Gallring

Lärkskötsel Lärkbestånd i solnedgång

27 inlägg 19970 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Lärkskötsel Lärkbestånd i solnedgång

Tandenberg  
#293765 Lärkbestånd som jag har gallrat och stamkvistat. Jag snitslade vägarna själv, underröjde allt och lät sedan en skördare köra upp vägarna. Det återstående av skogen har jag själv gallrat och även stamkvistat upp till ca 4,5m höjd. Kanske 5 meter på de riktigt stora och fina huvudstammarna. Jag satsar på kvalitè helt och hållet. Lärket gallrades för ca två år sedan och jag gallrade inte särskilt hårt. Jag har gallrat så att kronorna på de finaste huvudstammarna går fritt. Sedan har jag där det har uppstått partier med sämre, krokig kvalite hållt en låg gallringsstyrka. Nu är det snart dags att plocka bort eventuellt konkurerande träd som stör huvudträden. Samt kanske någon urglesning bland de klenare träden som jag lät stå kvar för att undvika luckor och som inte utgjorde någon större konkurens då. Alltså ska jag bara göra en nätt och odramatisk gallring. Området där lärken växer är känsligt för vind så där kan inte för hårda gallringar utföras. Men inte bara för vindens skull heller. Jag väljer att se över lärkbeståndet på ett sätt som skapar hög kvalitè, som är stormsäkert och som dels nu men även i framtid kommer att bli en fin och välskött skog att promenera i och njuta av allt jobb som man lagt ner på att få skogen i ett sådant bra skick. Min plan är att lärkbeståndet ska glesas ut mer och mer med åren och till sist ska det bara vara de finaste huvudstammarna kvar. Dessa har jag sedan tänkt få stå kvar som en skärm som lämnas till evighetsträd tillsvidare, eller om man märker att någon blir dålig så tar man det/de träd som behövs. Under detta lärkbestånd ska sedan andra trädslag som björk och gran, men även tall kunna växa. Då sköter man sedan det underbeståndet på samma sätt som lärket om det kommer tall, granen gallrar man med normal gallringsstyrka lika så björken fast den något hårdare när den har stabiliserat sig.
Skildnaden på lärbeståndet och underbeståndet är att när underbeståndet nått lämplig ålder så slutavverkar man underbeståndet. Kvar står då ett välskött lärkbestånd som gör att det inte ser så tomt ut som vid en vanlig slutavverkning. Betydligt trevligare att se på både på håll och vid en nära syn på området. Jag anser att detta sätt jag använder mig av vid lärkgallring är det bästa då jag är säker på att kvalite kommer att löna sig i framtiden då det betalar sig bäst i längden. Skildnaden på en helmaskinell gallring eller kombination av maskin och manuellarbete är att jag som manuellhuggare har möjlighet att välja varje enskilt träd som ska stå kvar och på så sätt styra beståndets kvalite på ett mycket noggrannare sätt än vad en skördarförare kan göra. Jag upptäcker skador och fel på träden som skördarföraren ifrån sin hytt har mycket svårare för att se. Onödiga skador vid emotkörningar ifrån skördarens kran elimineras. Ett bestånd med körskador ger ingen kvalitè och ser inte heller bra ut för ögats beskådning.
Det jag undrar nu är, är det någon som använder sig av samma skötselmetod och tankesätt som mig när det gäller lärkskötsel? / Jörgen :smile: [album][/album]



   TS
Malwa
Avatar Fallback

Re: Lärkskötsel Lärkbestånd i solnedgång

isteskog  
#293773 Hur många lärkträd/ha tänker du ha som evighetsträd? Varför inte ett rent lärkbestånd i nästa generation skog? :?:

Användarvisningsbild

Re: Lärkskötsel Lärkbestånd i solnedgång

JensSkoog  
#293775 Tack för att du delar med oss :grin: Det är mycke intressant vad du skriver. Har ingen erfarenhet med lärk annat än som ensamstående trädgårsträd.

Avatar Fallback

Re: Lärkskötsel Lärkbestånd i solnedgång

Åslia  
#293831 Vad är det för ålder på beståndet ? Är det hybridlärk ?

Avatar Fallback

Re: Lärkskötsel Lärkbestånd i solnedgång

Blivande snickare  
#293832 När är det fotograferat för inte har ni väl så där mycket snö i skåne? :shock: :wink:
Håller med dej om att det är ett vackert bestånd för ögat!
Vad tänker du sälja virket som?

Användarvisningsbild

Re: Lärkskötsel Lärkbestånd i solnedgång

Tandenberg  
#293855 Till Åslia:

Det är hybridlärk. Lärkbeståndet planterades strax efter 1990 av min pappa.
Så lärkarna är i min ålder ungefär. Lite drygt tjugo år gamla.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lärkskötsel Lärkbestånd i solnedgång

Tandenberg  
#293856 Till Blivande snickare:

Bilden är tagen i 8 december 2012.

