Gallring

Gallring, Manuellhuggningar

2899 inlägg 800954 visningar 172 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#528944
bengt.a skrev:
Vedmaskin skrev:
erik skrev:Hej! Tänkte komma igång med min första gallring nu i vinter. Har tänkt ge mig på ett 30-årigt bestånd på 1,3Ha. Enligt planen står det 126 m3sk/ha med medeldianeter 14cm. Är G23, men finns rikligt med tall och björk också. En mycket stor del av tallarna har gamla älgskador (dubbelstammar, krokar och igenväxta fejningsskador). Jag vill gärna prioritera tall där det går, då jag har mycket gran och löv på fastigheten i övrigt.

I söndags gick jag runt och målade på de träd jag tänker avverka. Förstår att det inte lönar sig i längden att stämpla åt sig själv, men det var trevligt att gå där med hunden och fundera, och tror det kan vara bra att hinna både tänkta och tänka om såhär i början. När jag gick där kändes det som att jag målade på var och varannat träd men när jag vände mig om och kollade bakåt efter markeringar så kändes det istället som att jag kunde tagit lite mer :)

Tänker att jag tar ner skadade/fula träd samt all björk som är för nära något barrträd. Då så många tallar är skadade så vill jag verkligen behålla de som är fina, men hur nära varandra kan man egentligen lämna? Räcker det att kronorna inte nuddar varandra när det är vindstilla, eller vill man lämna lite mer. Skickar med en bild på några tallkronor som kanske är för nära varandra?

Skickar med några andra bilder från beståendet också. Tänker att jag ska ta det lugnt. Om jag hinner 1,3ha i vinter blir jag nöjd. Om jag inte hinner blir jag också nöjd. Självklart lägger jag upp lite bilder här när jag är igång. Något mer tips ni vill skicka med till en nybörjare?


När jag tittade på första bilden. Så tänkte jag först att spara björken. Sedan ta varannan. Men sen tror jag det är lika bra att ta björken o tallarna i mitten.

Kronorna ser lite upphissade ut. :???:

Är väl inte fel att måla på stammarna om man är lite ovan. Då kan man fundera lite. Sedan rullar det på bra utan. När man får in vanan.

Vid luckor kan jag spara lite tätare i kronorna.

Att du tar för mycket. Tror jag inte du behöver vara rädd för. Snarare tvärtom. :smile:

Ser ingen anledning att inte ge kronor luft, även om det är luckor så lägger det på sig om det blir luft.


Nu tänkte jag mer på att om det fina bra växande träd. Så behöver man inte vara nitisk med att det ska vara fritt runt om i kronan. Utan att det kan vara lite kontakt på ett håll. :smile:

Malwa
Avatar Fallback

Re: Gallring, Manuellhuggningar

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#528961 Har lite sådana, ånger på att de inte kommit isär

Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

Lars Lundqvist SLU  
#529118 @halvproffs
Varför inte spara de finaste björkarna och låta resten bli ved? Granarna störs inte av en gles björkskärm. De kommer så småningom ikapp björkarna.
Jag skulle sköta granarna i princip som om inte björkarna fanns där och sen ha björkarna som bonus.

Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

Lars Lundqvist SLU  
#529123 @erik
Tallarna är väldigt gängliga och har små högt upphissade kronor. Upplagt för skador (toppbrott/stambrott) efter gallring.
Det borde gallrats tidigare.
Så om du ska gallra nu, ta väldigt försiktigt. Inte som en vanlig gallring.

Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

halvproffs  
#529125 Tack för svaret! Min tanke var också åt det hållet men jag har aldrig velat så mycket som i detta fall.

Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

halvproffs  
#530107
halvproffs skrev:
0470 skrev:Är det bara 12år?



Tack! Ska ju vara avverkning1994, plantering 1996 och röjning 2012! Bra med observanta läsare :grin:

Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

halvproffs  
#530244 Har aldrig varit så velig som jag är nu. Björken som jag till stor del hugger bort är ofta spikrak med en enorm växtkraft. På dom största är årsringarna nästan 2cm. Bara några enstaka granar som klarat att följa med i utvecklingen.
Det bästa med det hela är att jag får jättefin ved.

Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

plax  
#530245 @halvproffs, är det någon lutning på terrängen eller är det mera stillastående vatten på figuren? Är det rörligt vatten blir det nog fart på granen också. Stillastående vatten så behövs mera björk. Så brukar jag tänka.

Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

halvproffs  
#530246 Helt platt, typ lerig åkermark. Säkert väldigt näringsrik.

Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

Lars Lundqvist SLU  
#530248 Kör det som tvåskiktat. Ett björkbestånd som du glesar ut till 500-600 och sen ner till 200-300 och sköt granarna under ungefär som om björkarna inte fanns.

Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

halvproffs  
#530255 Min velighet är att björkarna är ca 15-20cm i bhd och det är inte många år dit till björktimmer.
Nu har jag nog tagit lite hårdare än Lars förslag.
Det var jättefin granskog här när jag slutavverkade 2004 vid 65 års ålder.

Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

Lars Lundqvist SLU  
#530256 625 st/ha motsvarar 4 m förband och det ser ut att vara ungefär det.

Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

halvproffs  
#530258 Du har nog helt rätt i det Lars.

Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

Brozzlaren  
#530270 Man blir tårögd 👍

Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

sundelius  
#530436 Ser ju grymt ut proffset :-bd

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).