Gallring

Gallring, Manuellhuggningar

2899 inlägg 799914 visningar 172 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

ananders  
#489355
Samlarn skrev:
20180101_135928.jpg
Fick lite hjälp i skogen idag, kul när barna vill vara med.


Så där började jag också en gång i tiden. :-bd

Malwa
Avatar Fallback

Re: Gallring, Manuellhuggningar

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#489383 Eftersom jag har haft hand om valpen hela hösten har det inte blivit någon tid i skogen. Men nu blir det äntligen några dagar och jag kommer att fortsätta där jag slutade ifjor. Börjar med att plocka några pinnar som nu kvalar in till en massabit, se bilden nedan., självsådd tall i slutet av 70-talet och röjd för 5-6 år sen, Jag roade mig med att kvista på vårkanten, bra om man vill ha bra tag på älgarna. Kolla kon i mitten på bilden.

1514830097_dsc_0055[1].jpg
Senast redigerad av lfq ons 03 jan 2018, 19:13, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Gallring, Manuellhuggningar

husqvarna_med_sthil  
#489477 Det är hopplöst nu, lyckats få med en gran idag och ska försöka få de resterande två imorgon sedan är jag klar med leveransvirket. Bara att ta sig fram till stammen var rena brottningsmatchen och på ett ställe där det låg lite ris under sjönk jag ner till brösthöjd i snön som lagt sig ovanpå. Inte så roligt, bara göra klart som gäller nu.

Avatar Fallback

Re: Gallring, Manuellhuggningar

axwell  
#489478
husqvarna_med_sthil skrev:Det är hopplöst nu, lyckats få med en gran idag och ska försöka få de resterande två imorgon sedan är jag klar med leveransvirket. Bara att ta sig fram till stammen var rena brottningsmatchen och på ett ställe där det låg lite ris under sjönk jag ner till brösthöjd i snön som lagt sig ovanpå. Inte så roligt, bara göra klart som gäller nu.


Det där låter inge´kul.
Tur att jag valde att vänta till nästa vinter med min gallring. :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

machonisti  
#489482
1514905926_20171222_135810.jpg

Strax före jul.
1514905972_20171231_130844.jpg

För ett par dagar sedan.
1514906040_20171231_133349.jpg

Har förresten fått hjälp av min 14 åring som tycker det känns skönt att göra annat än spela datorspel. :-bd

Avatar Fallback

Re: Gallring, Manuellhuggningar

husqvarna_med_sthil  
#489487
axwell skrev:
husqvarna_med_sthil skrev:Det är hopplöst nu, lyckats få med en gran idag och ska försöka få de resterande två imorgon sedan är jag klar med leveransvirket. Bara att ta sig fram till stammen var rena brottningsmatchen och på ett ställe där det låg lite ris under sjönk jag ner till brösthöjd i snön som lagt sig ovanpå. Inte så roligt, bara göra klart som gäller nu.


Det där låter inge´kul.
Tur att jag valde att vänta till nästa vinter med min gallring. :mrgreen:


Dessutom kan det också vara bra att du minskar risken för toppbrott med all denna snö och nu lätt töande... varenda mindre träd står ju i båge. Undra hur mycket som brutits av egentligen, har inte kunnat kolla pga av snön men ungskogen har nog fått sig en knäck i vinter... tråkigt men inte mycket att göra åt, bara kämpa på så gott man kan.

Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

ananders  
#489545
husqvarna_med_sthil skrev:Det är hopplöst nu, lyckats få med en gran idag och ska försöka få de resterande två imorgon sedan är jag klar med leveransvirket. Bara att ta sig fram till stammen var rena brottningsmatchen och på ett ställe där det låg lite ris under sjönk jag ner till brösthöjd i snön som lagt sig ovanpå. Inte så roligt, bara göra klart som gäller nu.


Kan bara konstatera att jag inte är avundsjuk på dig. :grin:
Gott kämpat. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

ananders  
#489549 Idag har jag på allvar påbörjat "vinterns" gallring. Så jäkla skönt att komma från jobbet ett par månader och ladda batterierna och lite själv bestämma när det är bra för dagen.

