Gallring

Gallring, Manuellhuggningar

2892 inlägg 799454 visningar 171 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Gallring, Manuellhuggningar

isteskog  
#589079 Spontant skulle jag säga: Gå in småskaligt och plocka bort det allra vekaste och björkarna. Öppna inte upp med storskaliga maskiner ...

   TS
Malwa
Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

Sibiria  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#589082
isteskog skrev:Spontant skulle jag säga: Gå in småskaligt och plocka bort det allra vekaste och björkarna. Öppna inte upp med storskaliga maskiner ...

Gott så. Nej kommer nog aldrig anlita maskiner mer, har inga större bitar avverkningsbart kvar utan nu vill jag få ordning på det som är kvar.
Kan man motivera att ta ner stora björkar som slår sönder granar på vägen ner? Några av dem kanske kan hjälpa till att skapa en stickväg åt mig, men inte alla. Och det är mycket sten så det gäller att planera rätt.

Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

svampbob  
#589084
Sibiria skrev:
isteskog skrev:Spontant skulle jag säga: Gå in småskaligt och plocka bort det allra vekaste och björkarna. Öppna inte upp med storskaliga maskiner ...

Gott så. Nej kommer nog aldrig anlita maskiner mer, har inga större bitar avverkningsbart kvar utan nu vill jag få ordning på det som är kvar.
Kan man motivera att ta ner stora björkar som slår sönder granar på vägen ner? Några av dem kanske kan hjälpa till att skapa en stickväg åt mig, men inte alla. Och det är mycket sten så det gäller att planera rätt.


Är det så tätt så slår inte björkarna sönder så mycket utan de kommer istället att fastna i granarna och bli ett elände att vrida ner dom.

Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

Sibiria  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#589086
svampbob skrev:
Sibiria skrev:
isteskog skrev:Spontant skulle jag säga: Gå in småskaligt och plocka bort det allra vekaste och björkarna. Öppna inte upp med storskaliga maskiner ...

Gott så. Nej kommer nog aldrig anlita maskiner mer, har inga större bitar avverkningsbart kvar utan nu vill jag få ordning på det som är kvar.
Kan man motivera att ta ner stora björkar som slår sönder granar på vägen ner? Några av dem kanske kan hjälpa till att skapa en stickväg åt mig, men inte alla. Och det är mycket sten så det gäller att planera rätt.


Är det så tätt så slår inte björkarna sönder så mycket utan de kommer istället att fastna i granarna och bli ett elände att vrida ner dom.

Jo, helst vill man ju upp och ta bort de större grenarna först.

Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

Loggerslife  
#589175 Det ser ut att kunna bli en trevlig gallring. 👌

Jag själv hade nog siktat på att spara de grövsta och längsta, och sen petat lite i det glesa. Hade du större björkar i beståndet så hade jag nog försökt få ner dessa. (Ved kan man aldrig få för mycket av). 😉

Hellre gå in och gallra lite försiktigt i ett sånt bestånd men med tätare mellanrum. :-bd Lägg gärna upp bilder sen så man kan få följa utvecklingen. 😊

Avatar Fallback

Re: Gallring, Manuellhuggningar

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#591760
Sibiria skrev:
1569928271_img_20191001_094912499.jpg
Ingen stor bit men den gnager i mig. Planterat på sjuttiotalet antar jag, aldrig gallrat. Närmaste gran rakt fram är något under 20 cm medan de är upp mot kanske 20 m höga. Kan man överhuvudtaget gallra lite i detta? Finns också enstaka fullstora björkar jag vill ha bort.

Låt granen stå orörd 10 år och riv ner allt

Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

halvproffs  
#591996 Är ju inte gallring men väl manuell huggning.

Avatar Fallback

Re: Gallring, Manuellhuggningar

isteskog  
#592001 Tror nog de har en spade med och gräver intill stenen så de kommer åt ..... 😉
Pröva själv, Proffset! 👍

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

halvproffs  
#592023
isteskog skrev:Tror nog de har en spade med och gräver intill stenen så de kommer åt ..... 😉
Pröva själv, Proffset! 👍


Nja, sågkedjor är känsliga för sten har jag märkt så, nej. :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Gallring, Manuellhuggningar

Avslutat-02  
#592026 Vill du ha låg stubbe?
Gör ett lågt riktskär, såga instick bakom brytmånen, såga bakåt och lämna ca 2-3 cm på baksidan emot stenen,,, gör sedan ett skär uppe vid slutet på stenen..
Smek sidorna på stammen med sågen....

Då spjälkar den sista biten och stubben blir låg....

Avatar Fallback

Re: Gallring, Manuellhuggningar

jannee  
#592027 Inte f*n ska det se ut som om en skördare varit framme, självklart ett instick strax under kvisten (som synes på bild).
Man är väl man för sin såg - ELLER :mrgreen:
Känn för tusen med handen, tror nog att du kan känna runt stammen i nederkant, eller har du blivit amerikaniserad :smile:

Avatar Fallback

Re: Gallring, Manuellhuggningar

Palakangas  
#592036 Det är skönt med stubbar på halvmetern. Lätt att sätta sig och kliva upp.

Avatar Fallback

Re: Gallring, Manuellhuggningar

Avslutat-02  
#592037 Härligt att du var med oss palakangas...
Hörde det brann i Hassela och en person omkommit... Men du är säker iallafall

🤗 🤗

Avatar Fallback

Re: Gallring, Manuellhuggningar

Palakangas  
#592046
vinterrojarn skrev:Härligt att du var med oss palakangas...
Hörde det brann i Hassela och en person omkommit... Men du är säker iallafall

🤗 🤗

Ja Det var en tragisk morgon. Men livet är oförutsägbart. Bara att trampa och gå på.

Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

machonisti  
#602197
1577050870_20191214_135611.jpg
1577050856_20191214_140016.jpg

Har försiktigt påbörjat en gallring. Det blir nog mest ved men en och annan 3 m massa skall väl gå att uppbåda.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).