Gallring

Gallring, Manuellhuggningar

2892 inlägg 799205 visningar 171 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

sundelius  
#479290 Får ju bjuda på en bild på hur det blev efter gallring av det jag la ut bild på sist
1509631733_20171027_155314.jpg
1509631576_20171102_131132.jpg

Malwa
Avatar Fallback

Re: Gallring, Manuellhuggningar

isteskog  
#479292 Har du toppat ner beståndet lite? Såg att det fattades några granar ... :D

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

sundelius  
#479299 Ja, jag gör vad jag kan för att jämna ut beståndet. Jag tar undertryckt och vargar.
Finns ju inte riktigt något att bygga på så man får göra det så bra det går efter förutsättningarna.
Det här är ett av de få ställen som farsan inte röjt , får vara tacksam att han varit så flitig med röjsågen i övrigt

Avatar Fallback

Re: Gallring, Manuellhuggningar

80-90  
#479334
sundelius skrev:Ja, jag gör vad jag kan för att jämna ut beståndet. Jag tar undertryckt och vargar.
Finns ju inte riktigt något att bygga på så man får göra det så bra det går efter förutsättningarna.
Det här är ett av de få ställen som farsan inte röjt , får vara tacksam att han varit så flitig med röjsågen i övrigt

Ser bra ut !! :-bd

Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

JensSkoog  
#479340 Ge det tjugofem år, @sundelius, så tänker jag det ser rätt så bra ut - du har nu åtminstone
gjort ett bra jobb från något som inte var bra als :-bd

Avatar Fallback

Re: Gallring, Manuellhuggningar

alias  
#479358
sundelius skrev:Får ju bjuda på en bild på hur det blev efter gallring av det jag la ut bild på sist
1509631733_20171027_155314.jpg
1509631576_20171102_131132.jpg


Bra jobbat!

Vad är planen skötselmässigt med ditt bestånd (tänkt slutbestånd och vägen dit?)?

Håller själv på att förröja ett liknande bestånd (överbestånd av löv och enstaka granar och underbestånd av gran/tall av varierande höjd och täthet i delar av avdelningen) och man blir lite fundersam på hur hårt man ska röja i det klenare.

Vill helst röja och gallra fram något som kan bli ett vettigt barrdominerat bestånd till slutavverkning i de delar där det finns hyffsat med barrinslag, men samtidigt vill man ju inte ta bort all björk om det skapar för stora luckor eller om man misstänker att granarna kan drabbas av ljuschock. Får Nog bli en rad svaga gallringar innan man är i mål med beståndet...

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

sundelius  
#479367 Alias, jag går nog som vanligt mer på känsla än planering :oops:
Jag har gynnat all gran i undertväxten så om snön är snäll några år mot de långa klena björkarna så kan det nog bli så att det är dags att ta ner de flesta björkar nästa gång. Då kan det bli ett skapligt blandbestånd

Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

sundelius  
#479401 I nästa område var det lite mer gran annars rätt likartat.
Det är det sista området uppe på berget. Ska bli gott att slippa åka upp och ner i den branta ravinen
1509713054_20171101_085845.jpg
1509713067_20171103_130344.jpg

Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

halvproffs  
#479402 Blir bra det där! Brukar bli bra fart på träden när det glesas ur ordentligt.

Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

machonisti  
#479404
1509714304_20171028_152155.jpg

Nästan sortren gallring.
Självsådd tall figurstorlek runt 1 ha. Röjning verkar vara gjord för ca 15 år sedan.
Köpte skiftet för ett år sedan så jag har ingen historia.

Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

halvproffs  
#479410 Kommer att bli ett fint bestånd det där!
Nu till någonting helt annat. Detta är inte första gången det händer en dataanalfabet som mig; Åkte ut för att ta reda på 2 fina tallar som fått angrepp av törskatesvamp. Figuren bredvid är en gammal liten inäga som jag planterade 1982 och som jag gallrat lite försiktigt en gång. Åkte dit med tanke på att fota och visa tillväxt mm. Dessutom har älgarna gillat barka både gran och gråal som jag sparat för sina tillväxthöjande egenskaper. Tyckte att det var värt att beskriva och dokumentera.
När jag kopplar mobilen till datorn så kommer dom senaste korten längst ner. Tycker dom borde komma överst så man slipper gå ända till botten. När jag sen ska ladda upp bilder så står det ofta; Bilden är inte tillgänglig fast på engelska. Tappar sugen lite när det krånglar för ofta.

Har ni några förslag? Samsung 5 är det. Kanske skulle prova den andra mobilen men jag gillar inte forumet på den. Är helt annorlunda uppbyggt. Behöver lite tröst i bedrövelsen :grin:

Avatar Fallback

Re: Gallring, Manuellhuggningar

isteskog  
#479413 Hjälp "proffset" på en gång! Vi vill se bilderna .... (från en annan anafalbet) :lol:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

JensSkoog  
#479415 På min Samsung upptäckte min dotter att jag hade bilder lagrat under dokumenter - det var
åtminstone där jag fick söka när jag skulle bifoga bilder. :-o :-o

Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

halvproffs  
#479417 Bilderna ligger i galleri men det är bara en del som är tillgängliga.

Avatar Fallback

Re: Gallring, Manuellhuggningar

husqvarna_med_sthil  
#479435 Blivit sent som tusan i år men nu står grejerna packade och klara för årets huggning av leveransvirke. Ska fortsätta med det som lämnats efter avverkningen samt ett gäng frötall som borde tagits tidigare. Ska bli förbaskat skönt att få komma igång ! Veden har jag redan lagt ihop och den kör jag hem framöver vårkanten. Äntligen !

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).