När beståndet börjar grovna så blir det ju timmer i träden.
Jag vet inte exakt vilken uppköpare som betalar mest för lärktimmer
men det går säkert att ta reda på. Fint lärktimmer betalar sig ungefär som tall har jag läst.
Virket från förstagallringen gick bara till barrmassaved.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lärkskötsel Lärkbestånd i solnedgång

Tandenberg  
#293986 Till Isteskog:
Jag gallrar lärken på känsla och lägger inte så stor vikt på att gå efter
hur många träd/ha det blir. Ska man satsa på kvalite och när området som
detta är så pass vindkänsligt så får man gallra lite nättare och fler gånger istället
för att gallra för hårt på en gång.
Hade en skördarförare gallrat detta område hade han tagit betydligt hårdare än vad jag har gjort. Men då finns risken att stor del av beståndet hade blåst ner p.g.a att området är så utsatt för vinden.
Ett tätare bestånd som detta driver stammarna till att bli rakare och längre vilket ger fint
timmer i framtiden plus en skog för ögat fin att betrakta.

   TS
Avatar Fallback

Re: Lärkskötsel Lärkbestånd i solnedgång

isteskog  
#293995 Har själv lärkbestånd som är ca 10 år. Snart dags för en röjning i det. Har en fundering, blir inte skärmen/evighetsträden att hämma underbeståndet för mycket? Lärken blir ju stor och yvig med åren. Har du inte funderat på att försöka få upp ny lärkskog under skärmen och sen avveckla skärmen när underbeståndet av lärk är säkrat?

Användarvisningsbild

Re: Lärkskötsel Lärkbestånd i solnedg

JensSkoog  
#294013
Tandenberg skrev:Till Blivande snickare:

Bilden är tagen i 8 december 2012.

När beståndet börjar grovna så blir det ju timmer i träden.
Jag vet inte exakt vilken uppköpare som betalar mest för lärktimmer
men det går säkert att ta reda på. Fint lärktimmer betalar sig ungefär som tall har jag läst.
Virket från förstagallringen gick bara till barrmassaved.

När jag jobbade på västra kusten av Norge hundrade eller så år tilbaka, hugg jag ner ett par i trädgården där jag bodde. Tänkte använda dom til ved, men min nabo tog dom, sågade dom til 2 1/2" x 2 1/2" och gjorde gärdstolpar av dom. Bästa man kunde använda efter ene.

Användarvisningsbild

Re: Lärkskötsel Lärkbestånd i solnedgång

Tandenberg  
#294029 Till Isteskog:
Jag tror inte att de hämnar underbeståndet direkt. Likt tallen så avlägsnas en del av grenvarven med tiden och kronorna trissas upp. Man gör liknande med tall, man lämnar en skärm vid självföryngring. Hemma har vi en självföryngring med tall. Vi har låtit skärmen stå kvar.
Den utgör ingen konkurrens mot föryngringen.
Om du menar att man skulle kunna självföryngra lärken tror jag inte att det skulle bli så bra med just hydbridlärk som skärm. Hybridlärken är ju som du säkert vet en korsning mellan japansk och sibirisk/europeisk lärk. Om man ska vara helt korrekt så är hybridlärken en korsning mellan europeisk och japansk lärk. Sibirisk och europeisk lärk växer långsammare än hybridlärk men blir ofta rakare och håller god kvalite. Japansk lärk där emot blir lättare krokig och har inte samma goda egenskaper som sibirisk och europeisk lärk. En korsning av dem båda som hybridlärken är fungerar dock bra.
Problemet med att självföryngra hybridlärk är att den japanska lärken har en förmåga att ta över i egenskaperna i ett självföryngrat bestånd. Det är det som jag ser som nackdel med att självföryngra hybridlärk. Man skulle nog dock kunna plantera lärk under skärmen men jag tror på att man behöver inslag av olika trädslag och inte bara köra på samma trädslag på samma mark generation efter generation. Det blir också billigare att låta t.ex björk, tall och gran komma underifrån av sig själv. Då blir det ingen planteringskostnad.
Senast redigerad av Tandenberg ons 15 okt 2014, 22:22, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: Lärkskötsel Lärkbestånd i solnedgång

isteskog  
#294036 Själv har jag Sibirisk lärk. Har en i grannbyn som har ett äldre bestånd av antagligen sibirisk lärk och den föryngrar sig bra. Är det hög bonitet fungerar det säkert med en skärm, annars blir det problem med att få upp en föryngring under de skuggande träden, det blir en brunnseffekt på mager mark. Har du bestånd i närheten som innehåller gran,tall och björk?

Användarvisningsbild

Re: Lärkskötsel Lärkbestånd i solnedgång

Tandenberg  
#294039 Sibirisk lärk fungerar säkert jättebra att självföryngra, även europeisk skulle jag tro.
Vi har hög bonitet hemma i markerna mestadels. Lärk släpper ner mycket ljus till undervegetationen. Det finns redan en del granar under lärkbeståndet som jag sparade i röjningen och gallringen. Jag fann ingen anledning till att såga ner granarna. Hemma där vi har planterad björk som är röjd och gallrad så har jag sparat de självkommande granarna på lagom avstånd.
Jag ser det som oekonomiskt att ta bort dem. Jag tycker det är fint med bestånd som har olika ålder men som ändå går ihop tillsammans på ett bra och naturligt vis.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lärkskötsel Lärkbestånd i solnedgång

Tandenberg  
#294046 Jag har en till bild på lärket bland mina bilder.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lärkskötsel Lärkbestånd i solnedgång

Tandenberg  
#294058 Två till bilder har jag bland mina foton om någon vill se.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).