Gallring

Gallring, Manuellhuggningar

2883 inlägg 796158 visningar 170 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Gallring, Manuellhuggningar

isteskog  
#442780 Fin huggning Qkeeper! :smile:

   TS
Malwa
Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#442784 Om jag ser rätt så verkar det som en smidig verktygslåda du har, smidigt att lyfta av med gripen... eller ser jag fel på bilden?
Bild

Avatar Fallback

Re: Gallring, Manuellhuggningar

Qkeeper  
#442792 @Zixten Stämmer mycket bra. Blev så trött på att krångla å spänna fast lådor som sen skulle av för att skota lite å fram å tillbaka. Så tog några plank å skruva ihop och brädor till botten och en bygel av reglar att lyfta den i tog kanske 1h totalt. Så nu lyfts den enkelt av och på med kranen och hålls på plats med kranen under transporter :-BD rymmer dessutom det mesta man behöver och lite till :lol:

Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

JensSkoog  
#442821 Snyggt :-BD :-BD

Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

Kim74  
#443193 Någon annan som använder detta fenomenala brytjärn. Husqvarnas modell större. Perfekt då man skall vrida ner träd som lämnat att hänga på ett annat träd. Brytjärnet är så pass långt att vridkraften blir grym (åtminstone jag upplevde grym vridkraft :)). Mycket lätt men ändå stabilt. Borde finnas i varje hem och hushåll....

Håller fortsättningsvis på och gallrar i den ca 70 år gamla skogen. Är ännu emellanåt osäker på vilket träd som skall bort och vilket skall lämnas kvar (det gäller främst tallar). Hur avgör ni ifall trädet växt tillräckligt? Och hur avgörs ifall det lönar sig att lämnas kvar och växa. Ja och kommer det överhuvudtaget att växa så att det har någon betydelse. Grovleken, höjden, kronan......?

Är som ni märker ännu amatör då det gäller gallring.

Beställde förövrigt idag en ny vedmaskin (Pilkemaster Evo) som jag småningom skall börja arbeta upp björkveden som kommer från gallringen och dikeshuggningen. (blir troligtvis ca 150-200 m3)

Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#443194 Jag går uteslutande efter om träden går ihop i grönkronan. Därefter om tallen är ful, i så fall prioriterar jag granen eller den mindre fula tallen. I tredje han försöker jag undvika att få stora luckor. Om jag nu inte vill få till ett soligt fikaställe förstås.

Avatar Fallback

Re: Gallring, Manuellhuggningar

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#443196 Har inte det längsta järnet med krok, har även med ett vrid band som man drar runt stammen och i med en massabit så har man att vrida med. Tall så undviker jag att spara de med små smala kronor om det går att välja.

Avatar Fallback

Re: Gallring, Manuellhuggningar

alias  
#443199 Själv har jag slutat att släpa runt på stora brytjärn i skogen. Kan ibland få följa med i gårdsbilen som backup.
Kör hellre med kilar och ett kort slagjärn i huggarbältet.

De gånger man behöver vrida ner träden får man lösa allt eftersom...

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

Bax  
#443227 Jag har med ett vändband, så hugger jag till en spak när det behövs.

Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

JensSkoog  
#443258
Kim74 skrev:Någon annan som använder detta fenomenala brytjärn. Husqvarnas modell större. Perfekt då man skall vrida ner träd som lämnat att hänga på ett annat träd. Brytjärnet är så pass långt att vridkraften blir grym (åtminstone jag upplevde grym vridkraft :)). Mycket lätt men ändå stabilt. Borde finnas i varje hem och hushåll....

Har ett liknade från Stihl, typ långt, och det är topp när jag jobbar nära väg och om jag behöver vända på övergrovt på vedbacken, men annars har jag med mig den här gamla typen som jag använder tillsammans med en massavedsbit. Då blir jag hur stärk som helst när jag behöver vrida ner träd :grin:

1488923931_brytjaern.jpg


Lättare att hänga i bältet än det långa. Använder bara kilar i fällning.

Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

Kim74  
#443389 Tack för gallringstipsen. Nog blir det säkert någorlunda, det är ju endast skog det är fråga om. Alla sätt är väl bra utom dom dåliga.

Har inte kollat medelåldern (heter det så) på merparten av tallarna, men jag misstänker de börjar vara mogna för skörd. Skall räkna årsringarna på några stubbar nästa gång. Tyvärr har de flesta av mina tallar små kronor (pga utebliven gallring tidigare) men på så vis kan man ju lämna lite mindre avstånd mellan. Eller....? Pga av de små kronorna (ofta ca 25-30%) tror jag att tallarna reagerar ganska dåligt på gallringen och dikningen.

Egentligen borde jag väl plocka bort så mycket tall jag bara täcks och släppa upp granarna i stället och hoppas de växer med raketfart då de får mera livsrum.

Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#443543 Det drar ihop sig nu. Har anmält för avhämtning av kubben nu. Det ska bli varmt nu och risk finns att vägen stängs för tung trafik. Har huggit idag också. Har nog två-tre lass med kubb som ska ned. Förutom en massa ved av gran som ska bli pannved.
Köpte mig en hållare för sprayburken, blev perfekt.
Första bilden, en rak och fin gran men med den här skadan 1,5 meter upp. Blir det nåt av den eller ska den tas ner?
20170309_114443.jpg
20170309_140510.jpg
20170309_135014.jpg

Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

Mowi850  
#443550 Beroende på var den står så hade jag tagit ner den. Bättre att satsa på andra stammar.

Avatar Fallback

Re: Gallring, Manuellhuggningar

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#443556 Har du någon teori om varför den blivit så? Fejning av älg eller rådjur i unga år?

Avatar Fallback

Re: Gallring, Manuellhuggningar

Fredrik B  
#443558 Kronhjort?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).