Gallring

Biotassu Griptilt?

2 inlägg 2996 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Biotassu Griptilt?

NIFO  
#296162 Jag undrar om det är någon som har använt en så kallad Griptilt från Biotassu/SitRight och vad ni i så fall tycker om det? Se mer info här:





   TS
Malwa
Användarvisningsbild

Re: Griptilt

finskpinne  
#296163 Jag har tänkt skaffa en sån tidigare men det rann bara ut i sanden. Den skulle nog göra jobbet för skotarföraren enklare och snabbare, speciellt i täta gallringar. Och kranen och maskinen skulle tycka om den också när man kan jämna virket genom att bara öppna upp gripen och låta virket falla ner mot marken istället för att dunka å slå virket mot något. Sen så kan man säkert få ner skade-% på kvarvarande bestånd en aning också med denna grej, och det är ju inte helt fel...

När dom först kom ut på marknaden så var man tvungen att dra extra slangar längs med kranen och det gillade inte jag, det är redan tillräckligt med slangar där som ska underhållas. Men nu har dom en sån ventil som tar oljan från grip och rotatorn så du behöver varken extra el eller olja, bara att montera på tilten och koppla i slangarna och köra.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).