Sida 2 av 2

Postat: mån 25 aug 2008, 17:17
av nisse
I gallring tar jag nog hellre breda vägar än smala med skadade kantträd.
Gäller det granskog är väl risken för rotröta viktig att bedöma.

/Nisse

Postat: ons 27 aug 2008, 09:20
av timberjack810c
Mowi skrev:ni säger att det ska vara band på i gallring det tycker inte jag blir så mtcket mer skador på rötterna då :?


Band medför bättre stabilitet vilket medför säkrare gallring på långt avstånd från maskinen

Postat: ons 27 aug 2008, 10:24
av masterchief
Min erfarenhet av band, då främst på skotare är att de ger mindre rotskador än kedjor.
Mycket beroende på att de bär bättre och inte tenderar att göra groppar bakom rötterna som kedjor gör.
Förutsatt att det är ekotrack eller motsvarande vi pratar om.
Dragande band är en annan femma.

Postat: tor 28 aug 2008, 22:07
av dag-man
970D skrev:
valmet901 skrev:Maskinerna är nog inte det viktiga det kan vara en entreprenör som har en liten maskin men det ser ut som fan ändå. Det handlar mer om förarnas skicklighet.


Maskinerna har en stor del av betydelsen... man vill ju inte direkt ha en 1410:a eller en 860 i sin gallring :P och sen som jag sa innan med att det är erfarna förare som kör där.. så brukar allt se fint ut :)


nä,det vill man ju inte, men det handlar ju mest om vem som sitter bakom spakarna.

Postat: sön 31 aug 2008, 21:18
av mrhakan
masterchief skrev:Min erfarenhet av band, då främst på skotare är att de ger mindre rotskador än kedjor.
Mycket beroende på att de bär bättre och inte tenderar att göra groppar bakom rötterna som kedjor gör.
Förutsatt att det är ekotrack eller motsvarande vi pratar om.
Dragande band är en annan femma.


inom norra skogsägarna är de krav på bärande band typ baltic modellen det står inskrivet i avtal att dom ska sitta på vid gallring under barmarks tiden och dom är fantastiskt bra bärighet på dom nästan så skotaren flyter fram