Gallring

Gallring, Manuellhuggningar

2892 inlägg 799164 visningar 171 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

JensSkoog  
#542126 Tog en halv dag och gallrade ner lite björk, så får jag värdera vad som ska lämnas av gran.
1546629005_haugen_z_04_01_19_(3).jpg

Närjag tittar på bilden, tänker jag: "blev det inte mer!!?" - men jag
jobbade åtminstone så svätten rann :lol:

Men, det är faktiskt hemskt hur svårt det kan vara
att få en bild till att berätta hela sanningen - i alla
fall när jag är fotograf :wink:

Malwa
Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

Lajodi  
#542139 Det där känner vi nog alla igen; blev det inte mer av allt arbete...! 😀

Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

halvproffs  
#542196 Inte ljuger väl en bild 😉 blev väl i alla fall en eller två skottkärror med ved. 👍

Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

JensSkoog  
#542201
halvproffs skrev:Inte ljuger väl en bild 😉 blev väl i alla fall en eller två skottkärror med ved. 👍

:lol: :lol: :lol:

Ja, nio björkar från 20cm i roten till 40 cm i roten, ryms
utan problem på ën norsk skottkärra - måste bara
kapa upp dom först, och det gör jag självklart med tänderna:d :d

Avatar Fallback

Re: Gallring, Manuellhuggningar

husqvarna_med_sthil  
#542207
JensSkoog skrev:Tog en halv dag och gallrade ner lite björk, så får jag värdera vad som ska lämnas av gran.
1546629005_haugen_z_04_01_19_(3).jpg

Närjag tittar på bilden, tänker jag: "blev det inte mer!!?" - men jag
jobbade åtminstone så svätten rann :lol:

Men, det är faktiskt hemskt hur svårt det kan vara
att få en bild till att berätta hela sanningen - i alla
fall när jag är fotograf :wink:


Känner igen mig direkt, "blev det inte mer, som jag legat i"-känslan. Ja berätta med kameran i skogen är svårt, man skulle nästan behöva komma upp i luften, normalt går man längre bakåt men det fungerar inte till skogs då det genast kommer annan skog och skymmer det man tänkt fotografera. :smile:

Avatar Fallback

Re: Gallring, Manuellhuggningar

stone66  
#542208 Känner igen det där. man har varit i skogen o slitit en hel dag. O allt har jävlas o man tittar på resultatet. Då undrar man va man håller på med. Sen brukar jag undra va man tjänar på en kubik ved om man skulle räkna på timmarna. Men man får ju röra på sig 🤪😂

Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

svampbob  
#542209
stone66 skrev:Känner igen det där. man har varit i skogen o slitit en hel dag. O allt har jävlas o man tittar på resultatet. Då undrar man va man håller på med. Sen brukar jag undra va man tjänar på en kubik ved om man skulle räkna på timmarna. Men man får ju röra på sig 🤪😂


Jag måste säga att jag oftare var nöjd med dagens prestation när jag högg manuellt än nu när jag har blivit helt mekaniserad och producerar mångdubbelt mer på dagen.

Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

JensSkoog  
#542259 Härligt när kompisen gör en sväng med sin traktor och drar fram lite för mig.
1546695726_haugen_05_01_19_dagfinn_(2).jpg

Två släp som det här var det jag hugg i går. Tog max en halv timma pluss lite tid till en sup
kaffe. Skulle jag dragit det fam för hand, hade det gått en dag eller två :grin:

stone66 skrev:Känner igen det där. man har varit i skogen o slitit en hel dag. O allt har jävlas o man tittar på resultatet. Då undrar man va man håller på med. Sen brukar jag undra va man tjänar på en kubik ved om man skulle räkna på timmarna. Men man får ju röra på sig 🤪😂

Nej, någon timmespris kan man inte rekna, men för mig
är det guld att jag håller min gamla kropp i gång.

Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

Anton.N  
#542298 Hållit på idag med ett litet område på sidan av min "ordinarie" gallring, mycket björk bland granarna
IMG_20190105_131715.jpeg

Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

Sunilorblede  
#542621 2018 hade jag överlag lite tid till att vara i skogen fram tills alldeles i slutet. Så med start i mellandagarna och fram tills i morse har jag haft lite tid till att hugga lite pinnar och köra med min gamla trotjänare i en förstagallring av ett tallbestånd, en del vargar/gaddtallar har huggits här och där också. Gjorde en liten film om nån är intresserad (mestadels filmad från hytten av traktorn).


Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

Torbjörn Johnsen  
#542633 Vilken härlig känsla det måste vara att få lufta den gamle kämpen i fint vinterföre! Imponerade att hålla igång en sådan klenod. Jag gissar att det är ungefär samma känsla som när bogserbåtsentusiasterna får släppa loss sina dieselhästar i klarälven fram på vårkanten :ymparty: Eller vad säger du @skoghall?

Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

svampbob  
#542636 Idag fick jag manuellhugga lite igen sonen körde skotaren och hans kompis rattade skördaren så jag fick springa runt med sågen och mest vara i vägen :-o det kändes bra.

Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#542651
svampbob skrev:Idag fick jag manuellhugga lite igen sonen körde skotaren och hans kompis rattade skördaren så jag fick springa runt med sågen och mest vara i vägen :-o det kändes bra.

Låter som en utmärkt arbetsfördelning! :d

Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

Sunilorblede  
#542693
Torbjörn Johnsen skrev:Vilken härlig känsla det måste vara att få lufta den gamle kämpen i fint vinterföre! Imponerade att hålla igång en sådan klenod. Jag gissar att det är ungefär samma känsla som när bogserbåtsentusiasterna får släppa loss sina dieselhästar i klarälven fram på vårkanten :ymparty: Eller vad säger du @skoghall?


Jo det känns verkligen som maskinens rätta element att gå på norrbottniska tallhedar i ett riktigt vinterlandskap.

Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

Perra_II63  
#543255
1547041644_a126df19-a264-4dcc-b4d0-3be09118466b.jpeg
1547041644_1e8cf37a-8537-444c-bdfa-5f26aeb7223f.jpeg
1547041804_c8ea457d-883f-4e36-8afd-0bf8e7e810d3.jpeg


Blev inspirerad att lägga upp några bilder före och efter. Har jobbat en månad och gallrat ca 2,5 hektar. Det var rejält tätt och i stort behov av att gallra. Tycker själv att det blev helt ok.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).