Gallring

Kapacitet på stegmatare BJM 350

14 inlägg 20425 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Kapacitet på stegmatare BJM 350

ebex  
#258742 Någon som har erfarenhet av en stegmatares produktionskapacitet per h i en förstagallring?
Låt oss säga vid en medelstam på 0.1 m3 sk och att aggregatet sitter med jibb på en 8 tons grävare.



   TS
Malwa
Användarvisningsbild

Re: Kapacitet på stegmatare BJM 350

ösa250  
#258746 hej ja har varit med på det första som kom 2006 när datorn blev inbyggd i agrigataet problemet med en stegmatarae är att hitta ett bra tryck på de mindre träden de vill antingen slira eller nyppa ått för möcket man ska hugga lång skog som är ca mellan 18-35 då går de som bäst inga toppar dom går då är de lite lättare å ställa in trycket

Avatar Fallback

Re: Kapacitet på stegmatare BJM 350

Stegskördare  
#260703 Hej,
Jag har ingen erfarenhet av BJM 350 men med vårt JOBO ST75 är produktionen 2-4 m3/timme.
Problemet medvtryck har vi inte då vi drar stammen genom knivarna, omvänt alltså.

Användarvisningsbild

Re: Kapacitet på stegmatare BJM 350

stegmaster  
#260742 Jag har ingen dator(diam, eller lengd) på mitt Naarva aggregat, då alt virke går til vedproduktion.
Jag snitter ca 1 träd pr min (fällning, 2 kap pr träd), inkl flytt av av maskin ca 10 min, så ca 50 träd pr time i teorien.
Sen får någon anna räkna på kubiken vid olika storleksbestand. :wink:
Inget problem med slirning på Naarvan, den håller fast alt va steget klarer trycka ut/dra inn.

Annars kan du ju kolla på videoen til BJM va du tycker om saken.
Verkar som den slirar en del ja.


[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=XK6PrnMCZ8A[/youtube]

Avatar Fallback

Re: Kapacitet på stegmatare BJM 350

ebex  
#261581 Tack för tipsen.:-) Ni har rätt att BJM ser ut o slira en del. Jobo ser inte helt fel ut. Vad få man hosta upp för en sådan tro? Arbro stegmatarna ser också intressanta ut. Det kommer bli en stegmatare under året, frågan är bara vlken!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kapacitet på stegmatare BJM 350

stegmaster  
#261587 Det som er lite roligt med den jobo, er att den går at få som byggesett.
Ferdig utskurna delar som man svetsar själv, och alt annat fölger med.
Så det bordet ju få ner priset en del om man har möjlighet til "lite småfiks" själv.
Annar går den givetvis at köpa fiks ferdig om man vil det.
Åtminstone va jag minns från deras hemsida.
Men dom finns vel med här, och kan utreda mer konkret själv.

Avatar Fallback

Re: Kapacitet på stegmatare BJM 350

leifs111  
#261601 Har själv en finntrac 300 gs som är föregångare till bjm 350. Den är utrustad med en plc-styrning och fungerar utmärkt utan att slira på det sättet Maskinen på filmen måste va felinställd på något sätt, den nyper inte åt trädet hårt nog i rätt ögonblick. Är säkert en inställningssak.

Avatar Fallback

Re: Kapacitet på stegmatare BJM 350

Stegskördare  
#261731 Jag håller med att filmen visar en maskin som säkert är felinställd, men faktum är att vår metod (liksom Kesla) att dra fram trädet med klorna är mindre slirkänsligt, speciellt då trädet är fruset.
JOBO maskinerna fås som byggsats, det krävs ca. 100 timmar att sätt samman en sådan. Består av ca. 320 olika delar med ett flera hundra sidor bygginstruktion. Det blir då ung. 20€/timme för det egna slitet.
Jag vill ju ogärna använda dethär förträffliga forumet för försäljning så jag hoppas att intresserade går till vår hemsida och gör en mera detaljerad förfrågan där.
SIdan är www.sykeharvesteri.fi
Annars hoppas jag på fortsatt diskussion om olika lösningars för- och bakdelar.

