Gallring

Gallring, Manuellhuggningar

2883 inlägg 796223 visningar 170 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

machonisti  
#582390
1565981348_20190326_171353.jpg
1565981291_20190322_154702.jpg
1565981248_20190322_154656.jpg
Gallrade en liten figur i vintras. Runt 0,8 ha. Pga datorstrul kom jag mig inte för att lägga ut bilderna förrän nu. Då jag sitter i begynnande höstmörker och plockar gamla bilder från telefon. Självsådd tall försenad gallring eftersom jag köpte skiftet för 3 år sedan. Lämnade beståndet väldigt tätt, vågade inte glesa ur för mycket eftersom jag är rädd för storm. Blir att göra om samma arbete efter några år.

Malwa
Avatar Fallback

Re: Gallring, Manuellhuggningar

isteskog  
#582425 Det var nog en riktig åtgärd! Hoppas det inte kommer en Alfrida igen .......

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

machonisti  
#582429
isteskog skrev:Det var nog en riktig åtgärd! Hoppas det inte kommer en Alfrida igen .......

Alfrida blev inte dyr för mig men ack så arbetsam. Vindfällen så långt ögat såg efter gallringen ovan. :ymparty:

Avatar Fallback

Re: Gallring, Manuellhuggningar

isteskog  
#582439 Vi har klarat oss sen 2011...... Ta i trä .... 🌲

   TS
Avatar Fallback

Re: Gallring, Manuellhuggningar

Avslutat-02  
#582441 Är nått år kvar, gången före var ju 2001.... :-ss

Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

machonisti  
#582447
isteskog skrev:Vi har klarat oss sen 2011...... Ta i trä .... 🌲

Trä tar vi i...
Hihi!

Avatar Fallback

Re: Gallring, Manuellhuggningar

isteskog  
#582449 Usch för 2021 i så fall ........ 😱 😱

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

Lars Lundqvist SLU  
#582452
machonisti skrev:Självsådd tall försenad gallring eftersom jag köpte skiftet för 3 år sedan. Lämnade beståndet väldigt tätt, vågade inte glesa ur för mycket eftersom jag är rädd för storm. Blir att göra om samma arbete efter några år.

Fina toppskott. Växer bra. Och hyfsat långa kronor.
Försiktighet är en dygd när det gäller risken för stormskador. Kom ihåg att det tar ca fem år för tall att stabilisera sig efter gallring.

Avatar Fallback

Re: Gallring, Manuellhuggningar

Avslutat-02  
#582453 Kul kapning tills snön kom.... Då var det roliga slut.

Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

machonisti  
#582474
Lars Lundqvist SLU skrev:
machonisti skrev:Självsådd tall försenad gallring eftersom jag köpte skiftet för 3 år sedan. Lämnade beståndet väldigt tätt, vågade inte glesa ur för mycket eftersom jag är rädd för storm. Blir att göra om samma arbete efter några år.

Fina toppskott. Växer bra. Och hyfsat långa kronor.
Försiktighet är en dygd när det gäller risken för stormskador. Kom ihåg att det tar ca fem år för tall att stabilisera sig efter gallring.

Ville inte maskingallra utan gick på kvalitet. Valet av stam gick ut på att de med tydliga fel gick i backen först. I grupper där alla är raka faller den med flest grova kvistar och i övrigt gäller jämn fördelning.
I kniviga fall har jag lämnat dem lite tätare.

Avatar Fallback

Re: Gallring, Manuellhuggningar

isteskog  
#582475 Kvalitetsgallring! Sånt görs sig bäst manuellt! 🌲

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

JensSkoog  
#582484 Den där "luggen" skulle jag gärna föjd med på
genom nästa femtio åren, så återkom med nya
bilder nu och då :wink:

Mycket snyggt, @machonisti :-bd

Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

machonisti  
#582488 Skiftet är 9,5 ha stort med ca 2 ha impediment (mosse). Senaste vinter blev hela skiftet färdigt gallrat. Skiftet består av 2,5 ha självsådd tallplant som nu är röjt och fröträden såldes ifjol. 3 stycken figurer som på bild och resten består av olikåldrigt bestånd där jag gallrat enligt en blandning av höggallring och låggallring. Området kallas för tallmossen vilket tydligen är helt rätt benämning eftersom det är glest mellan granar.

Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

machonisti  
#582492
1566025328_20190629_110854.jpg

Kan inte låta bli... ^#(^
Min systersons avverkning.
En totalprestation på ungefär en skogstraktorgrip, på en vinter. \:d/

Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

Sibiria  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#589074
1569928271_img_20191001_094912499.jpg
Ingen stor bit men den gnager i mig. Planterat på sjuttiotalet antar jag, aldrig gallrat. Närmaste gran rakt fram är något under 20 cm medan de är upp mot kanske 20 m höga. Kan man överhuvudtaget gallra lite i detta? Finns också enstaka fullstora björkar jag vill ha bort.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).