Gallring

Gallring, Manuellhuggningar

2892 inlĂ€gg 799342 visningar 171 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Gallring, Manuellhuggningar

isteskog  
#648056 Du skulle huggit det manuellt, Proffset ...... 😉

   TS
Malwa
AnvÀndarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

halvproffs  
#648060
isteskog skrev:Du skulle huggit det manuellt, Proffset ...... 😉


NÀstan sÄ jag tror att det Àr maskinernas fel.
NÀ, sÄ illa kan det vÀl inte vara. Det Àr vÀl torrsommaren 2018 som Àr orsaken? Har dÄ aldrig sett det hÀr fenomenet tidigare.
Manuellgallrade samtidigt en ruta 200m dÀrifrÄn som Àr tall/granblandat och dÀr Àr det normal tillvÀxt. Dock bördigare mark.

Avatar Fallback

Re: Gallring, Manuellhuggningar

busholle  Firar 10 Ă„r som aktiv medlem pĂ„ skogsforum! 
#648089 Det finns i och för sig en förklaring och det Àr att kvÀvet gÄr Ät till att bryta ner groten. Kolhaltigt material binder massor med kvÀve under nerbrytningsfasen.

AnvÀndarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

halvproffs  
#648092
busholle skrev:Det finns i och för sig en förklaring och det Àr att kvÀvet gÄr Ät till att bryta ner groten. Kolhaltigt material binder massor med kvÀve under nerbrytningsfasen.


Jo, men samtidigt blir det ju nÀring frÄn barren och kvarvarande slipper mycken konkurens om nÀringen av trÀden som Àr borttagna.

Avatar Fallback

Re: Gallring, Manuellhuggningar

busholle  Firar 10 Ă„r som aktiv medlem pĂ„ skogsforum! 
#648210
halvproffs skrev:
busholle skrev:Det finns i och för sig en förklaring och det Àr att kvÀvet gÄr Ät till att bryta ner groten. Kolhaltigt material binder massor med kvÀve under nerbrytningsfasen.


Jo, men samtidigt blir det ju nÀring frÄn barren och kvarvarande slipper mycken konkurens om nÀringen av trÀden som Àr borttagna.


Jo men den effekten kan dröja nĂ„got Ă„r pĂ„ svaga marker. Inom lantbruket Ă€r detta mycket vĂ€lkĂ€nt. Halm innehĂ„ller en hel del nĂ€ringsĂ€mnen men Ă„ret efter att man plöjt ner stora mĂ€ngder halm sĂ„ Ă€r halmen skördesĂ€nkande jĂ€mfört med om man skulle tagit bort den. År tvĂ„ efter nedplöjning ser det annorlunda ut nĂ€r nĂ€ringen frigörs igen. Barr skulle jag nog kunna jĂ€mföra med halm i nedbrytningstakt, grot Ă€r mĂ„nga gĂ„nger lĂ„ngsammare.

AnvÀndarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

halvproffs  
#648221 Okey! Ska ha koll pÄ detta sÄ lÀnge jag kan. Har dock aldrig sett liknande tvÀrnit pÄ andra jÀmförbara objekt som tur Àr.

AnvÀndarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

Camaro1969  
#655476 Planerar höstens/vinterns gallring

Avatar Fallback

Re: Gallring, Manuellhuggningar

isteskog  
#655480 Hugga sjÀlv?
Nyligen dikesrensat?

   TS
AnvÀndarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

JensSkoog  
#655514
Camaro1969 skrev:Planerar höstens/vinterns gallring

Ser ut som ett drömjobb, @Camaro1969 :smile:

AnvÀndarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

Camaro1969  
#655517 Jo jag ska hugga sjÀlv,
Lite surt dÀr med

Dikesrensade i vÄras, nu börjar det torka upp..

TÀnkte jag ska fÄ före/efter bilder sÄ tog en tur me drönarn..

