Gallring

3 meters och "fallande" 4,5 meters

6 inlägg 9896 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

3 meters och "fallande" 4,5 meters

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#292225 Tjenare, jag undrar om det är någon som har provat och blanda "fallande" fast mått 4,5 meter och 3 meters massaved vid gallring för att få ut mer kubik och lättare körning?
Nackdelen är att det blir två längder som ska separeras men tycker ändå körningen skulle bli lättare eller är tänker jag fel, tacksam för synpunkter.



   TS
Malwa
Avatar Fallback

Re: 3 meters och "fallande" 4,5 meters

isteskog  
#292227 Varför måste du ha två längder! Fallande får du väl göra mellan 3-5,5m. Blir det svårt för dig att lasta långlängder så se till att medellängden blir uppemot 4,5m, annars kan du få avdrag på medellängden när det handlar om fallande längder.
Har ni avdrag för kortmassa nere hos er? Annars kan jag inte se någon nackdel att hugga 3m längder. Man får ut nästan lika mycket som att hugga fallande, det är bara att kvista ut topparna maximalt.

Avatar Fallback

Re: 3 meters och "fallande" 4,5 meters

plutten  
#292228 Har själv prövat att hugga fallande längder i gallring och det är precis som du säger du får större lass än om du hugger 3-meters. Men du får framförallt mera stamskador om du hugger fallande, för du behöver mera utrymme för att lasta på vagnen. Så jag hugger bara 3-meters nuförtiden.

Användarvisningsbild

Re: 3 meters och "fallande" 4,5 meters

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#292229
isteskog skrev:Varför måste du ha två längder! Fallande får du väl göra mellan 3-5,5m. Blir det svårt för dig att lasta långlängder så se till att medellängden blir uppemot 4,5m, annars kan du få avdrag på medellängden när det handlar om fallande längder.
Har ni avdrag för kortmassa nere hos er? Annars kan jag inte se någon nackdel att hugga 3m längder. Man får ut nästan lika mycket som att hugga fallande, det är bara att kvista ut topparna maximalt.

Dit vi levererar får vi inget avdrag, jag tänkte mest om man kunde fånga upp lite mer volym.
Jag har ju köpt en liten skotare och tycker det kunde vara hanterbart med 4,5 meters.
Jag är mest nyfiken om det är någon som provat.

   TS
Användarvisningsbild

Re: 3 meters och "fallande" 4,5 meters

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#292230
plutten skrev:Har själv prövat att hugga fallande längder i gallring och det är precis som du säger du får större lass än om du hugger 3-meters. Men du får framförallt mera stamskador om du hugger fallande, för du behöver mera utrymme för att lasta på vagnen. Så jag hugger bara 3-meters nuförtiden.

All manuell gallring sker i 3 meters längd men min fundering gäller om man tar in en maskin och gallrar då känns 4,5 meter mer hanterbart.

   TS
Avatar Fallback

Re: 3 meters och "fallande" 4,5 meters

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#292242 Här hugger vi barrmassa i fallande och rensorterad gran i tre meter,betydligt lättare att sortera.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).