Sida 4 av 4

Re: Att hantera blötan med skotningen

Postat: ons 25 dec 2013, 22:40
av Mangan
Vilket nummer och sida, bläddrade igenom nr 12 två gånger utan att hitta något.

Re: Att hantera blötan med skotningen

Postat: tor 26 dec 2013, 01:57
av th
Nog märks markpackningen allt här nere i södra delarna. Även om man kör med en lätt traktor och lass i samma spår max 5-6 gånger om året på hård mark så bildas synliga körspår som ser ut som vanliga skogsstigar, dvs. inget växer i spåren och marken är inte nertryckt.

Re: Att hantera blötan med skotningen

Postat: tor 26 dec 2013, 09:57
av Skogsola
Det behövs inte mycket för att det ska bli en stig. Det blir det av älgjägare som går till sina pass ett par gånger om året. Det blir det av rådjuren. Men detta är knappast samma sak som markpackning?

Re: Att hantera blötan med skotningen

Postat: tor 26 dec 2013, 11:51
av Anton k
Om det inte är något problem med stora maskiner så borde det väl gå att köra när det är blött också!!?
Det kan nog vara lite olika påverkan på marken beroende på vad det är för jordtyp som ni skriver om innan, men det är ändå viktigt att förhindra markskador både synliga och osynliga i så stor utsträckning som möjligt. En dag så kan vi stå med ett förbud mot spårbildning eller markskador på olika sätt.
Blunda inte för problemet eller prata bort det.

Re: Att hantera blötan med skotningen

Postat: fre 27 dec 2013, 20:09
av Amatörhuggare 62
Som det regnar nu, så får vi snart ta till kanoten. Måtte det bli tjäle snart.

Re: Att hantera blötan med skotningen

Postat: fre 27 dec 2013, 22:08
av Blivande snickare
Här kan man snart börja flotta virket direkt från skogen. Bara att köra ett varv med lastbil/stor traktor på skogsvägarna å sa har man två perfekta rännor! :lol:

Re: Att hantera blötan med skotningen

Postat: lör 28 dec 2013, 00:55
av skogshasse
har läst nya tidningen skogsägarna och där finns det intressanta artiklar och dom kan ni läsa om markpackning i skogen

Re: Att hantera blötan med skotningen

Postat: lör 28 dec 2013, 12:36
av Camwood
Anton k skrev:Om det inte är något problem med stora maskiner så borde det väl gå att köra när det är blött också!!?
Det kan nog vara lite olika påverkan på marken beroende på vad det är för jordtyp som ni skriver om innan, men det är ändå viktigt att förhindra markskador både synliga och osynliga i så stor utsträckning som möjligt. En dag så kan vi stå med ett förbud mot spårbildning eller markskador på olika sätt.
Blunda inte för problemet eller prata bort det.

Det är inte något problem med spår efter skotare!! tvärtom det växer bättre där. När ja gallrar i återväxten som avverkades på 70 talet så är det oftast tätare med träd i skotarspåren. Spåren blev av skotare typ kockum o Smv mm härliga maskiner överlass o smala band :grin: Sen är ju mina bästa kantarellställen just i gamla skotarspår.

Re: Att hantera blötan med skotningen

Postat: lör 28 dec 2013, 13:09
av bodaedet
Det går fin fint att köra när det är blött, men det blir otroligt fult efteråt. Här i mina trakter så går det som skogsola skrev, ner till berg/stenbotten, knappast någon markpackning där inte.
Men det är knappast någon skogsägare eller entreprenör med natur och skogsintresse som tycker att det ska se ut som ett bombnedslag i skogen när uppdraget är slutfört.

Re: Att hantera blötan med skotningen

Postat: lör 28 dec 2013, 13:32
av Mangan
bodaedet skrev:Men det är knappast någon skogsägare eller entreprenör med natur och skogsintresse som tycker att det ska se ut som ett bombnedslag i skogen när uppdraget är slutfört.


Nej, jag hoppas alla är överens om det. Sen är det väl så att entreprenörerna ibland tror att "det måste ut", pressade av både sågverk och den egna ekonomin.

Myndigheterna har tydligen tagit fram riktlinjer för markskadar med utgångspunkt från kvicksilverutsläpp till vatten, så för de spelar det ingen roll om man lagar spåren eller ej. Jag tror det för skogsägarna är mer viktigt hur det ser ut efteråt (efter ev. lagning) än hur det såg ut under tiden.

Re: Att hantera blötan med skotningen

Postat: lör 28 dec 2013, 14:13
av bodaedet
Pressen från sågverken har minskat iaf där vi kör. Det läggs mera tid på planering. Det har blivit viktigare med nöjda kunder än att virket ska ut till varje pris. Markägare ställer högre krav även certifieringen spelar in, men det blir fortfarande fel ibland. Tror nog att en del kan läggas på oss entreprenörer, det kan ta emot att avbryta ett pågående obj.
Men allt vore ju f-n så mycket enklare om det kunde bli vinter nån gång.