Gallring av blandskog

Den ena avdelningen är blandskog av jämnstora träd av tall, gran och björk. Här har jag huggit fem dagar nu och jag tycker det ger sig själv vilka träd man ska spara. Satsar på fina barrträd samt någon enstaka björk.
Den andra avdelningen har ett övre skikt av björk och al samt ett undre bestånd av gran. Här har jag inte börjat hugga än, funderar kring hur jag ska göra. På sikt vill jag gynna granen men först göra en genomhuggning av det övre skiktet, antingen 1) hugga bort all al och lämna ett glest skikt av fina björkar. Eller 2) Spara ett övre skikt av både björk och al.
Vad säger ni; är al något att satsa på?

Men bara på kul.
Alen gillar vatten. Det gör björken också.
Ponera man hugger bort dom som gillar vatten. Höjs vattennivån då?
Och hur reagerar då dom träden som inte är överförtjusta i vatten?
Tanken poppade upp, facit har jag ej....
Här kommer en hälsning från en som är dumt förtjust i björk. Låter som det är fuktig/blöt mark eftersom al, björk och gran finns. Om skogsägaren är i mogen ålder kan hen ju väga in att björken på exempelvis 20 år utvecklas betydligt mera än granarna. Vad gäller al på våra breddgrader brukar jag nyttja den som bra sommarved, då den ofta torkar på äldre dar.
Röjde ett blött bestånd förra regniga o blöta hösten. Där gynnade jag björkarna, och har inte ångrat mig trots en o annan kapad fin julgran.
Tittar man slarvigt på stammen under skogsarbetet (glömmer att titta i kronan) kan man tro att man fäller en gran.
Annars tror jag att dom båda två björk och al tar upp hemskt mycket vatten, så om man hugger bort dom kann granen och tallen få problem der grunden är vattenmättad.
Jag har i min skog inget annat trädslag som har lika hög tillväxt/ha, detta gäller även om man räknar i torrsubstans, gråalen bättre än klibbalen.
Eftersom alen framställer sin egen kväveförsörjning ur luften så fäller den de fortfarande näringsrika löven innan de vissnat, till stor "glädje" för andra trädslag, gratis kväve och kalium.
MVH Philip.