Gallring

Gallra mossmark?

8 inlägg 6811 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Gallra mossmark?

sveakatten  
#295424 Brukar ni gallra tallarna på mossmark? Jag har mycket mossmark som tallarna självgallrar på, dom är ca 10-15 meter höga och väldigt smala, men känns fel att bara låta det vara.
Vi har ju inte gjort något för att det är så blött, tänkt att ju fler tallar ju torrare blir det, rätt eller fel?



   TS
Malwa
Användarvisningsbild

Re: Gallra mossmark?

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#295426 Nä, brukar låta det stå. Boiteten brukar vara låg, ofta under 1 m3sk/år och då räknas det inte till produktiv skogsmark. Tror inte gallring gör nån nytta eftersom träden ofta är gamla och har präglats av lite växtnäring.

För att få fart på sådana marker krävs rejäla åtgärder såsom kalhuggning, dikning, högläggning och plantering.

Avatar Fallback

Re: Gallra mossmark?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#295435 Vad är det för bonitet? T16-T18 har jag på min tallmarker, och jag har tänkt gallra. Det är redan gallrat på något av bestånden vad jag kan se. jag hade en tråd om detta i somras, skall se om jag hittar igen den.

Edit: Var nog denna tråd jag tänkte på
viewtopic.php?f=22&t=18861&st=0&sk=t&sd=a#p266678

Avatar Fallback

Re: Gallra mossmark?

isteskog  
#295444 Kommer man ner i bonitet T 12-T14 så ska det nog vara på fastmark i övre Norrland om man ska bedriva skogsbruk. Är det blött så låt det vara, kan kanske räknas in i de 5% som ska avsättas om du är certifierad.

Avatar Fallback

Re: Gallra mossmark?

rikard_e  
#295510 Jag hade gallrat, beroende på hur blött det är, men kanske för att få en vacker mossmark.
Skadar dock inte att lämna, döträd, en del högstubbar och lämna någon stock för det rika livet.

Avatar Fallback

Re: Gallra mossmark?

sveakatten  
#295561 Ja, jag tycker det verkar konstigt att ha skogen tätare på mossen än vad den är på fastmark.
Borde inte avståndet mellan träden vara större där, eftersom det inte finns näring så det räcker?

   TS
Avatar Fallback

Re: Gallra mossmark?

surjämten  
#295581 Det man bör ta sig en funderare över är vilket trädslag som passar bäst på området. Kanske kan man över en längre eller kortare period påverka detta.

Har en känsla att vi kan vara för fixerade vid barrskog även om exempelvis björk är lämpligare.
Har under höstens röjning ofta haft konflikt mellan barr o löv. Har ofta gynnat björken pga markförhållanden men när jag sågat bort ett barrträd fått en konstig känsla som är svår att förklara.

Avatar Fallback

Re: Gallra mossmark?

sveakatten  
#295947 På dessa mossar växer det endast tall, inget löv alls.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).