Sen Àr det en fördel att jag ser det frÄn köksfönstret:)

Avatar Fallback

Re: Gallring, Manuellhuggningar

hpskog  
#662493 Åkte förbi mitt första planteringsjobb jag gjorde som 22 Ă„ring. Det var 1988. Jag lövröjde Ă€ven omrĂ„det 1995. Nu var det nyligen gallrat 😀 .

Avatar Fallback

Re: Gallring, Manuellhuggningar

Skogsola  Firar 10 Ă„r som aktiv medlem pĂ„ skogsforum! 
#671671 Planterat 1990. Delen till höger blev en granÄker som det var tÀnkt. Delen till vÀnster planterades med tall som sÀkert avled av grÀsvÀxt. Det blev i alla fall ett hyfsat sjÀlvsÄtt björkbestÄnd. PÄ andra delar av skiftet klarade sig tallen bÀttre.

Avatar Fallback

Re: Gallring, Manuellhuggningar

alias  
#675712 Lyckades inte hĂ„lla mig borta frĂ„n gallringsskogen lĂ€ngre. 😁

Har börjat hugga första stickvÀgen. Tror att jag kommit nÀstan halvvÀgs med vÀgen och virkeszonerna.

1603567143_20201024_174731.jpg


1603567172_20201024_145007.jpg


Var tvungen att stÀmpla de första grupperna med sprayfÀrg - har mycket svÄrare att vara modig nog gÀllande uttaget i björkskog nÀr man har motorsÄgen knattrande pÄ tomgÄng i hÀnderna.

Har struntat i den rumsliga fördelningen av stammarna, utan satsar pÄ att försöka fÄ fram stammar med iallafall ca 3 m lÄnga sÄgningsraka rotstockar till slutavverkning

MVH
Alias

AnvÀndarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

Uvskogen  Firar 10 Ă„r som aktiv medlem pĂ„ skogsforum! 
#696657 Jag Àr ju inte sÄ intresserad av att anvÀnda mallar och siffror för att planera hur min skog ska skötas. Föredrar tumregler och vad som "ser bra ut". En lyx jag kan unna mig dÄ jag inte söker maximal produktion utan Àr nöjd med en, hyfsat god tillvÀxt och avkastning.
SÄ med ovanstÄende brasklapp och möjligen slappa undanflykt som bakgrund, vad tro ni om att tÀnka som sÄ hÀr.
1) PÄ min magra mark tar jag bort all gran, utom dÀr det blir luckor.
2) Tar bort tall dÀr kronorna gÄr ihop, sÄ det blir luft mellan kronorna ( med hÀnsyn förstÄs till att vÀlja bor snea och krokiga trÀd/Àlgskadade)
3) Underröjer enbart sÄ min P25 och Bison bekvÀmt kan göra sitt jobb, resten fÄr vara.
4) Spar allt löv som verkar kunna bli nÄgot ordentligt.
5) Prioriterar löv före barr i blötstrÄken (syns rÀtt vÀl var de gÄr).

Har insett att trots att jag imponeras av hur fint det blir med stamkvistning, kommer jag inte förmÄ att arbeta med det.

Kan det bli en skog som blir bra?
(minst 10% av marken Ă€r i princip lĂ€mnad för "naturvĂ„rd" /utveckling. Är flera smĂ„ myromrĂ„den/blötmark. SĂ„ ovan handlar enbart om produktion)

Avatar Fallback

Re: Gallring, Manuellhuggningar

busholle  Firar 10 Ă„r som aktiv medlem pĂ„ skogsforum! 
#696667 Tycker det lÄter rimligt men skulle vilja dela upp punkt 5 i tre olika punkter. 5.1 NÀringsfattiga blötmarker -prioritera tall före löv. 5.2 blötmarker med stillastÄende vatten -prioritera löv. 5.3 blötmarker med rörligt vatten -prioritera gran med inslag av löv.

Fredrik Reuter
Hej GÀst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gÀrna vilja tipsa dig om hur du kan fÄ ut mer av skogsforum. Klicka pÄ de knappar som passar dig hÀr intill (minifönster öppnas).