1514922193_20180102_085855.jpg


1514922190_20180102_151812.jpg


1514922189_20180102_085850.jpg


1514922192_20180102_151827.jpg

Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#489554 Det ser fint ut ananders. :-bd

Avatar Fallback

Re: Gallring, Manuellhuggningar

back  
#489677
lfq skrev:Eftersom jag har haft om valpen hela hösten har det inte blivit någon tid i skogen. Men nu blir det äntligen några dagar och jag kommer att fortsätta där jag slutade ifjor. Börjar med att plocka några pinnar som nu kvalar in till en massabit, se bilden nedan., självsådd tall i slutet av 70-talet och röjd för 5-6 år sen, Jag roade mig med att kvista på vårkanten, bra om man vill ha bra tag på älgarna. Kolla kon i mitten på bilden.

1514830097_dsc_0055[1].jpg


Har ett bestånd som liknar ditt, men det är ännu inte gallrat. Det planerar jag göra (alldeles själv) till hösten.
Det finns ändå några avgörande skillnader på ditt och mitt bestånd.
Om jag hade tagit en bild på mitt bestånd idag, så hade jag nog fått med 4 - 6 älgar.
En annan skillnad är att 5 - 10 % av stammarna är barkade i älghöjd.
Alldeles intill har jag en 4 ha stor självföryngring som nu efter tre vintrars festande är förstört till > 80 %. Ska försöka röja upp på slagfältet till våren.
Nästa fest hos mig börjar troligen till kommande jul, då en plantering på ca 6 ha, kommer nå upp till älgkalvmulehöjd.......

Avatar Fallback

Re: Gallring, Manuellhuggningar

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#489684
back skrev:
lfq skrev:Eftersom jag har haft om valpen hela hösten har det inte blivit någon tid i skogen. Men nu blir det äntligen några dagar och jag kommer att fortsätta där jag slutade ifjor. Börjar med att plocka några pinnar som nu kvalar in till en massabit, se bilden nedan., självsådd tall i slutet av 70-talet och röjd för 5-6 år sen, Jag roade mig med att kvista på vårkanten, bra om man vill ha bra tag på älgarna. Kolla kon i mitten på bilden.

1514830097_dsc_0055[1].jpg


Har ett bestånd som liknar ditt, men det är ännu inte gallrat. Det planerar jag göra (alldeles själv) till hösten.
Det finns ändå några avgörande skillnader på ditt och mitt bestånd.
Om jag hade tagit en bild på mitt bestånd idag, så hade jag nog fått med 4 - 6 älgar.
En annan skillnad är att 5 - 10 % av stammarna är barkade i älghöjd.
Alldeles intill har jag en 4 ha stor självföryngring som nu efter tre vintrars festande är förstört till > 80 %. Ska försöka röja upp på slagfältet till våren.
Nästa fest hos mig börjar troligen till kommande jul, då en plantering på ca 6 ha, kommer nå upp till älgkalvmulehöjd.......


Oj det låter inget vidare. Jag har en annan tallplantering som nu är ca 11 år och antagligen liknar din, dvs, 80 % föstört. Men hade det varit fri avskjutning så hade sett bättre ut. Nu satsar jag på björken som jag röjt fram, men det är alltför svag binitet för att det ska bli något av den.
Jag hade kanske tur att inget gjorts på drygt 30 år i det området som visas på bilden. Nu fick jag göra det bästa av det som var kvar.
Lycka till med din plantering och satsa på att spruta.

Avatar Fallback

Re: Gallring, Manuellhuggningar

back  
#489686 Tack för både sympati och tips.
Har ingen erfarenhet av att spruta (förutom mot älg med bly :lol: ).
Vad använder man?
Är det effektivt = värt kostnad/arbete?

Avatar Fallback

Re: Gallring, Manuellhuggningar

alias  
#489690
back skrev:Tack för både sympati och tips.
Har ingen erfarenhet av att spruta (förutom mot älg med bly :lol: ).
Vad använder man?
Är det effektivt = värt kostnad/arbete?


Trico eller HaTe2 brukar jag köra med, beroende på trädslag, årstid och väderlek.

Man har väl ingen jättehög timlön om man tvingas upprepa behandlingen varje år tills planteringen är ur älgbeteshöjd (eller så högt man når att behandla), men för egen del tycker jag att det är trevligare att avsätta lite tid till detta var år än att riskera att behöva beklaga sig över ett totalt sönderbetat bestånd resten av omloppstiden.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Gallring, Manuellhuggningar

back  
#489743 Tack, det blir nog mitt val att bespruta.

Avatar Fallback

Re: Gallring, Manuellhuggningar

isteskog  
#489782 Använd kulspruta i stället! :wink:

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).