Användarvisningsbild

Re: Kapacitet på stegmatare BJM 350

loppan  
#261741 Det vore ju intressant att få höra ett ungefärligt pris på jobo som byggsats,mellan tummem och pekfingret.
Det behöver ju inte direkt vara reklam om man ger saklig och korrekt information om agregatet.
Det finns ju stort intresse här för ny småskalig teknik.

Stämmer det att det skulle räcka med så lite som 40-60 minutliter i flöde?

Avatar Fallback

Re: Kapacitet på stegmatare BJM 350

Stegskördare  
#261743 På begäran då, listpriset på ett JOBO ST75 aggregat som byggsats är 7950€ i sitt enklaste (traktor) utförande.
Då kan man ändå välja om man tex. själv vill göra slangarna eller andra delar av byggsatsen, men tillverkningsritningar på tex. svarvade delar kan vi inte ge.
Att leverera byggsats är på flera sätt svårare än att leverera ett komplett paket. Först och främst skall instruktionen vara mycket detaljerad (och på flera språk), sedan skall varje del omsorsfullt märkas och förpackas så att delarna lätt kan hittas och identifieras.
Det är en utmaning att bygga men vilken fröjd att köra en maskin man själv känner utan och innan.

Användarvisningsbild

Re: Kapacitet på stegmatare BJM 350

loppan  
#261747 Från ca 70000 sek alltså,det är ett attraktivt pris ni bör marknadsföra.
Om man gör en ärlig jämförelse är då Jobo mindre/klenare än Arbro 350 och Tapio 250?
Är Tapio 160 en rättvisare jämförelse?
Kör själv med Keslas vangsmonterade stegmatare.

Avatar Fallback

Re: Kapacitet på stegmatare BJM 350

Stegskördare  
#261920 Har själv en bakmonterad Kesla stegmatare som jag kört flitigt ca 10 år. En del av lösningarna i JOBOn har likheter men den.
Pestandamässigt ligger JOBO mellan Tapio 160 och Tapio 280 (tidigare 250) men den har samma kvistkraft, dvs ca. 25% högre än Tapio 160. Vikt var ett av våra huvudmål, 245kg är lättast i förhållande till prestanda, ung samma som Tapio 160.
Även om priset fn är konkurrenskraftigt, så anser jag att det fortfarande är högt om man tex jämför med en rel. Avancerad klabbmaskin. Tyvärr är det svårt att justera med de små volymer alla stegmatartillverkare jobbar med. Om vi kunde komma upp i 1000 aggregat per år istället för 100 per år kommer nog kostnaderna ner. Sedan är ju frågan om tillverkning i Finland är effektivt, Kina, Estland, eller varför inte självtillverkning, då vet man att en bra karl har gjort jobbet.
Materialet vi använder är av högsta klass finskt höghållfasthetsstål (numera svenskt), en förutsättning för låg vikt.

Avatar Fallback

Re: Kapacitet på stegmatare BJM 350

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#261930 Jag tycker det är bra att Stegskördare svarar här på forumet även om det inte är er försäljnings-sajt.
Vi får vart fall information som inte kommer från tredje person.
Med all respekt för ert val av bearbetningsmetoder så vill jag ändå skriva att laserbearbetning är dyrt, vart fall i Sverige pg, gaskostnaden.
Låt kunden grada ytorna själv.

Avatar Fallback

Re: Kapacitet på stegmatare BJM 350

ebex  
#262083 till stegskördare; Nja skruva är inget jag gör i onödan. Lite därför valet av en stegmatare. Lågt oljeföde och en prislapp som medger att man ser frugan imellanåt spelar ju också in. Jag kontaktar dig inom kort.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).