tis 29 okt 2013, 23:33#242417
Skogsola skrev:Så kan det vara! Röjningen som sågs som en skogsvårdskostnad tidigare belastar gallringen nu!
Annars så tror jag också att medelstammen har gått ner. Det finns ingen sammanställd statistik över medelstammen och den drivningsledare som får ett frågeformulär ifrån SLU skriver 0,08 eller 0,10 för att få papperet ur händerna.
2001: 0,12 0,10
2002: 0,12 0,09
2003: 0,12 0,10
2004: 0,12 0,10
2005: 0,12 0,10
2006: 0,12 0,11
2007: 0,11 0,10
2008: 0,11 0,09
2009: 0,10 0,09
2010: 0,10 0,09
2011: 0,10 0,09
Är medelstammarna.
En drivningsledare har nog rätt bra koll på medelstammarna då de ligger till grund för avräkning. Går nog att ta fram med några klick. Så statistiken finns.
Om vi beror dieselpriset så ökade priset på diesel från 1996 till 2006 med 55% med avverkningskostnaderna för Norrland däremot
minskade med 5 % under samma period. Bör då inte gallringskostnaderna ökat under denna period då också om man ska förklara det med dieselpriset?
Men som någon sa så har bränsleförbrukningen för gallringskörare (Norrland) ökat med 13,4% under perioden 2006-2012 och priset för diesel under samma period har ökat med
14,1% då bör dieselkostnaden för en gallringsskördare i genomsnitt ökat med 29%? Men det finns såklart andra kostnader. Den totala kostnaden samma period ligger på 33,6%.
Jag nöjer mig inte med dieselförbrukningen som enda kostnad.
Medelstammens inverkan från 0,10 till 0,09 kan väl antas vara ca 11% i dyrare m³fub?
Räntekostnader, löner, vinster, maskinerna?Tanken med tråden var ju gärna att någon maskinentreprenör skulle kunna tänka sig själv vad det är som ökat kostnaderna genom att kolla till bara de senaste 10 åren?