ramlar det ner massor med snö igen och ännu mer utlovat på söndag.
Börjar mer kännas mer som om mars är en förlorad månad för mig när det gäller skogen. Får se hur det ser ut med andra jobb, och vädret, om jag kan hugga allt jag förmår i april. Annars får jag inte ihop tillräckligt mycket för leverans av vinteravverkat. Får väl bli ved av det som ligger nu, lite synd på fina timmerbitar. Dessutom så kommer problemet med avstängd väg för timmertransporter nästan alltid i april/maj. I höst så kommer jag göra som så många andra, börja hugga direkt efter älgjakten så allt är klart före snön kommer.

Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

halvproffs  
#556276 Ja det är motigt med detta snöande var fjärde dag och tö däremellan. Du får börja som mig, hugg direkt efter älgjakten och kör fram eftervarv. Klar till jul och efter det har jag bara legat på soffan och titta på skidtävlingar. 🙂 👍

Avatar Fallback

Re: Gallring, Manuellhuggningar

isteskog  
#556277 Jag har tur och har en som skotar med Leyland jordbrukstraktor åt mig. Senast ringde han inför ett snöväder och frågade om jag hade virke på backen. Det hade jag, så han körde ut det. Det kallar jag service! Han är även medlem här på forat. 😀

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

0470  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#556283
Uvskogen skrev:Det går otroligt dåligt med min planering i år. I höst så kommer jag göra som så många andra, börja hugga direkt efter älgjakten så allt är klart före snön kommer.


Nu ställer du väl till det så i år kommer kommer vintern redan i mitten av Oktober. 🙏

Avatar Fallback

Re: Gallring, Manuellhuggningar

sveakatten  
#556296 Och jag som ångrar att jag slutade hugga vid sista lenvädret. :((

Avatar Fallback

Re: Gallring, Manuellhuggningar

axwell  
#556315
Uvskogen skrev:av Uvskogen » Idag, 08:34
Det går otroligt dåligt med min planering i år. Började hugga först efter nyår när all snön kommit. Sen när jag tänkt köra ut så var träden översnöade och maskinen att skota och jag hade inte hittat varann. Sen töade det mesta bort och jag planerade in nya huggardagar men tji fick jag igen då det snöade över ännu en gång. Visst, hugga kan man ju men jag gillar inte att pulsa runt i decimeterdjup snö i backe för att fälla träd. Så nu tänkte jag vänta ut kylan för att köra ut idag och både skota och hugga. Men icke, nu ramlar det ner massor med snö igen och ännu mer utlovat på söndag.
Börjar mer kännas mer som om mars är en förlorad månad för mig när det gäller skogen. Får se hur det ser ut med andra jobb, och vädret, om jag kan hugga allt jag förmår i april. Annars får jag inte ihop tillräckligt mycket för leverans av vinteravverkat. Får väl bli ved av det som ligger nu, lite synd på fina timmerbitar. Dessutom så kommer problemet med avstängd väg för timmertransporter nästan alltid i april/maj. I höst så kommer jag göra som så många andra, börja hugga direkt efter älgjakten så allt är klart före snön kommer.


Är om möjligt i ännu sämre läge mot det planerade.

Tänkte i höstas slutavverka en S2-grandunge på 0.3 ha med gamla "tusenbröders granar", dvs lätta att hantera manuellt.
En granne med skördare erbjöd sig att fixa det så snart det blev tjäle i backen så jag gjorde det inte manuellt.

Sen fick jag veta att en annan granne skulle ta ner drygt 1 ha precis intill en annan av mina S2:or.
Inte bra eftersom det redan innan haft ett utsatt läge för stormar, lika bra att låta samma skördare ta ned även den S2:an innan det blåser omkull. Grannens avdelning blev avverkat och utkört i december med idealiska förutsättningar.

Skördaren stod sen flera veckor i väntan på reservdelar men kom igång direkt före det stora snöfallet.
Hann köra ut 20-30 m3 björk, 10 timmer och 10 massa.

Två veckor sedan avverkades den post som jag ursprungligen planerade, där hann jag köra ut ca 20 m3 innan även det virket blev dolt av snön.

Nu blir det kapplöpning med/mot en lämplig/våldsam snösmältning för att få ut återstående 150-160 m3. :???: 😡

Avatar Fallback

Re: Gallring, Manuellhuggningar

Avslutat-02  
#556317 Lät ju jävligt kul........ :(( Hoppas du får en sen vår på de ställena.

Avatar Fallback

Re: Gallring, Manuellhuggningar

axwell  
#556401 @Uvskogen och jag har en liknade historik både sedan 8-10 års tid och i närtid.

Under största delen av våra skogsjobb har vi använt oss av en likadan griplastarvagn under falskt namn tillverkad av Vahva Jussi.

Sen drog Uvskogen på sig spenderbrallorna och topputrustade ATV:n med en toppmodell av griplastarvagn.

Jag köpte en mycket större kompakttraktor.

Uvskogen köpte en Bison 10000 vilken inledningsvis framstod som något ofullbordat.

Jag köpte en ny vagn av samma fabrikat som Bison, den levererades en vecka sedan och den är definitivt ofullbordad. Det saknas rätt detaljer för att den skall kunna rulla. Går nu och väntar på ett paket/brev som väger under 2 kg, innehåller 24 st likadan detaljer med rätt dimension.

Sen kan både Uven och jag ge oss ut i våra skogar och treva efter det snötäckta virket med större, vidare och starkare gripar än tidigare. :ymparty: :ymparty:

Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#556404
axwell skrev:Uvskogen och jag har en liknade historik både sedan 8-10 års tid och i närtid.

Under största delen av våra skogsjobb har vi använt oss av en likadan griplastarvagn under falskt namn tillverkad av Vahva Jussi.

Sen drog Uvskogen på sig spenderbrallorna och topputrustade ATV:n med en toppmodell av griplastarvagn.

Jag köpte en mycket större kompakttraktor.

Uvskogen köpte en Bison 10000 vilken inledningsvis framstod som något ofullbordat.

Jag köpte en ny vagn av samma fabrikat som Bison, den levererades en vecka sedan och den är definitivt ofullbordad. Det saknas rätt detaljer för att den skall kunna rulla. Går nu och väntar på ett paket/brev som väger under 2 kg, innehåller 24 st likadan detaljer med rätt dimension.

Sen kan både Uven och jag ge oss ut i våra skogar och treva efter det snötäckta virket med större, vidare och starkare gripar än tidigare. :ymparty: :ymparty:


Det är så sant, vi höll ut länge med våra "baltvagnar".
Ja snart dags om man får tro prognosen, först 2 dm på söndag men sen varmt!

Avatar Fallback

Re: Gallring, Manuellhuggningar

sveakatten  
#556426 Ska bli kul att höra er jämnförelse mellan dom nya sakerna och dom gamla, tror det blir lite skillnad.
Muttrar kan vara bra i bland. :-bd

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).